Forbes Israel Logo

שינויי שלטון בהודו וברית כלכלית עם ארה"ב – לאן מועדות פניה של אסיה בחודשים הקרובים?

ביקורו של נשיא ארה"ב אובמה ביפן – ביקור שבשתי המדינות ייחסו לו חשיבות עליונה, לא הסתיים בינתיים בחתימה על הסכם סחר טרנס-פסיפי והתמקד בעיקר בעניינים אסטרטגיים ביטחוניים. גם אצל השכנה סין ממשיכה הכלכלה לשדר אי יציבות, שבימים אלה מתמקדת במגזר הנדל"ן וגוררת את היואן מטה. מה שנחוץ בסין ולמעשה עוד לא החל, הוא שינוי מהותי של הכלכלה כך שתהפוך למבוססת יותר על צריכה ופחות על השקעות של המדינה. הדברים מתנהלים לאט כרגע, אך ברור כי בשלב כלשהו הממשל בסין ינסה להאיץ את התהליכים, אלא אם כן הכלכלה הסינית תהפוך כל כך גדולה וקשורה לכלכלה העולמית עד שהיא תפתח מידה של עצמאות.

בהודו יחכו עוד מספר שבועות כדי לגלות במי בחרו מיליוני האזרחים בתהליך הבחירות הארוך והמסובך שעוברת המדינה. סקרים מראים על דומיננטיות של נראנדה מודי מהאופוזיציה התומך בפיתוח העסקים המקומיים. יחד עם זאת יש לזכור כי הסקרים בהודו כבר הטעו בעבר. הודו שקועה בשנים האחרונות בהאטה כלכלית ולפי מכון McKinsey Global כמחצית מאוכלוסייתה אינה מקבלת צרכים בסיסיים מאחר שהשירותים הציבוריים אינם מגיעים אליהם. הדוח מציע להשקיע יותר בתשתיות מים, רפואה וסניטציה ופחות בסבסוד מזון ויצירת מקומות עבודה. אם היעילות של התוכניות החברתיות הייתה משתפרת ומתוקצבת מעט יותר, מצבה של הודו היה משתפר פלאים. האם בחירתו של מודי עשויה להוביל לשינויים הנחוצים?

אבמה עם קיסר יפן | צילום: רויטרס

גם בתאילנד נמשכת אי היציבות והסכנה ממשיכה לרחף על הדמוקרטיה במדינה. האופוזיציה ממשיכה למנוע מראשת הממשלה להכריז על בחירות שיאפשרו לה להמשיך להחזיק בתפקידה ובינתיים סופגת הכלכלה המקומית מכה קשה כאשר המשקיעים בוחרים להתרחק עד שהמערכת הפוליטית תתייצב בשנית.

הכיוון אליו הולכות מדינות מזרח אסיה יהיה ברור יותר, אם לא בהיר לחלוטין במהלך החצי השני של 2014. ביקורו של אובמה שכולל גם את דרום קוריאה, מלזיה והפיליפינים ישאיר שובל דיפלומטי שימשיך לשחק תפקיד בשבועות הקרובים, בהם נראה גם מה תהיה תגובתה של סין. אם הביקור יבשיל בסופו של דבר לברית עסקית בין ארה"ב וידידותיה במזרח, ההשלכות יהיו מורגשות לאורך שנים. אם אכן יבחר מודי לעמוד בראש ממשלת הודו, עשויה מדינת הענק למצוא עצמה שוב במסלול של צמיחה מואצת ותחרות אמתית מול סין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.