Forbes Israel Logo

עשבים שולטים: מדוע עומד הקנביס להפוך להשקעה הבאה שלכם

בחודש הראשון לבדו מאז נכנס לתוקף החוק אשר מתיר לתושבי קולורדו לרכוש קנביס ללא מרשם הרוויחה המדינה השוכנת במערב ארה"ב 2 מיליון דולר ממסים. עובדה זו מוכיחה את מה שעולם העסקים מתחיל אט אט להפנים: עסקי הסמים החוקיים הופכים ליעד השקעה מבוקש ביותר. לא משנה מהי עמדתכם בנושא, היום כבר ברור למדי כי השימוש במריחואנה כתרופה אינו עניין שעומד להיעלם מהעולם בעתיד הקרוב, והמכירות של המוצר הירוק אינן פוסחות על עולם העסקים.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

יותר ויותר מדינות בעולם, בהן ישראל, צ'כיה, קנדה, הולנד ו־20 מדינות בארה"ב, מתירות כבר היום את השימוש בקנביס לצרכים רפואיים. מאז אותו היתר היסטורי בקולורדו, שנכנס לתוקף בינואר האחרון, 24 חנויות במדינה כבר מוכרות את המוצר, וישנן מאות פניות מצד יזמים שמעוניינים לספק שירות זה או אחר בתעשייה החדשה. נראה שקולורדו ו־וושינגטון, אשר נמצאת גם היא על המסלול להפיכתה של המריחואנה לחוקית, ירוויחו היטב מהמהלך; מגזין הניו יורק טיימס מדווח כי מחצית ממדינות ארה"ב, לרבות כמה בדרום השמרני, שוקלות גם הן להפוך את השימוש בסם לחוקי (על הכוונת: אורגון ואלסקה).

עשב ששווה השקעה

האינטרס של המדינות ברור, אבל כיצד תהפוך הלגליזציה של הקנביס לענף השקעה רווחי? על פי דוח של ArcView גרופ, חברת השקעות המתמקדת בקנביס, צפוי שוק הקנביס החוקי בארה"ב לגדול ב־64% מ־1.43 מיליארד דולר ב־2013 ל־2.34 מיליארד דולר ב־2014. בתוך חמש שנים, הם מעריכים, הוא צפוי להגיע להיקף של 10.2 מיליארד דולר.

בראיון לדיילי טיקר טוען טוד הריסון, מנכ"ל ומייסד של חברת המדיה הפיננסית מבוססת האינטרנט Minyanville, כי הקנביס "עומד להיות הרעיון הטוב ביותר להשקעה בעשור הבא". לדבריו, הצורך של המדינות להגדיל את הכנסותיהן ממסים, ידחוף אותן לאשר שימוש במריחואנה. הריסון מצביע על תחזיות שלפיהן השימוש החוקי במריחואנה צפוי לייצר 134 מיליון דולר הכנסות ממסים בשנה הפיסקאלית הקרובה בקולורדו, ומכנה את המדינה "נייר הלקמוס" בדרך ללגליזציה נרחבת יותר. וול סטריט אינה מכסה כרגע את שוק המריחואנה כתעשייה, אולם ברגע שהלגליזציה תהיה רחבה יותר, קובע הריסון, תהיה זו נקודת המפנה שתזיז את ההשקעה במריחואנה לכיוון המיינסטרים.


מילת המפתח שתזיז את ההשקעה במריחואנה לכיוון המיינסטרים היא לגליזציה | צילום: shutterstock

אם וכאשר המריחואנה אכן תחדור אל המיינסטרים, למדינות העולם יש כיום מה ללמוד בנושא מקנדה. לאחר שגישת ה"חיה ותן לחיות" המאפיינת את קנדה גררה תלונות מצד ממשלות סמוכות לה – דאגה המדינה להסדיר את מערכת הגידול והמכירות של הסם. החוקים שחוקקה מאפשרים לבעלי מרשם לרכוש מריחואנה מיצרנים גדולים ומאושרים, והדבר פתח צוהר לתעשייה מסודרת ובעלת מודלים עסקיים גדולים יותר. המשמעות: יותר מכירות. קנדה צפויה להכניס לקופתה מסים ממכירות שנתיות בהיקף של יותר מ־3.1 מיליארד דולר.

היחס האמריקאי לקנביס הוא נקודה מעניינת, וייתכן בהחלט שיש לו חלק בתהליך שמתרחש בה כעת. סקר שפרסם ה־CNN בתחילת השנה קבע כי לראשונה, ובניגוד לעשורים הקודמים, תומכים מרבית האמריקאים בהפיכתה של המריחואנה לחוקית (55% מהנשאלים). ב־1987, לשם השוואה, תמכו במהלך רק 16%, ולאורך השנים עולה מספר התומכים בהתמדה.

עמדתם של האמריקאים כלפי הסם השתנתה לאורך השנים באופן דרמטי: ב־1987 סברו 70% מהאמריקאים כי עישון חשיש הוא מעשה בלתי מוסרי, הנתפס, בעיניהם, כחטא חמור מפורנוגרפיה ומהפלה. הנתון הזה נחתך בחצי ל־35% כיום. ב־1972, לאחר שהנשיא ריצ'רד ניקסון הכריז כי הסמים הם אויב הציבור מספר אחת, 65% מהאוכלוסייה סברו כי מדובר בבעיה קשה של ארה"ב. על פי הסקר החדש, המספר הזה צנח ל־19% בלבד.

להפיץ את הבשורה

חברת תוספי המזון קריאייטיב אדג' נוטרישן (Creative Edge Nutrition) ממישיגן, עשויה להיות החברה הראשונה בארה"ב שיותר לה להפיץ מריחואנה רפואית בקנדה, כך טוען ביל שבן, מנכ"ל החברה. החברה קיבלה אישור להקמת מפעל המיועד לגידול, הפצה, ייבוא וייצוא של מריחואנה וזרעים, וכשתסתיים ההקמה, יידרש אישורה של מחלקת הבריאות הפדרלית בקנדה לצורך הנפקת רישיון והתחלת פעילות.

במחצית הראשונה של 2013 דיווחה קריאייטיב אדג' נוטרישן, שמנייתה נסחרת במחיר זעום מעבר לדלפק (OTC), על הכנסות של פחות מ־2 מיליון דולר. אולם שבן, המשמש כפרקליט בעל רישיון עבודה גם בארה"ב וגם בקנדה, טוען שהמהלך האחרון הזה יוכל להזניק את רווחי החברה לשמים. "עד סוף השנה החמישית נגיע למכירות של 100 מיליון דולר, עם רווח של 80%", הוא מצהיר.

המחלקה המפקחת בקנדה מעריכה כי בתוך עשור יגיע מספר המשתמשים במריחואנה רפואית לחצי מיליון. שבן מאמין כי לא בלתי סביר להגיע לנתון זה בתוך שנתיים. בכל הנוגע לשוק בארה"ב, שבן משוכנע כי ככל שיותר מדינות יאמצו חוקים לטובת מריחואנה רפואית, יתחילו ממשלות המדינות לחפש אחר מקורות למוצרים שניתן להטיל עליהם מס, שלתחושתן גם כוללים אמצעי מעקב אמינים. "ברגע שהגורמים הפדרליים יצטרפו, אין ספק שאנחנו כבר ניכנס לשוק בארה"ב".


כל דונם בישראל יכול להנפיק כ-400 ק"ג של קנביס רפואי משובח בשנה, במחיר של 3.5 יורו לגרם | צילום: shutterstock

קריאייטיב אדג' אינה לבד. חברות ציבוריות נוספות הפועלות בתחום המריחואנה הרפואית כוללות את קנביס סיינס, אנדוקן קורפוריישן, GW פרמצבטיקלס ומדיקל מריחואנה אינק. אם המריחואנה הרפואית תמשיך לזכות ליחס חיובי מצד מדינות וממשלות פדרליות, צפויים להיכנס לשוק יותר שחקנים, כמגדלים, מפיצים ומשקיעים.

עת להכות שורש

גם בישראל יש שוק קנביס, והוא בהחלט אינו קטן או זניח – בעיקר לאור העובדה שבעולם יש ביקוש רב לקנביס רפואי תוצרת כחול־לבן. מבלי משים הפכה ישראל למובילה בפיתוח, במחקר ובטיפוח זנים ייחודיים של קנביס רפואי, בהם מתעניינים הצ'כים, הקנדים ומדינות שונות בדרום אמריקה. על הרקע הזה מלינים החקלאים בענף על כך שהמדינה אינה מתירה ייצוא של קנביס רפואי. "החקלאות הישראלית פשוט קורסת", חורץ חגי הילמן, יו"ר שולחן המגדלים וחקלאי דור שלישי שבנוסף לגידולים חקלאיים מסורתיים מגדל גם קנביס לצרכים רפואיים. "ענפים חקלאיים מתמוטטים בזה אחר זה, ולכן המשק המושבי צריך להמציא את עצמו מחדש".

הכתבה המלאה מופיאה בגיליון יוני של מגזין פורבס.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן