Forbes Israel Logo

תבוסה לאובמה בבחירות האמצע: הציבור האמריקאי קבע – חובת ההוכחה היא על הרפובליקנים

המפלגה הרפובליקנית מימשה את שאיפתה לכיבוש הסנאט. כך עולה מתוצאות בלתי רשמיות של בחירות אמצע הקדנציה שנודעו שעות אחדות לאחר סגירת הקלפיות. לפי המדגמים שפורסמו השיגו הרפובליקנים את ששת המושבים הדרושים כדי להשיג את הרוב בסנאט. כמו כן נראה כי הרפובליקנים הגדילו את הרוב שהיה להם בבית הנבחרים.

התוצאות היו צפויות. מסקרי דעת קהל שהתקיימו ימים אחדים לפני הבחירות עלה באופן ברור כי המפלגה הרפובליקנית עומדת לנחול ניצחון מרשים ומשמעותי ביותר שישנה את מאזן הכוחות בגבעת הקפיטול, ולראשונה מאז 2006, בימי כהונתו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש, ישלטו הרפובליקנים בשני בתי הקונגרס.

לבחירות אמצע הקדנציה הפעם היו משמעויות שלא היו בעבר. ראשית, התוצאות הן ביטוי לאי השביעות ומורת הרוח מתפקודו של הנשיא ברק אובמה שהתחילו להסתמן בתחילת כהונתו השנייה והלכו והתעצמו בשנה האחרונה. שיעורי התמיכה בו הידרדרו באחרונה לשפל כמעט חסר תקדים של סביבות ה-40%. בתחום מדיניות החוץ שיעור התמיכה בו ירד ל-35% .


שפל חסר תקדים בשיעורי התמיכה. אובמה | צילום: רויטרס

הפגיעה במעמדו של הנשיא אובמה קשה במיוחד. שכן בחירתו נתפשה בזמנו בעיקר בקרב בעלי ההשקפות הליברליות באמריקה כאירוע כמעט משיחי וכניסתו לבית הלבן של פוליטיקאי צעיר, אידיאליסט חברתי ופעיל קהילתי ולראשונה בהיסטוריה האמריקאית שחור עוררה הרבה תקוות וצפיות. מעט מאוד נשאר מהן. הבחירות אתמול היו ביטוי מוצהר ובוטה לאכזבה ולתסכול מאי התממשות התקווה הגדולה שעורר.

ואולם, פרשנים ומומחים שהתבטאו הלילה בתוכניות הטלוויזיה המיוחדות הדגישו כי גם מי שהצביעו בעד הרפובליקנים הביעו מחאה ותסכול. גם מי שהבטיחו לרפובליקנים את הרוב בקונגרס ובסנאט בעצם ביטאו את מחאתם על השיתוק שאחז בשנתיים האחרונות בקונגרס ועל התנהלותם חסרת האחריות של המחוקקים משתי המפלגות. בהצבעתם אתמול האמריקאים ביקשו לשלוח מסר לפוליטיקאים משתי המפלגות. אנו רוצים פוליטיקה חדשה, אחראית ומתחשבת באזרח הפשוט.

מול רוב רפובליקני בגבעת הקפיטול לנשיא ברק אובמה יהיה קשה לנהל את ענייני המדינה במיוחד אם יתעקש כמנהגו עד כה לנצל את סמכותו ולהתעלם מהקונגרס, אבל האתגר החשוב והקריטי שהתוצאות אתמול יצרו מונח לפתחם של הרפובליקנים. חובת ההוכחה היא מעכשיו עליהם. הם אלה שהציבור האמריקאי יעקוב מעתה באופן צמוד אחרי התנהגותם הפוליטית והתנהלותם כמחוקקים. הרפובליקנים יהיו מעתה אלה שהאמריקאים ישפטו בשיחות מסביב לשולחן המטבח כאחראים למצבם הכלכלי.

מבחינת המפלגה הרפובליקנית השנתיים הבאות יהיו גורליות. בחירות אמצע הקדנציה פתחו למעשה את מערכת הבחירות לנשיאות 2016. אחדים מהמושלים הרפובליקנים שניצחו הלילה מוזכרים כמועמדים לנשיאות. התנהגות המנצחים בשנתיים הבאות תקבע אם ישיגו גם הפרס הפוליטי הגדול – את הבית הלבן ב-2016.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.