Forbes Israel Logo

שנה של התקדמות מדעית: לביל גייטס יש תקוות גדולות לקראת 2021

בפוסט שהעלה גייטס לסיכום השנה, ציין הפילנתרופ את טכנולוגיית חיסוני ה-mRNA כתקווה הגדולה לקראת השנה הבאה. אלה הסיבות שגורמות לו להיות אופטימי

"זו היתה שנה הרסנית". כך, באמירה הברורה מאליה הזו, פתח ביל גייטס את פוסט סוף השנה בבלוג שלו GatesNotes. הוא המשיך בפירוט על קורבנות הקורונה, המהומות בעקבות הריגתו של ג'ורג' פלוייד והמתח וחוסר היציבות שיצרו הבחירות בארה"ב.

אבל, יש גם בשורות טובות, ציין גייטס, כשהוא מתייחס להתקדמות המדעית שנעשתה במהלך פיתוח החיסון לקורונה. "האנושות מעולם לא עשתה התקדמות גדולה כל כך מול מחלה בתוך שנה, כמו שנעשתה מול הקורונה". למרות שבדרך כלל לוקח עד עשר שנים לפתח חיסונים, מדענים יצרו כמה חיסונים לקורונה השנה. וזה רק הישג מדעי אחד שגייטס מציין כמעורר תקווה לקראת 2021.

שני החיסונים שכבר קיבלו אישור FDA, של פייזר וביונטק ושל מודרנה, מתבססים על טכנולוגיית mRNA. "זה לא מקרה שדווקא הם הגיעו ראשונים לקו הגמר", מציין גייטס ומסביר את היתרונות של הטכנולוגיה החדשה. הוא מציין גם שהקרן הפילנתרופית שלו עבדה של פיתוח חיסונים בטכנולוגיית mRNA מאז 2014 עבור איידס ומלריה ושהטכנולוגיה מאפשרת כעת "התקדמות חסרת תקדים" מול הקורונה.

אתגר נוסף הוא היכולת לייצר מספיק חיסונים עבור כל העולם. בין 5 ל-10 מיליארד מנות ידרשו (תלוי אם החיסונים ידרשו מתן שתי מנות או רק אחת). לשם השוואה, גייטס מציין כי חברות החיסונים מייצרות בדרך כלל 6 מיליארדר מנות בשנה עבור שפעת למשל.

גייטס. אופטימי לקראת 2021 | צילום: shutterstock

כדי לעמוד במשימה, מבלי לפגוע באספקת החיסונים הסדירה לשאר המחלות, גייטס מציין כי הקרן שלו עוסקת בחיבור בין יצרניות חיסונים במדינות עשירות ויצרניות גדולות במדינות מתפתחות. הראשונות מביאות את החיסון המאושר, והאחרונות מייצרות אותו בהיקפים גדולים. כך, כל אחת מוציאה "את המיטב מסט הכישורים שלה".

האקלים יחזור לשיח

גייטס גם מנצל את ההזדמנות כדי לצאת נגד תיאוריות קונספירציה שונות שהתפתחו סביב החיסונים ("שכוללות גם אותי ואת אישתי מלינדה"). "אנחנו מלאי תשוקה להציל חיים ולוודא שלכל ילד תהיה הזדמנות להפוך לבוגר…אנחנו חשים אחריות להעניק את העושר שלנו בחזרה לחברה".

בהמשך מתייחס גייטס גם לבדיקות הקורונה ומציין את אישורה של בדיקה ביתית ראשונה על ידי ה-FDA. בדיקות מהירות ולא פולשניות, שמעניקות תוצאה בתוך 15 דקות, מפותחות גם הן. גייטס מציין כי קצב החדשנות בתחום הבדיקות הוא "מרשים ויועיל לכולם".

גייטס קושר את העניין הרפואה לאתגר מדעי נוסף: שינויי האקלים. הוא מתכוון להוציא בפברואר ספר בנושא תחת הכותרת "איך להימנע מאסון אקלימי", שבו הוא משתף 15 שנות למידה, שבהן תמך במחקים על התופעה. הוא גם מציין את בחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות כנקודת מפנה בכל הקשור להתנהלות הסביבתית של ארה"ב.

"אני רואה הבטחה ב-12 החודשים בקרבים", הוא מסכם. "זה לא יהיה משהו עצום", אבל "אלה יהיו צעדים משמעותיים קדימה ושיפור לעומת 2020".

צילום קאבר: Shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן