Forbes Israel Logo
ג'וואנזו - אזור תעשייה. צילום: Shutterstock
ג'וואנזו - אזור תעשייה. צילום: Shutterstock

הקרן הסינית GIBF גייסה כ-300 מיליון דולר לקרן שנייה

פועלת בשיתוף פעולה עם ממשלת גוואנז'ו שבסין ומנוהלת ונשלטת על ידי הישראלים ד"ר שוקי גלייטמן, פרופ' שלמה נוי ואבנר לושי. הקרן סגרה לאחרונה מספר עסקאות נוספות

GIBF קרן ההשקעות הסינית שבניהול ישראלי הודיעה היום על סגירה ראשונה של הקרן השנייה שלה בהיקף של כ-300 מיליון דולר, שהם שווי ערך ל-2 מיליארד יואן. בקרן Guangzhou Sino-Israel Bio-industry Investment Fund, שותפים ד"ר שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי וממקימי תעשיית ההייטק הישראלית, פרופ' שלמה נוי, לשעבר ממלא-מקום מנכ"ל שיבא ומנהל מערך המו"פ וחברת המסחור של בית-החולים, אבנר לושי, מאנשי הון-הסיכון הבכירים בארץ בתחום הרפואה וקרל גנג, לשעבר בכיר בממשל הסיני בתחום של תכניות מחקר ופיתוח לאומיות ושיתופי-פעולה בינלאומיים,

GIBF היא קרן השקעות סינית בתחום הרפואי שהוקמה בשנת 2016 בשיתוף פעולה עם ממשלת גוואנגז'ו, בירת דרום-סין. על אף שמדובר בקרן סינית עם זיקה ממשלתית, הקרן מנוהלת ונשלטת על-ידי השותפים הישראליים והיא הקרן הסינית היחידה בניהול זר בעלת רישיון לביצוע השקעות פרייבט אקוויטי בסין מאת הרשות לניירות-ערך הסינית (AMAC).

לקרן מודל השקעה ייחודי בו היא מקימה יחד עם חברות זרות, לרבות ישראליות, חברות בנות סיניות (JVs). שלא כמקובל בסין, שם המשקיעים מבקשים לעצמם זכויות לשוק הסיני ושליטה בחברת-הבת הסינית, חברות-הבת הסיניות המוקמות בשיתוף עם GIBF נשלטות על-ידי חברות-האם הזרות.

בעלי קרן GIBF מימין לשמאל: דוקטור יהושוע גלייטמן, אבנר לושי, פרופסור שלמה נוי. צילום: תמר מוצאפי
בעלי קרן GIBF מימין לשמאל: דוקטור יהושוע גלייטמן, אבנר לושי, פרופסור שלמה נוי. צילום: תמר מצפי

GIBF משקיעה בחברות-הבת הסיניות סכומים משמעותיים שנעים בין 3 ל-8 מיליון דולר ומחזיקה בהן עמדת מיעוט. כך היא מסייעת לחברות-האם הזרות בתפעול שלהן. זוהי למעשה האפשרות היחידה כיום לחברות ישראליות לבנות לעצמן ערך בשוק הסיני ולא לוותר עליו בשלב מוקדם לטובת שותף מקומי כלשהו. ערך מוסף זה יבוא לידי ביטוי במודל האקזיט של החברה.

הקרן הראשונה שהיקפה כ-100 מיליון דולר, השווים 600 מיליון יואן, ביצעה עד כה 8 השקעות במיטב החברות הישראליות בתחום המכשור הרפואי והרפואה הדיגיטלית, לרבות חברת אינמוד, קרבופיקס, ויזיוניקס, אלפא אומגה, קורניט, ויטאלרטר, ניורוטק וג'י מדיקל.

כמו כן, GIBF רשמה אקזיט משמעותי ראשון בעקבות הנפקת אינמוד ונמצאת כעת בשלבים מתקדמים של שני אקזיטים נוספים. בנוסף לכך, בשבועות הקרובים הקרן הראשונה תודיע על סגירת 4 השקעות נוספות הנמצאות כעת בתהליכי אישור סופיים והיא מתכוונת להשקיע בכ-15 חברות בסך-הכול.

כל זאת למרות מגבלות התנועה הנובעות ממגפת הקורונה ובזכות העובדה שלקרן תשתית חזקה בסין ובישראל, דבר המאפשר לה להשלים עסקאות השקעה ולהקים חברות חדשות בסין אף במצב בו יכולתם של המנהלים הישראליים להגיע לסין מוגבלת. התשתית של הקרן בסין כוללת צוות מקומי חזק, תמיכה ממשלתית, קשר הדוק עם בתי-החולים וה-FDA, טיפול בכל הנושאים האדמיניסטרטיביים, משפטיים וחשבונאיים, תשתיות פיזיות וכן הלאה.

ג'וואנזו - סין. צילום: פורבס ישראל
תשתית חזקה בישראל ובסין. ג'וואנזו – סין. צילום: פורבס ישראל

הקרן השנייה של GIBF צפויה לפעול במודל דומה אך תתמקד בחברות ביוטכנולוגיה ישראליות ואירופאיות, המפתחות תרופות חדשניות ונמצאות בשלב 3-2 של הניסויים הקליניים. ד"ר גלייטמן הסביר כי: "כיום קיימת סוג של הרמוניזציה גלובלית של נתונים קליניים ולכן הרשויות הרגולטוריות המובילות מכירות בניסויים קליניים הנערכים במדינות אחרות כל עוד הם מבוצעים בהתאם לסטנדרטים המקובלים. הכוונה היא שחברות-הבת הסיניות שנקים יבצעו בסין חלק מהניסויים הקליניים הגלובליים במימון שלנו ותוצאות הניסויים של חברת-הבת בסין ביחד עם תוצאות הניסויים של חברות-האם במערב יוגשו בחבילה אחת לרשויות הרגולטוריות בארה"ב, סין ואירופה".

כחלק מה-succession plan של GIBF, לקרן השנייה יצטרפו כשותפים צעירים שני מנהלים שהחלו את דרכם בקרן לפני מספר שנים והגיעו לדרגת סמנכ"לים וכעת יקודמו לשותפים: שימין הונג, ילידת גוואנגז'ו המשמשת כסמנכ"לית תפעול, ויאיר גוברין, ישראלי המתמחה וגר בסין, שיהיה סמנכ"ל הפיתוח העסקי של הקרן.

ד"ר שוקי גלייטמן. צילום: Xiaolong Zhuang, Guangzhou Daily
ד"ר שוקי גלייטמן. גם חממה טכנולוגית. צילום: Xiaolong Zhuang, Guangzhou Daily

פרופ' נוי הוסיף כי: "נגדיל את סכום ההשקעה שלנו בכל חברת-בת עד לסך של כ-20-15 מיליון דולר וייתכן שנצרף משקיעים סינים נוספים לסיבוב ההשקעה. במקביל יוקם בשיתוף עם ממשלת גוואנגז'ו גוף שירכז ויתאם את הניסויים הקליניים שיבוצעו בבתי-החולים המתקדמים של העיר בשיתוף-פעולה עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, כמו בתי-החולים, משרד הבריאות המקומי, ה-FDA הסיני וכן הלאה, תוך הקפדה על סטנדרטים בינלאומיים ראויים".

בנוסף לקרן, הקבוצה בראשות ד"ר גלייטמן מפעילה חממה טכנולוגית בתחום מדעי-החיים בגוואנגז'ו, הפועלת בהתאם למודל החממות הישראלי. במסגרת החממה הוקמו עד היום כ-15 חברות, שחלקן מבוססות על טכנולוגיות זרות, לרבות ישראליות, גרמנית ובריטית, וחלקן על יזמות סינית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.