Forbes Israel Logo

צל"ש או טר"ש: כיצד התמודדה הכלכלה האמריקאית עם משבר המיתון?

דו"ח התעסוקה שהתפרסם בארה"ב בסוף השבוע והוביל את וול סטריט לשיאים חדשים, העלה לראשונה את מספר מקבלי השכר במדינה למספר עליו עמד לפני תחילת המיתון. מהשוואה לתקופות התאוששות קודמות בהיסטוריה ניתן ללמוד על התמודדות המשק האמריקאי עם המשבר הנוכחי. למעשה יש שתי דרכים לבצע את ההשוואה – ובהתאם מתקבלות שתי תוצאות שונות.

דרך אחת להשוות היא להתבונן על אובדן מקומות העבודה ויצירתם המחודשת בכל אחת מתקופות המיתון בהיסטוריה של ארה"ב לאחר מלחמת העולם השנייה. אם מתבוננים בנתונים בגרף שלמטה, אפשר לראות שההתאוששות הנוכחית היא ארוכה הרבה יותר מבעבר. ההתאוששות מהמיתון של 1980 היתה הקצרה ביותר לפי מדד זה, וזו של 2001 היתה הארוכה ביותר, אך גם 50 החודשים שנדרשו כדי לצאת מהמיתון של 2001 אינם משתווים לתקופה של 80 החודשים שנדרשו למשק האמריקאי כדי להתאושש מהמיתון הנוכחי שהחל ב-2007.


קצב התאוששות שוק העבודה בארה"ב לאחר תקופות מיתון. בצהוב – המיתון של 1980, בחום – המיתון של 2001, באדום – המיתון של 2007 | תמונה: מתוך הבלוג Calaulated risk

נתון זה מוביל חלק מהאנליסטים להאמין שההתאוששות הפעם היא חלשה למדי, אולי בשל מדיניות שגויה של מקבלי ההחלטות וכי הקצב האיטי של מעיד על כך שהכלכלה אינה חזקה כבעבר. יחד עם זאת, זוהי איננה ההשוואה הרלוונטית היחידה. אם משווים את המשבר הנוכחי לא לתקופות המיתון בארה"ב אלא למשברים כלכליים גדולים בעולם, מקבלים תמונה שונה: לפתע, המצב נראה הרבה פחות גרוע וניתן לראות כי ההתאוששות מהמשבר האחרון בארה"ב היתה מהירה הרבה יותר משאר המשברים הגדולים בעולם.


ההתאוששות מהמשבר הנוכחי (באדום), לעומת משברים כלכליים גדולים במהלך ההיסטוריה | תמונה: מתוך פוסט של ג'וש לנר ב-oregoneconomicanalysis.com

אז איזו השוואה נכונה יותר? היכן מתקבלת תמונה מלאה יותר של המציאות? בהתחשב בעובדה שהמשבר הנוכחי מלווה בפניקה כלכלית רבה, לא בטוח שאפשר ללמוד הרבה מהשוואתו למיתון של 1980 שנוצר כתוצאה מהניסיון לשלוט באינפלציה. ההשוואה למשברים כלכליים גדולים אחרים, היא רלוונטית יותר על מנת להבין עד כמה המצב גרוע או טוב.

יחד עם זאת, זה שניתן להבין שהיה יכול להיות גרוע יותר, לא אומר שמקבלי ההחלטות עשו את עבדותם על הצד הטוב ביותר. כך או כך, נראה כי אנו נמצאים בשלבים האחרונים של יציאת המשק האמריקאי מתקופת המיתון הארוכה וכעת נותר לראות כיצד ינווטו אותו מבלי ההחלטות אל תקופה חדשה וטובה יותר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.