Forbes Israel Logo

צפו בפריטים מאוסף היודאיקה הפרטי שנמכר ב-10 מיליון דולר

במהלך המאה ה־18 קיבל ראש העיר של לונדון מדי שנה מבית הכנסת בּוִויס מרקס מגש מכסף טהור ועליו ערימת ממתקים. המגשים, שחושלו תמורת סכום ניכר בידי חרש הכסף הטוב ביותר בבירה הבריטית, הוענקו על ידי אנשי הקהילה היהודית כהכרת תודה על החירות שניתנה להם, לעומת יהודים רבים ביבשת אירופה שאולצו לחיות בגטאות.

כשהמגשים יצאו מהאופנה, כמעט כולם הותכו למטילי זהב, ופרק זה בהיסטוריה המקומית כמעט ונשכח. את אחד המגשים הנדירים ששרדו רכש מנהל קרנות הגידור מייקל שטיינהרדט. מדובר במגש של ראש העיר מ־1719. החודש מככב המגש במכירה הפומבית של אוסף היודאיקה של מייקל וג׳ודי שטיינהרדט בסותבי'ס ניו יורק. ב־29 באפריל נמכר המגש ב־329 אלף דולר, אחרי שציפו שיכניס 600 אלף דולר. כתר תורה איטלקי מהאוסף, שהוערך בכ־300 אלף דולר, נמכר תמורת 857 אלף.

מגש כסף טהור מ-1719  | צילום: סות'ביס

"השטיינהרדטים חזרו לאחור בהיסטוריה כדי לאסוף מכל התקופות, ואוסף הפריטים שלהם מהמאה ה־18, ואף מוקדם, יותר הוא יוצא דופן', אומרת ג'ניפר רות', סגנית נשיא בכירה בסותבי'ס. אלקה דייטש, אוצרת בכירה במוזיאון ברנרד בבית הכנסת "טמפל עמנואל' הניו יורקי, מפריזה עוד יותר במחמאות: "כבר 50 שנה שלא ראינו דבר דומה מבחינת הרוחב, העומק, קנה המידה וההיקף של האוסף'.

ייזהר הקונה

צעדיו הראשונים של שטיינהרדט לא רימזו על ההצלחה הצפויה לו. לפני שנים, כשביקר בישראל עם אשתו, החליט לאסוף קופות צדקה עתיקות – אותן קופסאות מעוטרות שבהן אספו כספי תרומות ונדבות. את האוסף הביא אחר כבוד אל אוצרת היודאיקה במוזיאון ישראל. "היא בחנה אותן בזהירות', נזכר שטיינהרדט, "והתחילה לצחוק'. כולן היו מזויפות.

אז הוא התחיל מחדש. "גיליתי שיודאיקה מתאימה לביטוי ‘ייזהר הקונה', הוא אומר, קרב מוחות עם "יהודים חרדים ומזוקנים שהיו חכמים ממני בהרבה". שטיינהרדט רכש עתיקות תנ"כיות וכלי פולחן וספרים מימי הביניים ומהרנסנס. הוא רכש את הכרך השני מהמאה ה־15 של כתב היד המעוטר של ספר החוקים היהודי, משנה תורה (הכרך הראשון כבר נלקח על ידי הוותיקן). מאז המשיך לקנות קופות צדקה.

כתר תורה איטלקי | צילום: סות'ביס

המשנה תורה עמד למכירה בסכום מוערך של 4.5 עד 6.5 מיליון דולר ונמכר במכירה פרטית משותפת למוזיאון ישראל ומוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק תמורת סכום שאינו נחשף לתקשורת, אך מוערך בכ־6 מיליון דולר.

חלק מקופות הצדקה בפריט הייחודי הן בשווי מוערך של לא יותר מ־100 דולר. טווח המחירים היה רחב בצורה יוצאת דופן במכוון כאשר המכירה כולה הכניסה 8.5 מיליון דולר, לא כולל הסכום שהתקבל עבור המשנה תורה. "צפינו שלמכירה הזו תהיה השפעה שתרחיב את קהל היודאיקה", מסכמת רות', ומציינת שמקומו הבולט של שטיינהרדט בקהילה היהודית העלו את מחיר הפריטים, ובעיקר את קופות הצדקה. וכן, הפעם הן היו אמיתיות.

משנה לתורה | צילום: סות'ביס

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.