Forbes Israel Logo

על אוטומציה ורגישות: הגיעה שעתה של גוגל להכניס מעט אנושיות לפרויקט צילומי הלווין

אירוניה עצובה נוצרת כאשר אנשים רוצים להוציא את האבל שלהם מעין הציבור, מכיוון שמה שקורה הוא שהדבר דווקא מושך תשומת לב. זה המקרה עם התמונה בה השתמשה גוגל במפות הלווייניות שלה, ובה נראית זירת הרצח של ילד בן 14 ב-2009, רצח שעדיין לא פוענח.

"קווין בררה נורה ונהרג ב-15 באוגוסט 2009, בסמוך למסילת רכבת בצפון ריצ'מונד. תמונת לוויין של הזירה צולמה באותו יום מבלי שלמשטרה ולבלשים שהציפו את המקום היה מושג. מאז, שימשה התמונה כחלק משירות המפות של גוגל", כך דיווחה לאחרונה ויואן הו מאתר SFGate. אביו של הילד שלמד על קיומה של התמונה רק לפני מספר ימים, דרש מגוגל להסירה ועורר ויכוח ציבורי על התפקיד שמשחקת גוגל בחיינו כמתעדת.

תצלום זירת הרצח | מתוך: שירות המפות של גוגל

ההבדל המרכזי בין גוגל וצלם העיתונות הוא שהעיתונאי ממצמץ לפני שהוא מצלם. או שהתמונה לא תופסת את הרגע, או שהיא תופסת אותו יותר מידי טוב. זה רגע קריטי בחייו של כל עיתונאי כאשר הוא עומד מול הצורך להציג את העובדות מבלי לעשות זאת בצורה גסה מדי.

מתי התמונה היא כזו שאפשר לפרסם ומתי לא? מה לגבי הצורך להעביר את המחיר האמתי של אלימות? ומה עם הצורך של המשפחה והקהילה להירפא והאפשרות שתמונות קשות רק יעצימו את הטרגדיה?

מה שגוגל נאלצה להתמודד איתו בימים האחרונים לא היה שאלה של צילום עיתונות, אך הוא היה מורכב לא פחות. המהות של צילום עיתונאי – להראות את האמת, רצוף בפקטורים שיש לשקול, בעוד שעינה של גוגל מפס, העין שאינה ממצמצת, קיימת רק בכדי לעזור לאנשים למצוא את הדרך. תוך כדי, היא תופסת רגעים רנדומליים של חיים, ובדרך כלל המורכבות החברתית מגיעה לשיאה עם תיאוריות קונספירציה של בימוי, זיוף, או תעלול יחסי ציבור. אך בסופו של דבר, גוגל אומרת על עצמה פעמים רבות שהיא בסך הכל פלטפורמה. היא אכן כזו, עד שהפלטפורמה פוגשת אנשים.

פלטפורמה פוגשת אנשים. מצלמה של גוגל | צילום: רויטרס

"כשאני רואה את התמונה הזאת , אני מרגיש כאילו זה קרה אתמול", אומר אביו של קווין, חוזה בררה, "זה מחזיר לי הרבה זיכרונות".

כאן, גוגל נתקלת בכל המורכבות של עיתונאות, כולל הלחץ הציבורי לעשות יותר מאשר לתעד. לכן, תגובתו של בראיין מקלנדון, סגן נשיא גוגל מפס היתה רק הגיונית:
"גוגל מעולם לא האיצה הסרה של תמונות לוויין מהמפות, אך בהתחשב בנסיבות, רצינו להבדיל את המקרה הזה. אנחנו מאמינים שנוכל לעדכן את זה תוך 8 ימים, והודענו למשפחה כדי שתדע שאנו עובדים על כך קשה".

מסתבר שגם פלטפורמה יודעת למצמץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.