Forbes Israel Logo

שתיקת הטלסקופים: ההשבתה בארה"ב פוגעת אנושות במדע

3 טלסקופי רדיו ענקיים המופעלים על ידי המצפה הרדיו-אסטרונומי הלאומי הושבתו. מדובר במכשיר טלסקופ ראשון מסוגו, המשמש לחקר סודות האבולוציה הגלקטית – מלידה של כוכבים, דרך הופעתם של חורים שחורים והפיסיקה שמאחורי התפרצויות קרני הגמא, ועד הפיצוצים החזקים ביותר הידועים לאנושות.

אין דומה לו מבחינת העמקת הידע שלנו ביקום", אומר פיל פלייט, אסטרונום ומחבר הספר "מוות מהשמים – אלו הדרכים בהן היקום יגיע לקיצו". מימון מצפה הרדיו-אסטרונומיה, המהווה חלק מהקרן הלאומית למדע, הופסק ב-1 באוקטובר בשל השבתת שירותי הממשל, וסכום קטן נוסף לצורך מצבי חירום, שאמור היה לשמור על פעילותו – אזל אזל עד סוף השבוע שעבר.

על פי אתר האינטרנט שלו עצר כעת המצפה את כל פעילותו. כל המתקנים והמבנים סגורים, ורוב 475 העובדים הוצאו לחופשה ללא תשלום. צוות קטן נשאר מאחור כדי לשמור על מערכות קריטיות.

טלסקופ רדיו | צילום: מתוך ויקיפדיה

טלסקופים נוספים המוצבים ברחבי העולם עלולים גם כן להיות מושפעים. לחלקם, המסתמכים על תמיכתה של ארה"ב, נשארו משאבים בודדים, רק כדי להמשיך ולפעול שלושה עד ארבעה שבועות נוספים. אנתוני יסלי, העומד בראש המצפה הרדיו-אסטרונימי, אמר כי הנתונים מהמצפה משמשים אלפי מדענים, כולל מאות משתמשים כבדים.

אולם הטלסקופ הייחודי רחוק מלהיות הגוף המדעי היחיד שהושפע מהכיבוי. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן נאלץ לעצור את תכניותיו בנושא השפעת; מנהל המזון והתרופות האמריקני הפסיק בדיקות שגרתיות, ניטור יבוא ופעולות אכיפה מסוימות; והמכון הלאומי לבריאות החל לנפות חולים, כולל ילדים חולי סרטן, מתכניות המחקר הקליניות שלו.

"פרויקטי מדע נופלים כמו זבובים, רעבים למימון", כותב איאן או'ניל מחדשות דיסקברי. "מדובר במעשה פזיז שירוקן את מסך המכ"ם השל הידע. זה משהו שיהדהד הרבה מעבר להשבתה – ויפגע במדע ובמיטב המוחות החוקרים, גם זמן רב לאחר שהפוליטיקאים יחליטו לעבוד שוב למען העם האמריקאי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.