Forbes Israel Logo

קרן פימי – הקרן שמנהלת 2.1 מיליארד דולר

קבוצת הקרנות שהקים ישי דוידי בשנת 1996, שעה שמעטים היו המשקיעים המוסדיים והפרטיים שידעו מה זה פרייבט אקוויטי, מנהלת כיום 2.1 מיליארד דולר ויש לה בקופה כמיליארד דולר פנויים להשקעה – לפני שימוש במכשירי מינוף. אין בנמצא קרן פרייבט אקוויטי ישראלית עם כיס עמוק כל כך.

ואם לא די בכך, מצליחה פימי, מאז גייסה את הקרן הראשונה בהיקף של 140 מיליון דולר, לייצר תשואה גבוהה למשקיעים שלה. על פי הערכות בשוק, מציגה הקבוצה תשואה שנתית ממוצעת הקרובה ל־30%. הקרנות הראשונה והשנייה נהנו מתשואות פנומנליות, הקרנות השלישית והרביעית מציגות אמנם תשואה נמוכה יותר, אך הממוצע עדיין גבוה.


נבחרת פימי | צילום: אבי ולדמן

מה הם מחפשים?
פימי מחפשת חברות שיש להן מנועי צמיחה לא ממומשים, שווקים שלא נכבשו או חסר להן מיקוד. תחומי הפעילות של החברות בפורטפוליו שלה רחב מאוד, אך פימי לא תשקיע בחברות פיננסיים או נדל״ן. מצד שני, היא תשקיע בחברה מכל תחום אחר, אם תשתכנע שהיא יכולה להביא עמה ערך מוסף.

איטונג ואורמת אמנם שונות בתכלית, אף כשמקלפים את המעטפת הראשונה, הבעיות דומות והן בדרך כלל קשורות בניהול ולא באיכות המוצרים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פימי משתמשת במכשירי מינוף באופן מצומצם ולא מעל ל־%35 משווי העסקה. בקבוצה לא עושים עסקאות מהבטן: חברה שלא מתאימה למודל הקפדני שלה, לא תזכה להשקעה. בין כללי האצבע: פימי לעולם לא קנתה חברות במכפיל גבוה מ־6.5 על ה־EBITDA.

מה הם עושים?
פימי עובדת כמו שעון שוויצרי. פימי ידועה כארגון קפדן ודוידי, המנכ״ל־מייסד, הוא המנצח הלא מעורער, ויש יגידו הקשוח, על התזמורת הזאת. לצדו, עוד שמונה שותפים בדרגות שונות, כולם בעלי רקע תפעולי. גילון בק, לשעבר מנכ״ל ארד דליה, שמוליק ולודיגר ואלדד בן משה הם השותפים הבכירים.

אסטרטגיית ההשקעות של פימי היא פרו־אקטיבית ובלתי מתפשרת. הם לא יושבים ומחכים לחברות שיגיעו אליהם ויחפשו השקעה. אנשיה חורשים את השטח, מלקטים נתונים ומנהלים מאגר מידע עצום על החברות הטובות בישראל. פימי מנהלת מערכת יחסים עם חברות שמעניינות אותה, עוד לפני שהן יודעות שהן צריכות השקעה. כשהיום הזה מגיע, החברה כבר מכירה את פימי ואנשיה.

קבוצת פימי מבצעת השקעות בחברות שהיקפי המכירות השנתיים שלהן עולה על 100 מיליון דולר. היא פועלת באחת משלוש דרכים: ביצוע רכישת שליטה, ביצוע השקעה בשילוב של חוב והחזקות, או טרנאראונד לחברות בקשיים.

לפימי יצא שם של משקיע קר וקשוח. כך למשל קרה בחברת התוכנה ריטליקס שהוקמה בידי בארי שקד. פימי בחנה את החברה במשך שנים ואז תוך ימים ספורים ב־2008 קנתה על המשקל מניות והגיעה לאחזקה שהעניקה לה מעמד של בעל שליטה (12%). שקד אולץ למעשה לשתף פעולה, ויתר על כיסא היו״ר, אך נשאר על כיסא המנכ״ל. במשך שנתיים התגוששו פימי ושקד עד שבסוף 2009 פרש האחרון. היה זה מאבק מר בין מייסדים עם לב חם למשקיעים שרוצים לייצר תשואה.

ההצלחות
בראיון למגזין פורבס אמר דוידי כי "פימי מתכננת להמשיך להוביל את שוק קרנות ההשקעה הפרטיות בישראל ולהמשיך ולהיות קרן ההשקעות מהטובות ביותר בעולם. פימי תתמקד בהשבחת חברות, ייצור מקומות עבודה ומשיכת משקיעים זרים המובילים בעולם. כל אלו גם במטרה לתרום לכלכלה הישראלית״. והוא בהחלט יכול להרשות לעצמו להישמע ממלכתי.

חברת המחקר הבינלאומית פרקין (Preqin), המפרסמת מחקרים בתחום הפרייבט אקוויטי, דירגה השנה את פימי במקום הרביעי בעולם בקרב קרנות הביי אאוט המנהלות יותר מ־300 מיליון דולר. הדירוג כולל כ־6,000 קרנות בכל העולם. כדי להיכנס למועדון הקרנות המדורגות, יש להציג עקביות וגיוס קרנות המשך, אך בעיקר ביצועים.

אחת מהבחינות של קרנות פרייבט אקוויטי היא בגיוס קרנות המשך, ובתחום הזה פימי עושה חיל. היא הצליחה לגייס קרנות גדולות יותר יותר, המשקיעים ממשיכים להשקיע ואף מגדילים את ההקצאות. ביולי האחרון גייסה פימי את הקרן החמישית שלה בהיקף של 900 מיליון דולר, עובדה המעידה על ביטחונם של המשקיעים ביכולותיה.

בסוף ספטמבר רשמה מימוש מוצלח נוסף ורווח של 130%, אחרי שמכרה אחזקות באלון USA בהיקף של 53 מיליון דולר. זה המימוש השני שלה באלון USA – הראשון עמד על 40 מיליון דולר.

אתגרים שבדרך
פימי היא קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית הבולטת ביותר, אך היא מצויה בתקופת מבחן. ראשית, העובדה שעד כה הצליחה לייצר תשואות מצוינות למשקיעים עדיין אינה מבטיחה שתצליח לעשות זאת גם בעתיד.

מתוקף היותה מגה־קרן עליה לבצע השקעות בהיקף של כ־200 מיליון דולר בכל שנה, כאלה שיניבו את התשואות שהקרנות הקטנות יותר הצליחו להשיג. זאת אינה משימה קלה. לא אם לוקחים בחשבון את השוק הישראלי, שכלל לא בטוח כי יש בו מספיק הזדמנויות ועסקאות להשקעות בסדרי גודל משמעותיים. ובטח ובטח אם לוקחים בחשבון את כלל הזהב של פימי: לא להשקיע בחברות פיננסיים, תקשורת ונדל״ן.

שנת הקמה: 1996
הון מנוהל: 2.1 מיליארד דולר
מספר קרנות: 5
שותפים: ישי דוידי (מייסד ומנכ״ל), גילון בק, שמואל ולודינגר ואלדד בן משה (השותפים הבכירים), רון בן חיים, עמי בם, עמית בן צבי וחלי פדרו
חברות פורטפוליו: 66 חברות בהן אורמת, ריטליקס,
לפימן ותדירן
הצלחות: אורמת, ריטליקס, לפימן, תדירן קשדר, גניגר, המלט, מוליכי תבל, אוריין, מרחב, אופיר, מטרו, שניידר וסולבר
משקיעים: מוסדיים זרים וישראלים

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.