Forbes Israel Logo

שוב, ללא שינוי: הריבית במשק תיוותר על כנה גם במהלך חודש יוני

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל פרסמה לפני שעה קלה את החלטת הריבית במשק לחודש יוני, לפיה הריבית תיוותר על רמתה הנוכחית – 0.1% – גם במהלך החודש הקרוב. כזכור, בחודש מרץ האחרון החליטה הוועדה על הורדת הריבית לרמתה זו, הנמוכה ביותר אי פעם. מאז נותרת הריבית על כנה, למרות הערכות שונות אשר הושמעו באשר להורדה נוספת של הריבית, הפעם לרמה אפסית.

אך למרות הערכות אלו, כאמור, מרבית ההערכות המוקדמות בשוק חזו כי הוועדה אכן תותיר את הריבית על רמתה הנוכחית גם במהלך החודש הקרוב. בין הסיבות להחלטת הבנק ניתן למנות את העלייה במדד המחיים לצרכן אשר טיפס לאחרונה ב-0.6% (רשם עלייה מצטברת של 0.9%), הירידה בשיער האבטלה לרמה הנמוכה ביותר אי פעם, התייצבות מחירי הדלק בעולם והמשך העלייה במחירי הדירות (עלייה אשר הייתה עשויה לזנק אם אכן היתה הוועדה מחליטה על הורדת ריבית נוספת).

קרנית פלוג. חודש נוסף ללא שינוי | צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף, על פי תחזית הבנק הצמיחה במשק תיוותר בקצב אשר שרר במשק במהלך השנתיי האחרונות. החשש המיידי הוא מזינוק נוסף בערכו של השקל ביחס למטבעות המובילים ברחבי העול – זינוק אשר הביא, כאמור, את בנק ישראל להחליט על הורדת הריבית האחרונה. בשעה זו השקל אכן מתחזק למול הדולר – כשהמטבע האמריקאי נחלש ב-0.3% ביחס לשקל. היורו לעומת זאת צונח למול השקל – ונחלש בשעה זו ב-1.8% למול מקבילו הישראלי.

בבית ההשקעות הלמן אלדובי הגיבו להחלטה והעריכו כי "בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה אבל אנו ממשיכים להאמין כי הוא יאלץ להוריד את הריבית בשבועות הקרובים לנוכח מלחמת המטבעות וההרחבות הכמותיות המתרחשות בעולם. לאור התחזקות השקל מול סל המטבעות בחודשים האחרונים הערכנו כי קיים סיכוי להורדת ריבית ואולי אף להרחבה כמותית במטרה לתמוך בייצוא ובפעילות העסקית במשק המקומי".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות פסגות, טען מנגד כי "על אף שהשווקים השתעשעו באפשרות להפחתת ריבית נראה היה לנו כי הסבירות למהלך כזה של בנק
ישראל היא נמוכה מאוד. ראשית, השקל נותר יציב מול סל המטבעות מאז החלטת הריבית הקודמת ועדיין חלש ב-0.5% מאז שבנק ישראל הפחית את הריבית בפברואר. מעבר לשער החליפין יש עוד מספר סיבות שתומכות בהותרת הריבית על כנה וביניהן: שיעור האבטלה הנמוך, מדד אפריל שהפתיע קצת כלפי מעלה, חזרתן של הציפיות האינפלציוניות אל טווח יעד האינפלציה של בנק ישראל (עומדות על 1.1%), הנתונים השוטפים שמראים שהצרכן הפרטי נהנה מהריבית הנמוכה והגידול בהיקף האשראי הצרכני שמאפשר זאת".

"בהסתכלות קדימה התמונה מורכבת יותר", המשיך. "בבנק ישראל מחכים להעלאת הריבית של הפד על מנת לאותת על שינוי של מגמת המדיניות המוניטארית. עד אז, בבנק ינסו לשמור על רמת הריבית הנוכחית ויאלצו להפחיתה רק אם ירשם תיסוף משמעותי בשקל אל מול סל המטבעות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.