חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

שאלה של מינון: מריחואנה עשויה להגן על המוח שלכם, וגם על הלב

המריחואנה עולה לרוב לכותרות בשל השלכותיה השליליות עבור אנשים בריאים, ובישראל אף מקפידים להוציאה מחוץ לחוק בשל השפעותיה ההרסניות. אלא שכעת, כך לפי מחקר שנערך על ידי בית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א, מסתבר כי מינון קטן מהמריחואנה עשוי דווקא להיטיב עם גופו של האדם.

לאחר שבעבר נתגלו יתרונות הסם כמסייע בהתמודדות עם כאבים, נדודי שינה והיעדר תאבון בקרב החולים במחלות קשות, לרבות סרטן והפרעות פוסט-טראומטית, מסתבר כי קיימים בו מספר יתרונות נוספים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לדברי פרופסור יוסף סרנה מאונ' ת"א, המריחואנה עשויה להגן על המוח מפני פגיעה. לדבריו, מינון מזערי של THC (המרכיב הפעיל במריחואנה) מגן על המוח מפני נזק קוגניטיבי ארוך טווח, בדרגות שונות, שעלול להיגרם בעקבות היעדר אספקת חמצן, התקפים שונים או שימוש בסמים.

לפי המחקר – מינון קטן עשוי להיות חיובי ללב ולמוח. צילום: ingimage/ASAP

לפי המחקר, שהתפרסם בכתב העת המדעי Experimental Brain Research, כדי להשיג את ההשפעות הרצויות יש להשתמש במינון הקטן פי 1,000 מזה המצוי בסיגריית מריחואנה רגילה.

במחקר עצמו, הזריקו החוקרים לעכברים את החומר הפעיל במריחואנה שלושה או שבעה ימים לפני הפגיעה, או שלושה ימים לאחר הפגיעה, ומצאו כי הפעולה יכולה למנוע נזק קוגניטיבי, משום שהחומר מפעיל במוח גורמי הגנה, לרבות יצירה מוגברת של גורמי גידול עצביים המגנים על תאי עצב במוח ומשמרים את היכולות הקוגניטיביות לאורך זמן. "מדובר בטיפול שעשוי להיות יעיל ובטוח במקרים רבים של פגיעה מוחית גם בבני אדם", אמר פרופסור סרנה.

בבדיקות שנערכו שלושה עד שבעה שבועות אחרי הפגיעה, התברר שהעכברים שקיבלו THC הצליחו יותר במבחנים התנהגותיים המודדים כישורי למידה וזיכרון, וזאת ביחס לאלה שלא קיבלו את החומר. בדיקות ביוכימיות גילו במוחם של העכברים שטופלו, כמות גדולה יותר של חומרים הידועים כמגנים על תאי המוח, כגון גורמי גדילה עצביים.

מכך, הסיקו החוקרים כי THC יכול למנוע נזק קוגניטיבי ארוך-טווח בעקבות פגיעה מוחית. "אחד ההסברים שהועלו הוא ש-THC במינון נמוך גורם למוח נזק זעיר, וכך מניע אותו לבנות התנגדות ולנקוט באמצעי הגנה מול הפגיעה החמורה יותר," הסביר פרופ' סרנה.

"לטיפול שלנו יש כמה יתרונות חשובים," סיכם פרופ' סרנה. "ראשית מדובר בחלון זמן ארוך, שמאפשר לטפל בפגיעה לאחר שהתרחשה, וגם למנוע פגיעה שעלולה להתרחש בעתיד. בנוסף, בשל המינון הנמוך, השיטה בטוחה לשימוש גם כטיפול מונע לאורך זמן, במצבים כרוניים שונים".

במחקר חדש של פרופ' סרנה, שנעשה בשיתוף פעולה עם פרופ' עדית הוכהאוזר ממכון פלזנשטיין, נמצא כי החומר הפעיל במריחואנה, במינון זעיר, עשוי להגן על הלב מפני התקף, בהינתנו יומיים לפני היווצרות ההתקף. ממצא זה עשוי לסלול את הדרך כטיפול מקדים המצמצם את הסיכון ללקות בהתקף לב בניתוח מעקפים. לא רק זאת, אלא שהמינון הנמוך אף עשוי לסייע גם בטיפול בחולי לב כרוניים.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן