Forbes Israel Logo
ג'נאג יימינג - מנכ"ל ByteDance. צילום: Bytedance
ג'נאג יימינג - מנכ"ל ByteDance. צילום: Bytedance

מנכ"ל טיקטוק פרש ומייסד עליבאבא נעלם: מה קורה למיליארדרים הסינים?

מייסד בייטדאנס, חברת האם של טיקטוק הפופולרית, הודיע שיפסיק לכהן כמנכ"ל בסוף השנה, כשהוא בן 38 בלבד. מה גורם לטייקונים בסין להודיע על פרישה ומי יהיה הבא בתור?

ג'אנג יימינג, מייסד בייטדאנס שעומדת מאחורי אפליקציית הסרטונים "טיקטוק" הפופולרית, הודיע החודש כי יפרוש עד סוף השנה מתפקיד המנכ"ל והכה את העולם העסקי בתדהמה. החברה של היזם בן ה-37 נמצאת כעת בתקופת פריחה ורבים שאלו את עצמם מדוע בכלל לפרוש, ולמה דווקא עכשיו?

אך יימינג ממש לא היחיד. עם ההודעה על פרישתו הוא מצטרף למספר מיליארדרים סינים נוספים שפרשו לאחרונה מתפקידיהם הבכירים בחברות המצליחות שלהם.

"האמת היא שאני פורש כי אני לא מזהה בעצמי את התכונות שדרושות כדי להיות מנהל אידיאלי. מעניין אותי הרבה יותר להתעמק בנתונים, לערוך אנליזות ארגוניות ושיווקיות כדי להשתמש בהן ולהבין כיצד לייעל את תהליכי העבודה. אני הרבה יותר טוב בזה מאשר בניהול אנשים", אמר ג'אנג בהצהרה הרשמית שהעניק לתקשורת בנושא.

"אני לא מחשיב את עצמי כאדם חברותי במיוחד ולרוב אני מעדיף להתבודד. אני אוהב לקרוא לבד, לגלוש באינטרנט, להאזין למוזיקה, לחלום בהקיץ. לכן, לאחר חודשים ארוכים של התלבטות, הגעתי למסקנה שפרישה מהתפקיד תאפשר לי להיות בעל השפעה רבה יותר על החברה בטווח הרחוק", הסביר המנכ"ל הפורש.

הונו של ג'אנג נאמד ב-36 מיליארד דולר ולנעליו הגדולות צפוי להיכנס ליאנג רובו שהוביל בעבר את מחלקת המחקר והפיתוח של בייטדאנס ומוביל כעת את מחלקת משאבי האנוש בחברה.

התפקיד החדש של המייסד הפורש עדיין לא ברור, אך לפי לשון ההצהרה שהעניק, ניתן להבין כי המיליארדר לוטש עיניים לעבר עשייה פילנתרופית וכן לעבר מחלקות המחקר והאסטרטגיה בחברה, תוך שהוא מתרחק במודע מהניהול השוטף והיומיומי.

טיקטוק - אילוסטרציה. צילום: Shutterstock
טיקטוק – המנכ"ל פורש בשיא ההצלחה. צילום: Shutterstock
פורשים בגיל צעיר – פונים לעשייה התנדבותית

כאמור, עם פרישתו מצטרף ז'נאג לשני טייקונים סינים נוספים שהחליטו בטיימינג תמוה לוותר לאחרונה על כיסאם. הראשון הוא ג'ק מא, מייסד קבוצת המסחר האלקטרונית עליבאבא. מא פרש מתפקידו בחברה כבר בחודש ספטמבר 2019, וויתר גם על תפקידו בדירקטוריון החברה בשנה שעברה.

מא בן ה-53, שהונו מוערך בשווי של 46.6 מיליארד דולר, ייסד את החברה בשנת 1999. בשנת 2013 הוא ויתר על תפקידו כמנכ"ל הכללי של הקבוצה ועבר לתפקיד מנכ"ל במחלקת הפעילות המקוונת של הקבוצה, תפקיד עליו ויתר כאמור לפני כשנתיים. מאז שפרש מתפקידו מא מעביר את מרבית זמנו בעשייה פילנתרופית בקרן שהקים ונושאת את שמו.

ג'ק מא, מייסד עליבאבא. צילום: Shutterstock
מייסד עליבאבא ג'ק מא – הרגיז את הממשל הסיני והוריד פרופיל. צילום: Shutterstock
תיזמון תמוה לפרישה

איל ההון הסיני השני שמצטרף לרשימה הקצרה הזו הוא קולין ז'נג הואנג, מייסד שותף והמנכ"ל לשעבר של חברת המסחר האלקטרונית Pinduoduo שפרש מתפקידו בתחילת השנה.

בחודש מרץ האחרון, הואנג, שהונו מוערך ב-46.3 מיליארד דולר, הודיע כי הוא מוותר על תפקידו וכן על מקומו בדירקטוריון, כשהוא בן 41 בלבד. את החברה ייסד בשנת 2015 והיא הונפקה לראשונה לאחר שלוש שנים.

הפלטפורמה שהקים הואנג צברה פופולריות במהירות רבה והמשיכה להרוויח גם בשנת הקורונה המאתגרת, עם רווחים של 9.1 מיליארד דולר בשנה החולפת ועם מעל ל-788 מיליון משתמשים ולקוחות פעילים סך הכל.

Pinduoduo. צילום: Shutterstock
אתה המסחר של Pinduoduo. צילום: Shutterstock
סופגים קנסות ענק ומודאגים מרדיפה

"אם אנחנו מסתכלים על המצב בספקטרום רחב יותר, אין ספק ששלושה מנכ"לים משלוש חברות הם דגימה די קטנה. עם זאת, נדמה שניתן ללמוד מכך שבייג'ינג ממשיכה במאמציה לנכס לעצמה את הבעלות והשליטה על ענקיות הטכנולוגיה", מסביר אהרון פרידברג, פרופ' לפוליטיקה ויחסים בינ"ל באוניברסיטת פרינסטון היוקרתית.

"אם השלישייה הזו אכן פינתה את מקומה בצורה יזומה, מבחירה חופשית וללא כל מעורבות חיצונית, ייתכן שהם פשוט מנסים להתחמק מהאפשרות העתידית שהממשל הסיני ירדוף אותם. צריך לזכור שמדובר פה לא רק בהון של האנשים הללו אלא גם בחופש שלהם", מדגיש פרידברג.

ואכן, אי אפשר להתכחש לעובדה שהשלטונות בסין בוחנים בקפידה את העסקים המצליחים שקמו במדינה, לרבות החברות של ג'אנג, הואנג ומא, במטרה להגדיל את כוחו של המשטר ובניסיון למזער את הסיכונים האפשריים שחברות כאלו מציבות בפניו.

מא טעם מנחת זרועו של המשטר כאשר הקבוצה שלו נקנסה לאחרונה במיליארדים לאחר התבטאות שנויה במחלוקת שלו, שביקרה בגלוי את התנהלות הממשל . מאז צמצם מא את היקף פעילותו הציבורית וגם את ההופעות הפומביות שלו. לא רק עליבאבא ספגה הפסדים בשל פתיחת חזית עם הממשל הסיני, גם חברת המדיה הווירטואלית TenCent נקנסה בסכום של 1.5 מיליארד דולר על ידי רשות ההגבלים העסקיים במדינה, לאחר שנפתחה נגדה חקירה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.