חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פראיירים לא מתים: תרמית הסחר בדינרים לא עוצרת

לשוטים, כידוע, אין תקנה. וזה אמור במיוחד עבור אלה שממשיכים להאמין שהם עומדים להרוויח מיליונים ואפילו מיליארדים אם ישקיעו בדינר העיראקי. כן, כתבו על זה הרבה בשנים האחרונות. ב-2006-2007 פרץ גל של דיווחים בעניין, וגם בינואר השנה אפשר היה להיתקל בכתבות זועקות בנושא. אפילו סוכנויות אכיפת חוק מזהירות ציבורית לגבי ההונאה הזו – למשל מחלקת המדינה האמריקאית למוסדות פיננסיים בוושינגטון.

ועדיין, ההונאה ממשיכה להתבצע, ולא חולף ולוא שבוע מבלי שאיזה פתי כזה או אחר מתקשר למשרדו של הח"מ כדי לשאול על תוכניות להגנת נכסים על העושר האגדי שהוא או היא עומדים לזכות בו ברגע שהדינר סוף סוף יעלה פי 100 או יותר. כמובן שהם לא יכולים לשלם עבור השירות אותו הם מבקשים, כי כל כספם עד האגורה האחרונה מושקע בדינרים. אבל הם יוכלו לשלם כשיקצרו את פירות השקעתם המוזהבים. וזה לעולם לא יקרה.

הונאות הכרוכות בפערי ארביטראז' של מטבעות זרים אפשר למצוא מאז ש, ובכן, יש מטבעות זרים. בעידן המודרני, הרבה הונאות פירמידה הוסוו כ"תוכניות מסחר במט"ח", אך למעשה הנוכלים שביצעו זאת לא ביצעו סחר משום סוג שהוא, אלא פשוט שילמו למשקיעים ותיקים בכסף ממשקיעים חדשים. צ'רלס פונזי, אבי ההונאה המודרנית, יכול היה להיות גאה.

למעשה, הונאות פורקס הפכו כה פופולריות בשנות ה-90, בהתבססן על הספקולציות לגבי היורו המתקרב, עד כי הועדה האמריקנית למסחר בחוזים עתידיים נאלצה לפרסם אזהרות בולטות לגביהן. יש צבא שלם של נוכלי פורקס המבלים את ימיהם בחיפוש אחר פתאים, שלמרבה הצער כוללים את הפגיעים ביותר בחברה, דוגמת קשישים. לאלה שבפנסיה או שמתקרבים אליה, שהשקעתם הרגילה לא הביאה אותם לאן שהיו צריכים, אומני ההונאה האלה ממתינים מוכנים, נכונים ומזומנים להפשיטם מהמעט שנותר להם תוך הבטחת להחזרי ענק "ללא סיכון" ממסחר במט"ח. אבל הכסף הזה פשוט נעלם לבנקים אי שם ברחבי העולם (יעד פופולרי: בליז).

הם רק מתחלפים | צילום: ingimage/ASAP

הונאות הפורקס לא היו כרוכות בשום רכישה של מטבע זר, אלא פשוט אומני-נכלים ששלפו ממדפסתם הם אישורים מזויפים לחלוטין שהראו החזרים גדולים, בדיוק עד לרגע שבו נעלמו הנוכלים כלעומת שהופיעו. חלק ממזימות הדינרים פועלות בדיוק באותה שיטה: אתם לא באמת מקבלים דינרים, אלא הצהרה מודפסת שיש לכם דינרים או איזה מסמך בעלות מפוברק. 

אבל – וזו הסיבה שבגללה הונאת הדינר הפכה כה מצליחה – במזימת הדינר, אתם יכולים באמת לקבל לידיכם את הדינרים הפיזיים אם אתם רוצים אותם. וכן, פתאים ברחבי ארה"ב והעולם כולו ממלאים את ארונותיהם ומחסניהם בצרורות של דינרים, מחכים לאותו יום נפלא בו יזנק ערכם. וזה לעולם לא יקרה.

כדי לסייע במכירת ההונאה, הנוכלים הקימו מיני אתרים ולוחות מודעות וניוזלטרים ופעילויות רשת חברתית ומה שאתם לא רוצים כדי ליצור את הרושם שהדינרים הם יקרי ערך ועומדים על סף קביעת ערך חדש וגבוה כל רגע. לא נדיר לשמוע כאלה שמאמינים שזה יקרה "תוך כשבוע" או "עוד כחודש", כבר במשך שנים.

באוקלהומה התפשטה הונאה דומה לפני שנים, "שעועית הקסם", ובה אפונים 'קסומים' נמכרו לאנשים ששמו אותם במים וחיכו לייצר "מי שעועית" יקרי ערך. אבל הנוכלים נעלמו וכל הפתאים נותרו עם צנצותיהם חסרות הערך עם האפון והמים. אותו דבר קורה עם ערימות הדינרים: הן סתם תופסות מקום. הקפיצה המטאורית בערכם – זה לעולם לא יקרה.

הבעיה בטבע האנושי היא שברגע שאנו מאמינים לאיזשהו סיפור, נסרב להאמין שמרמים אותנו. לעיתים קרובות נובך, ואפילו נחליט שההודאה בטעות גרועה יותר מפשוט לשמור את הסטוקים חסרי הערך האלה במחסן. אבל אחרים משוכנעים בשיא הרצינות כי השקעתם הראשונית הייתה מצוינת, ולא משנה כמה הוכחות והיגיון ישר תעמידו בפניהם – אלה לא יניאום. 

גם אחרי מותו של צ'רלס פונזי, כמה מ'מאמיניו' קנו לוחות סיאנס וניסו לתקשר עם נשמתו המתה לברר כיצד השקעתם נטולת הערך תהפוך יקרה כמובטח. שוב ושוב נראה את הקורבנות של הונאת הפירמידה מאמינים שהם עומדים להתעשר, אפילו כשהנוכלים נכנסים לכלא. רוצים להוסיף שכבה נוספת? התערבו עם המשקיעים בדינר שהמטבע העירקי לא הולך לזנק ב-30 יום הקרובים. כך תוכלו לגרד מהם את מעט הכסף שעוד נשאר להם, עד שהדינר העירקי באמת יתחיל לנסוק. וזה לעולם לא יקרה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן