Forbes Israel Logo

פרשנות: לא בטוח שחילוץ ספרד הוא הפתרון למשבר באירופה

הלשון הכפולה בה השתמשה ספרד בתקופה האחרונה בנוגע לקשיים הכלכליים שלה כנראה עומדת לפני סיום, כשמתגברים הדיווחים על כך שהמדינה תגיש בקשת סיוע רשמי מהאיחוד האירופי במהלך סוף השבוע. אולם יום שני עלול להביא חדשות מדהימות לגבי היקף הבעיות של המדינה. מי שחושב שחילוץ ספרד הוא הפתרון – כדאי שימשיך לקרוא.

החור השחור של מערכת הבנקאות הספרדית יכול להיות כל סכום בין 120 מיליארד דולר ל-480 מיליארד דולר, לפי הערכות שפורסמו השבוע. בצד האמריקאי, קיימת תפיסה שגויה לפיה האירופים יכולים פשוט להחליט על חילוץ-לייט, הלוואה "לא מענישה" הישר לבנקים הספרדים, אשר תפתור את הבעיות. אך יש שני מחסומים עיקריים לתיאוריה הזו:

1. קיימת סבירות נמוכה מאוד שהתמיכה תינתן ישירות לבנקים הספרדיים, משום שמהלך כזה דורש שינוי בחוקת הגוש. כל שינוי אשר מכיל את כוחו של הגוש בתוך המדינות הוא עניין חוקתי. נכון לעכשיו הממשלות הריבוניות מבצעות בעצמן רגולציה של מערכת הבנקאות, ומתן כוח לאיחוד האירופי משמעותו שינוי החוקה גם עבור מדינות אחרות, כמו אירלנד למשל.

2. הבעיה המרכזית עם ספרד היא הבנת הצרכים האמיתיים של המדינה. ממשלות ובנקים באירופה נכשלו עד כה נחרצות בהגדרת הצרכים שלהם ובעיותיהם. ההנחה כיום היא שהמשבר הזה ניתן לפתרון באמצעות מנהיגות טובה וקבלת החלטות מושכלת. למעשה, המכשול המשמעותי הוא העובדה שאיש אינו יודע בדיוק מהו סדר הגודל של המצוקה.

רק לפני שבועיים שינה בספריו הבנק הספרדי הקורס "בנקיה" מה שהוגדר כרווחים – להפסד של 3 מיליארד יורו. חלף שבוע, וההפסד תפח ל-19 מיליארד יורו, והסיוע שהעניקה ממשלת ספרד לבנק היה בכלל 23 מיליארד יורו.

נכון לעכשיו, מערכת הבנקאות הספרדית מכילה הלוואות כושלות בסך של 180 מיליארד יורו לפחות, אך זו ככל הנראה פחות ממחצית הסיפור: הבנקים הספרדיים היו אגרסיביים מאוד במתן הלוואות לנכסי תיירות במדינות אמריקה הלטינית – הלוואות אשר עלולות גם הן להיות בסיכון. הבנקים הספרדיים והיזמים במדינות הללו תלויים זה בזה, משום שהבנקים חילצו חברות פיתוח בראשית המשבר בסכומים גבוהים.

מה משמעות הבעיות הללו?

הפעולות שיתבצעו בסוף השבוע יצטרכו להיות בסדר גודל כזה שישכנע גם את הסקפטיים ביותר שכל חובות הבנקים בספרד יצאו לאור ונחשפו. כמו כן, ספרד עדיין צריכה לשכנע את השווקים שחובה הריבוני ניתן לניהול ולשליטה, למרות דירוגה הנמוך.

בנוסף, העסקה חייבת להיות כזו שתחלץ שנית גם את אירלנד, פורטוגל ויוון, או לפחות כזו שלא תגרום למדינות הבעייתיות האחרות בגוש לדרוש חזרה לשולחן המשא ומתן, ולנסות למצוא לעצמן דיל חילוץ חדש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.