חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

על אף הלחץ הפוליטי: אירופה אישרה את החרם על ההתנחלויות

האיחוד האירופי פרסם היום (ו') את הנחיותיו הרשמיות האוסרות מימון גופים הפועלים מעבר לקו הירוק ולפיהן הסכמים עתידיים שייחתמו עם ישראל לא יהיו תקפים בשטחים שנכבשו ב-1967, וזאת על אף לחץ פוליטי כבד מצד גורמים ישראלים ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה שמעון פרס.

ההנחיות מגבילות באופן משמעותי גופים ישראלים מנטילת חלק בתוכניות שונות של האיחוד האירופי ומקבלת מענקים, פרסים ועזרים פיננסיים, במידה והם מקיימים פעילות מעבר לקו הירוק.

עם זאת, מקורות אירופאים אמרו אתמול שהאיחוד יקיים דיונים עם ישראל לגבי יישום ההנחיות. הגורמים ציינו כי הסנקציות לא יכנסו לתוקף עד ה-1 בינואר.נתניהו ופרס התקשרו ביום רביעי לנשיא הנציבות האירופית, ז'וזה מנואל בארוסו וביקשו ממנו להקפיא את פרסום ההנחיות. אתמול פרסמה הנציבות האירופית הצהרה לפי בארוסו "הסביר את התוכן והמטרה של ההנחיות". בארוסו אמר כי ההנחיות לא משקפות שינוי בעמדת האיחוד האירופי, וכי הכוונה היא להמשיך את שיתוף הפעולה בין האיחוד לישראל "בתוך גבולותיה המוכרים".

"בעקבות בקשה מהשלטונות בישראל האיחוד האירופי מוכן לפתוח בדיונים על יישום ההנחיות", אמר בארוסו, והוסיף כי האיחוד "תומך במאמצי ארה"ב לחדש את שיחות השלום ללא תנאים מוקדמים".

נתניהו. יפעל לקידום המו"מ המדיני? | צילום: מרק ישראל סלם

אחת מטענות ישראל נגד פרסום ההנחיות הייתה שהדבר יפגע במאמצי מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לחידוש המשא ומתן המדיני עם הפלסטיני. "חכה עם החלטתך – תן לשלום עדיפות. אל תציב סנקציות שיפגעו בתהליך השלום", אמר פרס לבארוסו, והבהיר לו כי על אף הכבוד הגדול שהוא רוחש לאיחוד האירופי, ההחלטה הזו היא "לא הכרחית וכזו שהתקבלה בטרם עת".

מוכנות האיחוד האירופי לדבר על "יישום" ההנחיות, ולא על הקפאתן, נראית כמו נכונות לדבר על הניסוח של הסכמים עתידיים בין האיחוד וישראל בנוגע לאי-החלתם מעבר לקווי 67. ההנחיות לא מגדירות בדיוק כיצד ייקרא "הסעיף הטריטוריאלי" בהסכמים העתידיים, והצהרתו של בארוסו רומזת לכך שיש "מרחב תמרון" בנושא הזה.לדוגמא, בהסכם "שמיים פתוחים" שנחתם לאחרונה, הסעיף הטריטוריאלי נכתב כך: "מובן כי הסכם זה אינו פוגע במעמד השטחים שעברו לשליטה ישראלית אחרי יוני 1967". בכירים דיפלומטים בירושלים אמרו כי ישראל "יכולה לחיות" עם הנוסח הזה.

נוסח עימו ירושלים לא תסכים, אחד הבכירים הוסיף, הוא זה המופיע בטיוטת השלב הבא בתוכנית האירופאית לרופאים צעירים: "הסכם זה ייושם בעודו עומד בקנה אחד עם עמדת האיחוד האירופי לפיה השטחים שעברו לשליטה ישראלית ביוני 1067 אינם חלק מהטריטוריה של ישראל".

נראה כי הדיונים בין ישראל והאיחוד האירופי יעסקו בעיקר במציאת נוסחה עימה שני הצדדים ירגישו בנוח.

לאתר דה פוסט

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן