Forbes Israel Logo

קרב מריר: האם בלגיה תקבל זכויות יוצרים על פרלין השוקולד?

מפעלי השוקולד בבלגיה יוצאים למלחמה על הפרלין. השוקולטיירים הגאים בתוצרתם דורשים זכויות יוצרים על השם של סוכריית השוקולד הפופולרית. בנוסף דורשים יצרני השוקולד הבלגים כי ההגדרה "שוקולד בלגי" לא תאושר לשימוש על ידי אף אחד מחוץ למדינה. 

לטענת יצרני השוקולד, העתקות של יצירתם לא רק נוגסות במכירות השוקולד המקורי אלא גם פוגעות בתו האיכות המקומי שנוצר ב-1912, אז המציא ז'אן ניוהאוס את הפרלין. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בחודש הבא מתכננת פדרציית יצרני השוקולד והביסקוויטים הבלגית לצאת לסבב פגישות עם נציגי ממשלות באירופה על מנת לדון בתוכנית לבקש מהאיחוד האירופי זכויות יוצרים על הממתק השוקולדי. "פעמים רבות, ההעתקים אינם מגיעים לסטנדרטים של היצירה המקורית", מסביר נשיא הפדרציה ג'וס לינקנס. "אם רק שוקולטיירים מעולים מהעולם היו מעתיקים מאיתנו אולי היינו מרוצים, נעשה הכל כדי להגן על איכות המוצר". 

הפדרציה הבלגית מוכרבת מלמעלה מ-200 חברות ויותר מ-2,000 חנויות שוקולד, מספר מוזיאונים וסדנאות רבות. מאז 2007 עלה שיעור ייצוא השוקולד מבלגיה ב-1%, זאת משום שבדומה למוצרי מותרות אחרים, בתקופת המיתון ספג המטעם המתוק פגיעה קשה כתוצאה מהמשבר הכלכלי. 

פרלינים של חברת גודייבה | צילום: רויטרס

חברות השוקולד הסתמכו בשנים האחרונות על עליית הביקוש למוצריהן דווקא בשווקים מתפתחים. כך למשל הייצוא לאסיה גדל פי 3 בעשור האחרון. אולם, השוק הגדול ביותר בעולם הוא עדיין האירופי, כאשר אדם ממוצע בסין צורך פחות מ-100 גרם שוקולד בשנה, בעוד שאזרח אירופי צורך בין 6-10 ק"ג שוקולד בשנה. 

הקרב של השוקולטיירים מתחיל כחודש לאחר שיצרני השוקולד בשוויץ הכריזו על זכויות יוצרים על שוקולד החלב המקומי. הכרזה זו היא חלק מחוק חדש שיצא במדינה, לפיו רק כמות מוגבלת של מוצרים, ביניהם השוקולד השוויצרי זכו לתו האיכות "מיוצר בשוויץ". במסגרת חוק זה הוגבלה גם כמות יצרני השעונים במדינה שזכו לתו האיכות הנחשק. 

אולם מאבקם של השוקולטיירים הבלגים צפוי להיות ארוך וקשה, שכן לא ממש ברור מה יכול להיחשב כ"שוקולד בלגי". לטענת פדרציית יצרני השוקולד, אחת הבעיות העיקריות היא שחומרי הגלם בהם משתמשים היצרנים המקומיים אינם מגיעים מבלגיה. 

על פי אמנה עליה חתומים כמה מיצרני השוקולד המובילים בבלגיה, על מנת ששוקולד יישב "בלגי מקורי", עליו להיות מוכן ברובו בתוך שטח המדינה. הנחייה זו מהווה אתגר אפילו לאחת מחברות השוקולד הבלגיות המפורסמות בעולם גודייבה, שכן בהיותה מאוד פופולרית בדרום אמריקה, החברה מחזיקה מפעל לייצור שוקולד בפנסילבניה בארה"ב. אולם בחברה מדגישים כי השוקולד המיוצר במפעל נעשה על בסיס המתכון הבלגי המקורי. 

מנכ"ל גודייבה באירופה ובמזרח התיכון גילאומה דה פוקו ייקח חלק בשיחות הפדרציה בעוד כחודש אז יוכרע גורלו של השוקולד הבלגי המקורי ובסוף התהליך ייקבע האם יזכו מפעלי וחברות השוקולד במדינה לבלעדיות על הפרלין.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.