Forbes Israel Logo

רון חולדאי, תל אביב: ראש העיר הטוב ביותר – והמושמץ ביותר

בעת ובעונה אחת מצליח רון חולדאי להיות ראש העירייה הכי מוערך והכי מושמץ בישראל. אחד השופטים אף התנצל בפנינו על כך שבחר בו במקום הראשון בדירוג, והודה שהיה מעדיף לתת את הבכורה לעיר קטנה יותר, אולם כאשר בחן את הקריטריונים שהוגדרו, "לא נותרה בפניו ברירה".

מעלתו של חולדאי, כמו גם עקב האכילס שלו, נעוצים, כנראה, ביחסי הציבור. בזמן שבשנים האחרונות כמעט אין דירוג ערים בינלאומי שתל אביב לא מככבת בו, את חולדאי עצמו, מסתבר, לא פשוט לחבב. תשאלו את תושבי העיר. רובם מחשיבים אותו למתנשא ומנותק, אולי כתוצאה ישירה של מדיניות הקורצת לבעלי הון ובעלי עסקים, אשר הופכת את החיים בעיר ליותר ויותר יקרים. יחד עם זאת, עם פיתוח פרויקטים לרווחת הציבור, כמו פריסת מערך האופניים "תל אופן" והאינטרנט החינמי שהושק לאחרונה – קשה לטעון שמדובר בעירייה המנותקת מתושביה הצעירים.

לטענת רוב חבר השופטים, חולדאי מתפקד כראש עירייה מקצועי, שבמהלך שלוש קדנציות הצליח להציב את תל אביב על מפת העולם כעיר תיירותית ברמה בינלאומית, בשורה אחת עם פריז, לונדון וברצלונה. הוא מוערך כמי שהצליח לרקום אקלים עירוני מודרני בערכי רוח וחופש, אהבה וסובלנות, וכמי ששינה את פניה של העיר באופן המילולי ביותר. "לחולדאי יש חזון ויוזמה, כושר ניהול ותוכנית אסטרטגית חדשנית, והתכנון המתארי של העיר עוקב אחר התכנון האסטרטגי", נימק אחד השופטים את בחירתו.

האתגר הניהולי של עמידה בראש מערכת ניהולית־מוניציפלית גדולה אינו פשוט, ואולם חולדאי נתפס כמי שמנהל את העיר בטוהר מידות ארגוני ובהתאם לכל הנהלים. בנימוקיהם ציינו השופטים שעיריית תל אביב תחת שרביטו השתנתה לכדי מקום תעסוקה מלא בצעירים העוסקים בלהט בפעילויות עירוניות חברתיות וכלכליות. גם אם חלק ניכר מעשייה זו ניתן לזקוף לסגנו אסף זמיר, לא ניתן לקחת מחולדאי את העובדה שאיפשר את התהליך.

בנוסף, ציינו השופטים לחיוב את העובדה שהעירייה מיסדה את הרעיון והפרקטיקה של שיתוף הציבור בקבלת החלטות, באמצעות המחלקה לשיתוף הציבור, שמנחה, מעודדת ומכשירה לכך את המנהלים בעירייה. בכל פעולה ופרויקט עירוני מובאים בחשבון ההיתכנות, החשיבות והמתודה הראויים לשיתוף הציבור.

צילום: רוני פרל

חולדאי, אשר עומד בטבורה הכלכלי והתעסוקתי של ישראל, מתמודד עם האתגר העצום של ההמונים שצובאים מדי יום על שעריה של העיר וצורכים בה תעסוקה ושירותים. לאור זאת ציינו השופטים לטובה את העובדה שהשכיל להשקיע בתעוזה בפרויקטים חדשניים כמו אותו "תל אופן", "לילה לבן", מרכזי בילוי ותרבות חדשים כמו מתחמי "התחנה" ו"שרונה" ופיתוח מתמשך בנמל תל אביב, נמל יפו החדש ועוד. מטבע היותם מוקדי משיכה לתושבים מחוץ לתל אביב, על חשבון משלמי הארנונה, פרויקטים אלה עוררו גם לא מעט ביקורת, אולם הצביעו על ראש עירייה שנחשב לפנומן בכל הקשור ליוזמה.

צוינה לטובה גם מהפכת שימור העיר הלבנה, שנמצאת בסדר העדיפויות העירוני בצורה עקבית כבר יותר מעשור, והעובדה שהעיר מצליחה לשמר את עצמה כמרכז הבלתי מעורער של העסקים והתרבות במדינה, אתגר לא פשוט כלל. חלק מהשופטים ציינו גם את פעילותו של חולדאי לקידום השלטון המקומי. חולדאי מוביל מהלכים ורעיונות להפחתת הרגולציה מרשויות איתנות, כיו"ר פורום ה־15, שמטרתו להשיג שיתוף פעולה, ביזור סמכויות ועצמאות ניהולית רחבה של הערים הגדולות בישראל.

לשיפור: יש שיאמרו כי תל אביב היא העיר היחידה בישראל, מה שמסביר את העובדה שהיא זוכה לכל כך הרבה עניין ויחד עם זאת לכל כך הרבה ביקורת. לצד ההערכה הגבוהה לחולדאי, בנימוקי השופטים בבדיקתנו צוינה תל אביב לשלילה בשלוש סוגיות חשובות: הגירה שלילית של משפחות צעירות עם ילדים, שלא מוצאות את מקומן בעיר הבילויים והעסקים; חוסר הפיתוח של נושאים קהילתיים, שבולט במיוחד לעומת הפיתוח הפיזי; וכישלון צורם בפיתוח של אמצעי להסעת המונים (תחבורה ציבורית). "עיר בעוצמה כמו שלה היתה כבר מזמן צריכה להרים את המשימה הזאת", ציינו השופטים, "ובינתיים שום פתרון לא נראה באופק". עוד צוין, שתל אביב כיום חסרה אסטרטגיה ברורה לעתיד וחזון שיגדיר את התפתחותה לשנים הבאות.

אולם ככל הנראה הביקורת הגדולה ביותר כלפי חולדאי היא על כך שהעיר סובלת כיום ממתח רב, הנטוע בפערים התהומיים שחצובים בין השכבות הסוציו־אקונומיות השונות בעיר. במרחק קילומטרים ספורים בלבד מאכלסת תל אביב את עשירי האומה, לצד עשרות אלפי פליטים חסרי כל ואוכלוסייה חלשה מאוד, ובאמצע מעמד הביניים, הנחנק, נאבק ונדחק אל שולי העיר ומחוצה לה. ממי שמקוטלג כפנומן בתחום היוזמה, היינו מצפים ליזום פתרון גם בנושא בוער זה.

גיל: 69 › מכהן בתפקיד: החל ב-1998, מטעם העבודה › ייזכר בזכות: מערך "תל אופן"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן