חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

קרן אייפקס – הזרה שהכי פעילה בישראל

קרן אייפקס היא אמנם קרן זרה, אך היא נכללת ברשימה, מאחר שהיא מנהלת בישראל משרד וביצעה כמה השקעות משמעותיות ביותר בשנים האחרונות.

מה הם מחפשים?
אייפקס היא חברת השקעות פרטית גלובלית המנהלת נכסים בהיקף של 72 מיליארד יורו. אייפקס משקיעה בתחומי הטכנולוגיה והתקשורת, קמעונאות וצרכנות, מדיה, בריאות ופיננסים. כל שותף מקומי מביא לוועדת ההשקעות העולמית עסקאות רלוונטיות. על פי רוב, אייפקס משקיעה בחברות גדולות בעלות שווי שוק של מיליארד עד 5 מיליארד יורו. הצוות המקומי מבצע את העבודה השוטפת, אך בעת הצורך – בעיקר בעת שנרקמת עסקה חדשה – הצוות הגלובלי של אייפקס מגבה את המאמץ.

מה הם עושים?
קרן אייפקס, שהוקמה בידי סר רונלד כהן, פעילה בישראל משנת 1994, במסגרת שיתוף פעולה עם בנק לאומי שנקרא "אייפקס לאומי״. עד לשנת 2005 השקיעה הקרן בכ־40 חברות סטרט־אפ טכנולוגיות. משנה זו ואילך החלה להתמקד בעסקאות פרייבט אקוויטי גדולות.

זהבית כהן | צילום: עמית שעל

ב־2005 רכשה אייפקס את בזק וב־2008 השלימה את עסקת הרכישה של תנובה. בסוף שנת 2010 רכשה את בית ההשקעות הגדול בישראל פסגות. בראש הצוות הישראלי של אייפקס עומדת המנכ״לית זהבית כהן, שי אבא ועומר שדה הם מנהלי ההשקעות.

ההצלחות
ב־2005 הופרטה חברת בזק ונמכרה לקבוצת אייפקס־סבן־ארקין בראשות איש העסקים הישראלי חיים סבן. השותפות בין הרוכשים לא זרמה על מי מנוחות, בלשון המעטה, ושנה לאחר הרכישה, איבדה בזק את המונופול שהיה לה על שיחות מקומיות.

בשנת 2010 מכרה הקבוצה את השליטה בחברה לאינטרנט זהב מקבוצת יורוקום, הנמצאת בבעלותו של שאול אלוביץ׳ ורשמה תשואה של כ־300% על ההשקעה אחרי ארבע שנים בלבד ורווח של 5 מיליארד שקל.

האתגרים שבדרך
איך לומר זאת בנימוס? אייפקס לא מלקקת דבש. לאחר שמכרה את אחזקותיה בבזק בשנת 2010, תנובה ופסגות הן שתי חברות הפורטפוליו שלא יורדות מהכותרות וברובן הכותרות אינן חיוביות.

זהבית כהן, שניצחה על רכישת תנובה וכיהנה כיו״ר החברה, נקלעה לסופת הקוטג׳ ויצאה ממנה חבולה. בחודש אפריל השנה התפטר שלמה רודב מתפקידו כיו״ר תנובה. על פי פרסומים, הרקע לכך היה מחלוקות עם אייפקס (כלומר, עם כהן).

במאי ספגה אייפקס מטח ביקורת על רקע פיטוריו של רונן טוב, מנכ״ל פסגות. כלי התקשורת הכלכליים עוקצים בה בכל הזדמנות על רכישת פסגות תמורת 2.7 מיליארד שקל – מחיר גבוה מדי, טוענים המבקרים. בפברואר חתכו דוחות אייפקס את השווי של פסגות ב־45%, ל־2 מיליארד שקל. באייפקס סירבו להתראיין לכתבה.

שנת הקמה: 2006
הון מנוהל: 31 מיליארד דולר (מתוכם מקצה אייפקס סכומים שונים להשקעה בישראל)
מספר קרנות: 12
שותפים: זהבית כהן, שי אבא ועומר שדה
חברות פורטפוליו: פסגות ותנובה
הצלחות: מכירת בזק לשאול אלוביץ׳ תמורת 7 מיליארד שקל
משקיעים: מוסדיים זרים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן