Forbes Israel Logo

עשה קופה מהמיתון: העיתונאי שגרף 20% רייטינג מלדבר על המשבר

מדי שבת, מתיישבים 3.4 מיליון ספרדים מול מסך הטלוויזיה כדי לצפות בתוכנית החדשות המקורית "סלבדוס" (ניצולים בספרדית). התוכנית הדנה בנושאים כלכליים בעיקר, הפכה להצלחה מסחררת בעיקר בזכות המשבר הכלכלי העמוק בו שרויה המדינה מזה חמש שנים. 

במסגרת התוכנית, מתחקר העיתונאי הספרדי ג'ורדי איבולה מומחים כלכליים שונים וכן אנשים "פשוטים" מהרחוב שאלות פשוטות למדי, הכל במטרה להסביר את מהותו של המשבר במערכת הפיננסית במדינה. התוכנית, המתנהלת בצורה דומה לזו של סרטיו הדוקומנטריים של הבמאי האמריקאי מייקל מור זוכה מדי שבוע לרייטינג גבוה של 20% בממוצע. 

"סלבדוס" היא התוכנית הנצפית ביותר בספרד בימי ראשון והיא זוכה לאחוזי רייטינג דומים לכל מהדורת חדשות מרכזית שמשודרת במדינה במהלך השבוע. איבולה נוקט בגישה יוצאת דופן בעולם החדשות והאקטואליה. את הלבוש המעונב של מגישי החדשות הוא החליף בסוודר וג'ינס והוא אינו חושש להתייחס לאף נושא, כאוב ככל שיהיה במדינה בה כ-50% מכוח העבודה הוא מובטל. 

כלכלת ספרד מתכווצת כל שנה מזה חמש שנים. המערכת הבנקאית קורסת ושיעור פשיטות הרגל בקרב עסקים במדינה הגיע לשיא של כל הזמנים. קיצוצי הענק בתקציב המדינה הם האחראים לקריסת הכלכלה. המשבר הכה בתושבי המדינה מיד לאחר תקופה של צמיחה שנבעה בהשקעה באפיקי "התעשרות מהירה". 

ג'ורדי איבולה | צילום: רויטרס

באותה תקופה זוהרת, נהגה הממשלה בספרד להוציא סכמוי עתק על בניית שדות תעופה, סלילת כבישים ודיקום פרויקטים תרבותיים ואמנותיים שתרמו למיצובה כמדינה אירופית אטרקטיבית. 

את הרעיון ל"סלבדוס" קיבל איבולה מההלם שאמאפיין לדבריו את תושבי ספרד. "יש את השלב הזה בסרט מצוייר בו דמות רצה אל תוך קיר ובליטה אדומה מופיעה על ראשה. זה השלב בו נמצאת ספרד היום", הוא מסביר. "אנחנו מנסים להבין מה לעזאזל קרה לנו".

התוכנית של איבולה עלתה לאוויר לפני חמש שנים, אך עלייתה המהירה בטבלאות הרייטינג החלה דווקא לפני כשנה, עם החמרתו של המשבר הכלכלי בספרד. מלבד מיליוני הצופים בטלויזיה, ל"סלבדוס" יש גם עוקבים רבים באינרנט ובמדיה החברתית. 

לחשבון הטוויטר של איבולה יש 911 מיליון עוקבים והתוכנית נחשבת לאחד הנושאים החמים ביותר ברשת החברתית מדי שבוע בשנה האחרונה. תושבי המדינה חוששים כי בדומה ליוון, פורטוגל, אירלנד וקפריסין, גם היא בסופו של דבר תיאלץ להגיש בקשה רשמית לחילוץ בינלאומי. 

"במיוחד בתקופה זו, אנחנו צריכים לדעת בדיוק כיצד דברים במדינה פועלים", אומר הצופה ההדוק של סלבדוס חבייר גונוזה, בעל עסק למכירה ותיקון של מכשירי אלקטרוניקה. גנוזה מספר שהחל לצפות בתוכנית בעקבות ילדיו וחבריו שדיברו עליה כל הזמן. 

המצב בספרד, דמוקרטיה צעירה יחסית, גורם לרבים מהתושבים לפקפק בכל מוסדות השלטון ששמרו על היציבות הכלכלית במדינה מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת. כתוצאה מכך שיעורי התמיכה במנהיגים הפוליטיים, המחוזיים והארציים כאחד ירדו באופן דרסטי. בנוסף, גם ההערכה למשפחת המלוכה הולכת ויורדת. 

מריאנו ראחוי, ראש ממשלת ספרד. מאבד את תמיכת התושבים | צילום: רויטרס

לטענת איבולה, גם הוא כמו צופיו ההדוקים, אינו מבין הרבה בנוגע למתרחש בספרד. "אנחנו עושים את התוכנית הזאת כדי להסביר את המצב גם לעצמנו. אנחנו שואלים שאלות פשוטות כי זה כל מה שאנחנו יכולים לעשות במסגרת הידע הבסיסי שיש לנו". 

במסגרת התוכנית מעביר העיתונאי ביקורת על מדיניותה של הממשלה המרכזית בספרד במגוון תחומים, כגון: חינוך, אנרגיה ותעסוקה.  עם זאת, הוא מסביר כי אחת ממטרותיו העיקריות היא לשמר את חשיבותה של המערכת הסוציאלית במדינה, שלטענתו נחוצה לתושבים במיוחד בעתות הקשים הפוקדים אותם כעת. מדיניות הרווחה של הממשלה היא אחד הדברים הראשונים שצפויים להשתנות במידה שתפנה לבקשת סיוע בינלאומי. 

השקפותיו השמאלניות של איבולה לא מתקבלות יפה בקרב ממשלת הימין מרכז במדינה. לטענת שר התרבות הספרדי, חוזה איגנסיו וורט, איבולה "לא עוסק בעיקר ולא מראה לצופיו את התמונה המלאה. השאלות שלו שטוחות ולא מאפשרות להתעמק בנושאים החשובים". 

התושבים רוצים לדעת כיצד דברים פועלים | צילום: רויטרס

על מנת להעביר את עמדותיו, איבולה לא בוחל באמצעים. לדבריו, לעיתים הוא אף עורך את הראיונות עם הדוברים בתוכנית כדי להבהיר את הנקודות החשובות לדעתו. 

בזכות הרייטינג הגואה, השיג איבולה תקציב גדול מהמפרסמים, מה שיאפשר לו להגשים את שאיפתו להוציא את תכני התוכנית אל מחוץ לספרד. כעת הוא בונה צוות של 30 אנשים ובכוונתו לנסוע בין מדינות שונות כמו איסלנד וגרמניה ולצלם שם. המטרה היא להראות כיצד מנהלות מדינות מצליחות את המערכת הכלכלית. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן