חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

שיתוף פעולה חדש של גוגל יגרום למכשירים שלכם להפוך למכונות חכמות במיוחד

למידה חישובית (Machine Learning) הפכה לטכנולוגיה חשובה מאוד במוצרים רבים של גוגל, כמו חיפוש התמונות של גוגל וזיהוי דיבור. מדובר בסוג של אינטליגנציה מלאכותית שנותן למחשבים את היכולת ללמוד, לבצע חיזויים ולמצוא דפוסים. אבל מעל כל המורכבות החישובית נמצא הענן, בו האלגוריתמים מעובדים דרך אוסף של יחידות עיבוד גרפיות.

כעת גוגל רוצה לקחת את יכולת הלמידה החישובית הזו מחוץ למרכז הדאטה, ולשים אותה ישירות בתוך מכשירים. בשבוע שעבר, קבוצת הלמידה החישובית של גוגל (כעת חטיבה באלפבית) הכריזה שהיא תתחיל להשתמש במעבדים של סטארט-אפ השבבים Movidius, אשר הופך שבבים שצריכת החשמל שלהם נמוכה ליחידות עיבוד של מראות ויזואליים (או VPU). גוגל תתחיל להשתמש בשבב החדש ביותר של Movidius שנקרא מעבד ויזואלי Myriad 2, כמו גם בסביבת פיתוח התוכנה של החברה.

"החזון שיש לנו כחברה הוא באמת להפוך את המכשירים שמסביבנו לאוטונומיים יותר", אמר בראיון מנכ"ל Movidius רמי אל-אוזנה. "כעת יש לנו סיכוי באמת לעבוד עם המובילה ברשתות עצביות עמוקות – גוגל – ולהוציא את זה מהענן".

לא ברור עדיין אילו מכשירים יפותחו עם הטכנולוגיה הזו, אך מדובר רק ב"מכשירים של הדור הבא". למרות זאת, קל לדמיין איך היא תהיה שימושית במכשיר הנייד, מאחר וגוגל כבר בנתה כמה מאפיינים של למידה חישובית באפליקציות, שירותים ומערכת ההפעלה של אנדרואיד. המכשיר הנייד שלכם, לדוגמא, לא יצטרך לקבל גישה לאינטרנט כל פעם שתרצו להשתמש בעזרה קולית, וכך ייחסך זמן ההמתנה ויקוצץ השימוש בדאטה.

אך אל-אוזנה ציין כי שיתוף הפעולה הזה לא מוגבל רק למכשיר הנייד: "זה יכול להיות מוטמע במכשירים רבים, לא משנה מהי מערכת ההפעלה בהם". הוא הוסיף ש"גוגל בונה סט חדש של מכשירים שלא היו יכולים להיות ללא שיתוף הפעולה זה". יחד עם זאת, אל-אוזנה אמר שהם אינם יכולים להגיד בדיוק מה הם מפתחים ומתי המכשירים ישוחררו לשוק.

כפי שאל-אוזנה הסביר, למידה חישובית יכולה להיות שימושית מחוץ למכשיר הנייד. למידה חישובית מוטמעת תוכל להפוך לאמצעי מפתח ברחפנים ומכוניות אוטונומיים, שם האינטליגנציה צריכה להתבצע במהירות. המכשירים האלה לא יכולים לקחת סיכון לגבי החשיבה בענן, כאשר צריכות להתבצע החלטות במהירות כדי למנוע התנגשות.

השבבים יוכלו להעניק לאנשים את היתרונות של אינטליגנציית מכונות בתוך המכשירים האישיים שלהם | צילום: fotolia

בשיתוף הפעולה הזה, Movidius עובדת ספציפית עם קבוצת הלמידה החישובית שנמצאת בסיאטל, וושינגטון. מוביל אותה בלייס אגורה ווי ארקס, מהנדס בולט לשעבר במיקרוסופט אשר גוגל גייסה ב-2013. גוגל האיצה את העבודה שלו בתחום הזה. "למידה חישובית היא מרכזית וגורמת לשינוי בדרך בה אנחנו חושבים מחדש על כל מה שאנחנו עושים", ציין מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי. "אנחנו חושבים ליישם אותה בכל המוצרים שלנו, בין אם זה בחיפוש, מודעות, יוטיוב או גוגל פליי".

"מה שגוגל הצליחה להשיג ברשתות עצביות הוא לספק לנו את אבני היסוד לאינטליגנציה חישובית, ולהניח את הבסיס לעשור הבא – לכך שהטכנולוגיה תוכל להעצים את הדרך בה אנשים יוצרים אינטראקציה עם העולם", הסביר ארקס. "באמצעות עבודה עם Movidius, אנחנו מסוגלים להרחיב את הטכנולוגיה הזו מעבר למרכז הדאטה אל העולם האמיתי, ולתת לאנשים את היתרונות של אינטליגנציית מכונות בתוך המכשירים האישיים שלהם".

בעזרת הטכנולוגיה של Movidius, המכשירים של גוגל יוכלו ללמוד את האנשים והמכשירים עימם אנחנו נמצאים באינטראקציה, לזהות מי מכונה ומי אדם, ואף להבין מה הם אומרים.

אבל, שיתוף פעולה עם גוגל לא תמיד אומר עסק נהדר לטווח הארוך, מאחר ופרויקטים רבים של גוגל הוחזרו למדפים. Movidius וגוגל שיתפו פעולה לראשונה ב-2014 בפרויקט טנגו, כאשר גוגל ניסתה להביא חיישני תלת ממד למכשירים ניידים. אבטיפוסים מוקדמים של פרויקט טנגו כללו ניידים וטאבלטים עם שבבי Myriad של Movidius. אבל החברה הראשונה שתביא למעשה את פרויקט טנגו לשוק היא לנובו, שתשתמש בשבבים של Qualcomm לנייד, וההשקה אמורה להיות בהמשך השנה.

נדיר למצוא בימים אלו סטארט-אפ של מוליכים למחצה. שבבים הם יקרים ובעלי סיכון, ומשקיעים בדרך כלל לא רעבים לטכנולוגיה כזו. בנוסף, ל-Movidius לקח זמן מה לצבור תאוצה. היא נוסדה ב-2005 באירלנד, וגייסה עד כה 95 מיליון דולר בהון סיכון, לפי מידע של חברת מחקר השוק הפרטית PitchBook. סכום הכסף הגדול ביותר הגיע באפריל שעבר, ועמד על 40 מיליון דולר. גוגל היא השותפה היחידה של Movidius עד היום. רבות מהשחקניות בתחום השבבים – כולל אינטל, Qualcomm ו-Nvidia, מחפשות גם הן להיכנס לתחומי הראייה הממוחשבת והלמידה החישובית.

"הטמעת אינטליגנציה מלאכותית הולכת להתפרץ במשך השנים הקרובות. אנחנו נמצאים במקום הנכון עם הטכנולוגיה הנכונה", סיכם אל-אוזנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן