Forbes Israel Logo

שינויי האקלים פותחים הזדמנויות השקעה בטכנולוגיות ירוקות

"אי אפשר עוד להגיע לאף החלטה הגיונית מבלי לקחת בחשבון את העולם לא רק כפי שהוא היום, אלא כפי שיהיה" – הסופר אייזיק אסימוב.

תחום ההשקעות ברות הקיימא נמצא במגמת צמיחה מהירה יותר מתחומים אחרים בתעשייה הפיננסית. משקיעים רבים, שעד לא מזמן נמנעו מהשקעות אלו בהנחה ש"מעשים טובים מענישים את התשואה", מבינים את החשיבות והתועלת הטמונה בתשואה שלצידה עשייה חברתית וסביבתית. החששות לגבי התשואות הן חסרות בסיס. הסקטורים השונים בתחום הגיעו לבגרות, והמכשולים שעמדו בפני המשקיעים בתחום מפנים את מקומם לטובת מגוון רחב של הזדמנויות השקעה.

עלייה בשכיחות אירועי בצורת, הצפות ומחלות | צילום: Fotolia

תחומים, כגון יעילות אנרגטית, העצמאות האנרגטית של צפון אמריקה וכן אוויר נקי והפחתת פליטות הפחמן – המסתמכים על המעבר לאנרגיה נקייה ובעלת נצילות גבוהה יותר, הם אטרקטיבים להשקעה בנקודה זו. למרות נסיגתה של ארה"ב מהסכם האקלים של פריז, בכוחם של הכוחות הכלכליים והחברתיים – שמעבר לרגולטורים ברמה הפדרלית – לדחוף מיזמים של אנרגיה נקייה הן בארה"ב והן ברחבי העולם. עם זאת, ייתכן שלא יהיה די במחויבות של המדינות האחרות החתומות על ההסכם כדי לשנות לחלוטין את מסלול האקלים. העלייה בטמפרטורה גורמת לשכיחות גבוהה יותר של אירועי קיצון, כמו בצורת, הצפה של אזורי חוף והתגברות של מזיקים ומחלות. כתוצאה מכך צצה הזדמנות השקעה בחברות, שמציעות פתרונות הסתגלות לשינויי האקלים והפחתה שלהם. 

יובש קיצוני

אחת התוצאות הבולטות של שינויי האקלים הוא המחסור במים. בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בשימור מים ומיעוט החלופות ליצירת מקורות מים חדשים, הטיפול באתגרים של מחסור במים יהיה כרוך במספר רבדים.

עדות לכך ניתן לראות בקליפורניה, שם לא מסתפקים בנקיטת צעדים לשימור מים – כמו ההוראה המחייבת של המדינה להפחית את השימוש במים ויוזמות להחלפת דשא בדשא מלאכותי – אלא גם מקימים מפעלי התפלה חדשים כדי לקזז את הירידה בכמות השלגים ולהפחית את העומס על מאגרי המים. אפילו לאחר חורף גשום במיוחד, כמעט רבע משטחה של קליפורניה נתון בתנאי יובש קיצוניים, כך על פי ה-U.S. Drought Monitor. הדבר מדגיש את הצורך של המדינה בהשקעה נוספת בתשתית המים והשפכים ובטיהור מים יעיל.

קליפורניה היא רק דוגמה אחת לצורך הדחוף במציאת פתרון למצוקת המים ברחבי העולם. על פי הערכות של הפורום הכלכלי העולמי, מחסור באספקת מים הוא בבחינת איום על חייהם של שני שלישים מהאנושות. כתוצאה מכך נפתחות הזדמנויות על פני שרשרת הערך של המים – החל בתשתיות ועד לטיפול.

משקיעים בערכים

שינויי האקלים מאיימים על משאב קריטי נוסף: מזון. כך, למשל, באפריקה התת משוונית, ממוצע תפוקת הדגנים (כלומר, אורז, תירס, חיטה) הוא 1.2 טון לכל 10,000 דונם בלבד בהשוואה ל-5.5 טון לכל 10,000 דונם באיחוד האירופי. ההפרש נובע מהבדלים בזמינות של מים ובטמפרטורות בשתי היבשות. אם הטמפרטורות בעולם ימשיכו במגמתן בעידן הפוסט-תעשייתי, השמירה על ביטחון המזון בעולם תצריך השקעות משמעותיות בטכנולוגיות, כמו יבולים שעברו הנדסה גנטית שהופכת אותם לעמידים לתנאים קיצוניים, טכנולוגיות השקייה מתקדמות ודשנים משופרים.

על אף שלא קל לנבא את העתיד, צפויה עלייה בביקוש לטכנולוגיות ולשירותים חדשים, שמטרתם לסייע לאוכלוסיית העולם להתמודד עם שינויי הסביבה ולהבטיח שהדורות הבאים ייהנו מגישה למים נקיים ואספקה סדירה של מזון.

להשקעות ברות קיימא יש בסיס מוצק. אנו עדים למגמה עולמית שבה החששות מביצועים פחות טובים בתחום זה מפנים את מקומם לרצונות המשקיעים להתאים את תיקי ההשקעות שלהם לערכים שבהם הם מאמינים או אשר מעוניינים להשקיע תוך השפעה חיובית על הסביבה. למשקיעים אלו ישנם הרבה יותר אפשרויות השקעה נגישות ומחקר בתחום השקעות חשוב זה.

הכותב הוא מנהל דסק ב־UBS Wealth Management Israel. מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והדברים אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע. מובהר כי ייתכן שלכותב ו/או ל־UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.