Forbes Israel Logo

על רקע התנודתיות בעולם: המסחר בתל אביב מתנהל בירידות שערים

המשקיעים בתל אביב התעוררו הבוקר ליום מסחר נוסף השבוע בסימן אדום, למרות הנעילה החיובית אתמול, ובעקבות וול סטריט. ברקע למסחר עומדות ירידות השערים החדות שנרשמו בעולם מאז סוף השבוע האחרון, ובראשן סין. כזכור, בנק ישראל החליט להותיר את הריבית על כנה ביום שני, בשיעור של 0.1%, למרות הסערה בשווקי העולם.

כזכור, ביום ראשון שעבר הודיע הממשל הסיני על פיחות של 2% בשער היואן, צעד מפתיע אשר הוביל לדאגה בקרב המשקיעים. בהמשך השבוע שעבר התפרסמו בסין נתונים שליליים שהעידו על האטה רצינית בצמיחה, וכל אלו הובילו לנפילות בשווקים ברחבי העולם בסוף השבוע. מאז ניסו בסין לייצב את השוק ולהחזיר את אמון המשקיעים, דרך מספר צעדים כמו רכישת אג"ח ואישור לקרנות הפנסיה להשקיע בבורסה המקומית, אשר לא הועילו.
אתמול ביצעו בסין צעדים נוספים: הבנק המרכזי החליט להוריד את שיעור הריבית על ההלוואות במשק הסיני ב-0.25%, עד לרמה של 4.6%. כמו כן תרד הריבית על ההפקדות ב-0.25% ותעמוד על 1.75%, ושיעור רזרבות המזומן אשר ידרשו הבנקים להציג ירד ב-0.5%. לאחר שאתמול איבדה הבורסה הסינית 7.6% מערכה, הירידות החדות באסיה נחלשות בשעה זו ומדד שנגחאי יורד ב-1.3%. מדד ניקיי היפני מתאושש ומזנק ב-3.2%.

אתמול ננעלה הבורסה בניו יורק בירידות שערים, למרות שבמשך יום המסחר המדדים זינקו. באירופה התעודדו מהצעדים שנקט הבנק הסיני, והבורסות שם ננעלו בעליות שערים חדות. ירידות השערים מגיעות גם לשם היום, כאשר פוטסי 100 הבריטי נחלש ב-1.6% ודאקס הגרמני יורד ב-1.8%.

כל אלו, כאמור, עומדים היום ברקע למסחר ברחוב אחוזת בית בתל אביב. מדד ת"א 25 יורד בשעה זו ב-0.6%, מדד ת"א 100 נחלש ב-0.7% ומדד הבנקים מאבד 0.2% מערכו. מדד התקשורת יורד ב-1%, מדד הנדל"ן נחלש ב-0.4% ומדד הנפט והגז מאבד 0.1% מערכו.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "נמשך כדור השלג בשוק הפיננסי, לאחר יום מדאיג מאוד אמש בוול-סטריט, שבו, למרות פתיחה חיובית, השוק ביצע את המהפך התוך-יומי השלילי ביותר מאז אוקטובר 2008. העובדה כי המשקיעים לא הצליחו לשמור על הרווחים מלמדת על חומרת הסנטימנט. גם אם אנחנו לא עומדים בפני משבר בקנה המידה של 2008 – שהרי מצבה של כלכלת העולם טוב יותר ויציב יותר מבחינה פיננסית – נראה כי צפויה לנו עוד תקופה של תנודתיות. כרגע יש בשוק בעיקר פניקה, ומרוב פניקה קצת קשה לראות בבהירות את המצב הפונדמנטלי האמיתי, כאשר השאלה היא מהי באמת חומרת ההאטה בצמיחה בסין".

מניית כיל עומדת היום במוקד המסחר, על רקע המחלוקת על התמלוגים בים המלח, לאחר שבית המשפט מחק את בקשתה לביטול פסק הבוררות בנושא. לפי פסק הבוררות, חברת מפעלי ים המלח מקבוצת כיל, לא העבירה את כלל התמלוגים שהייתה חייבת בשנים 2002-2011. מאז פסק הבוררות, כיל העבירה למדינה כ-150 מיליון דולר, אך המדינה טועמת שהחברה חייבת לה עוד כספים רבים. בשעה זו מניית כיל יורדת ב-0.8%, גם על רקע חזרתה עם פער שלילי מוול סטריט.

מניות הגז מרכזות תשומת לב היום, על רקע הודעתו של שר הכלכלה הבוקר אריה דרעי, כי גם אם מתווה הגז יאושר בשבוע הבא בכנסת, הנטייה שלו היא להמתין לאישור הממונה הבא להגבלים עסקיים. מניות שותפויות הגז מראות ירידות שערים חדות בעקבות כך, כאשר דלק קידוחים צונחת ב-3.4%, אבנר נופלת ב-3.9% ורציו צוללת ב-4.8%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.