Forbes Israel Logo

קוצר מאסרו של איל הנפט מיכאיל חודורקובסקי – ישוחרר ב-2014

בית משפט רוסי קיצר היום בשנתיים את תקופת מאסרו של טייקון הנפט לשעבר מיכאיל חודורקובסקי. פסק דין קבע כי חודורקובסקי יצא לחופשי באוקטובר 2014. הפסיקה תפחית את תקופת מאסרם של חודורקובסקי ושותפו פלטון לבדב, אשר מבקריו של הקרמלין טוענים כי נאסרו מסיבות פוליטיות, מ-13 שנים ל-11. 

חודורקובסקי, בעבר האיש העשיר ברוסיה, נעצר ב-2003 אחרי הסתבכותו עם הקרמלין, מעצר שהיווה את חוד החנית במהלך הנחרץ בו פצח ולדימיר פוטין בקדנציה הראשונה שלו: חיסול ופירוק שכבת האוליגרכים השלטת ברוסיה, שעשקה את הציבור, עשתה במדינה כבשלה, והשתיתה צמיחה כלכלית עצמית אדירה על אימפריית פשע אכזרית ואלימה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

למעט אותם בעלי הון ש"יישרו קו" עם פוטין ואנשיו וקיבלו על עצמם את דרישותיהם, השכבה השמנה והאכזרית חוסלה ונכלאה ברובה, וחודורקבוסקי כמובן לא קופח. חברת הנפט שלו הורדה אל ברכיה בדרישות החזר מס, ונכסיה המרכזיים הופקעו ונמכרו בידי המדינה.

תקופת מאסרו קוצרה. מיכאיל חודורקבוסקי | צילום: רויטרס

חודורקובסקי נכלא ונגזרו עליו 13 שנות מאסר לאחר הרשעותיו בעבירות כלכליות, במשפט שמבקרי הקרמלין טוענים כי נועד להעניש אותו על הסיכון שהיווה לפוטין: הכוח הציבורי שצבר חודורקובסקי בשנותיו כאיש העשיר במדינה, בצירוף אי הכחשותיו את שאיפתו לתפקיד ציבורי בכיר, הפך אותו לאיום ממשי על פוטין.

מאז, לאורך השנים האחרונות, דעת הקהל הציבורית האוהדת – כמו גם נציגי ארגונים של זכויות אדם – מתעקשים שהמשפט שנערך לחודורקובסקי לא היה אלא רדיפה פוליטית, בעוד שלטונות רוסיה טוענים כי הראיות מצביעות על עבירות פליליות קשות, כולל עבירות אלימות (לא ישירה), שוחד, סחיטה ועוד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.