חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

פרשת השגריר מבלארוס: ליברמן עולה לראשונה על דוכן העדים

אחרי שישה חודשים של הכנות בפרשת השגריר מבלארוס, הרגע לו רבים חיכו יגיע הבוקר (ד'): שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן יעלה על דוכן העדים וימסור את גרסתו באחד האירועים הפוליטיים-משפטיים הכי דרמטים בהיסטורית המדינה.

ליברמן, על פי רבים האיש השני הכי חזק במדינה שנמצא במרחק נגיעה מתפקיד ראש הממשלה אם יימצא חף מפשע, יילחם על עתידו הפוליטי ביומו הראשון ואולי אף היחידי על דוכן העדים. שר החוץ לשעבר מואשם במרמה והפרת אמונים, אך כפר באישומים.

ליברמן, בניגוד לפוליטיקאים אחרים שנהגו בזהירות בעת שעמדו למשפט, הראה במהלך חקירתו שהוא מוכן להתעמת עם חוקריו. אם התובעים בתיק נחבאו אל הכלים כשתישאלו בירוקרטים בכירים במשרד החוץ, הם ימצאו את עצמם מול אתגר חדש לחלוטין כשיפנו את שאלותיהם לשר החוץ לשעבר.

הסיפור המפותל הפך מוכר יותר לציבור לאחרונה, בייחוד לאחר עדותו המתוקשרת של העד העיקרי מטעם התביעה, סגן שר החוץ לשעבר דני איילון. שגריר בלארוס לשעבר זאב בן אריה הורשע כי נתן לליברמן מידע סודי מתוך חקירה שהתנהלה נגדו בפרשת הלבנת כספים ו"חברות הקש".

אביגדור ליברמן ודני איילון בבית המשפט | צילום: מרק ישראל סלם

ליברמן הודה שקיבל את המידע, אך משם הגרסאות של שר החוץ לשעבר ושל התביעה התפצלו.על בסיס הצהרתו של בן אריה למשטרה, התביעה טענה כי ליברמן שוחח עימו על המידע במשך לפחות 3-5 דקות. בנוסף, על פי עדותו של איילון והמפקח הכללי של משרד החוץ לשעבר ויקטור הראל, ליברמן דחף למינויו של בן אריה לתפקיד ישראל בלטביה כ"תשלום" על המידע שהאחרון מסר לו.

ליברמן טען כי לא היה לו קשר לקידומו של בן אריה וכי המינוי המדובר הגיע לו על בסיס הרזומה שלו. שני עדים בכירים ממשרד החוץ אישרו את גרסתו של ליברמן, מה שיצר סתירה בין גרסאותיהם של ארבע גורמים בכירים במשרד החוץ.

איילון אמר שהוא נפגש מספר פעמים עם ליברמן כדי לדון בקידומו של בן אריה, בעוד ליברמן טען שאיילון המציא את הפגישות האלו. הפרשה הסתבכה אף יותר כשליברמן זרק את איילון ממשרד החוץ וממפלגת ישראל-ביתנו בשנה שעברה מבלי שסיפק לכך סיבה מסוימת, ושבועות לאחר מכן כבר פגש את סגנו לשעבר על דוכן העדים כעד מרכזי בתביעה נגדו.

על רקע הסתירות בין הגרסאות של מספר עדים בכירים בפרשה, התביעה נמצאת תחת לחץ להשיג "נוק-אאוט" בתיק. אם יצליחו לתפוס את ליברמן על אי-דיוקים או יגרמו לו להסביר חלק מהסתירות בתשובותיו לחוקרי המשטרה, ידם של התובעים עשויה להיות על העליונה, מה שיכול להוביל להרשעה ולסיום הקריירה הפוליטית של שר החוץ לשעבר. תוצאה כזו עשויה גם לחסל את עתיד מפלגת ישראל-ביתנו ולטלטל את הדינמיקה של הקואליציה בבחירות הבאות.

עם זאת, במידה וליברמן יצליח לתמרן את התביעה כפי שעשה עם המשטרה, התובעים ייצאו מהתיק הזה חבולים יותר ממנו. אם ליברמן יזוכה, הוא כנראה יחזור לתפקיד שר החוץ ויד ימינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הפסד בתיק ליברמן אחרי שבפועל כבר הפסידו בתיק השחיתות בירושלים נגד ראש הממשלה לשעבר אוהד אולמרט יהיה הרסני עבור הפרקליטות, ויהפוך לכתם הגדול הראשון ברזומה של היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, שלא היה מעורבת בפרשת הולילנד.

לאתר דה פוסט

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן