Forbes Israel Logo

תהיי יפה ותתקדמי: 10 הספורטאיות המרוויחות ביותר בעולם

אם יש מקום שנדמה כי הפער המגדרי בשכר אמור להיעלם בו, זה בספורט. אחרי הכל, כאן מדובר בתחרות טהורה, במקום שבו אדם נשפט על־פי היכולות שלו – וביחס ליכולות המתחרים שלו (או שלה). סקירה מעמיקה של עשר הספורטאיות המכניסות בעולם מוכיחה שאין בהכרח קשר בין היכולת הספורטיבית האישית לבין המצב בחשבון הבנק – במקרה שאת אישה. 

כך זה עובד: הכסף הגדול בעולם הספורט נמצא לרוב במסגרות נטולות נשים כמו ליגות הכדורגל המובילות, הליגות המקצועניות בכדורסל, בייסבול, פוטבול, מרוצי מכוניות (על אף שיש מספר נהגות) וכן קרבות אגרוף, שלעתים מכניסים עשרות מיליוני דולרים כפונקציה של מספר הצופים בערוצים בתשלום (פיי פר ויו).

מסגרות אלה מייצרות כוכבי ספורט הזוכים למעמד של סלבריטאים בינלאומיים או לפחות גיבורים אמריקאים. אותם ספורטאים אינם רק מצטיינים בתחומם, אלא גם מהווים נכס לקבוצותיהם מפני שהם תורמים למכירת הכרטיסים באצטדיון, הכנסות ממכירת זכויות שידור ומוצרים נלווים (מרצ׳נדייז) בדוכנים לאוהדי הקבוצות. את ההוכחה לכך ניתן למצוא ברשימת הספורטאים הרווחים ביותר בעולם שעורך פורבס מדי שנה: 98 מבין 100 המרוויחים הגדולים בספורט אשתקד היו גברים.

רשימת עשרת המרוויחים בספורט העולמי נשלטת בקביעות על ידי ספורטאים אמריקאים (רק פעמיים ב־20 השנים האחרונות הוביל אותה ספורטאי לא אמריקאי – נהג המרוצים הגרמני מיכאל שומאכר) כאשר ב־2012 החליף פלויד מייוויטר, מתאגרף שהרוויח 85 מיליון דולר את טייגר וודס, שהוליך את הרשימה ברציפות מאז 2002. וודס, שחקן גולף שחור, מחזה נדיר לכשעצמו, עשה קריירה מפוארת, אבל כבר עבר את שיאו ולא זכה בשום טורניר גדול מאז 2009.

הכסף, לעומת זאת, ממשיך לזרום בעקבות מעמדו הייחודי ואשתקד הוא דורג שלישי ברשימת המרוויחים, עם 59.4 מיליון דולר. גם דיוויד בקהאם האנגלי, כדורגלן בן 37, שעבר מזמן את שיאו, מככב בקביעות ברשימה (השנה במקום השמיני עם 46 מיליון דולר). בקהאם שומר על מקומו על אף שהוא משחק בליגה האמריקאית הבינונית, אולי בזכות גזרתו הנאה, אבל בקהאם הוא היוצא מן הכלל. 

עם זאת, ההצטיינות בענף קבוצתי אינה רלוונטית כלל לרשימת הנשים המרוויחות. כדי להיכנס אליה רצוי להיות טניסאית מצליחה, ולא פחות חשוב – נאה. כך מובילה מריה שראפובה מרוסיה את הרשימה מאז 2005 – למרות חוסר עקביות ביכולות הספורטיביות, היעדרויות מהמגרשים ומיעוט זכיות בטורנירים החשובים (גראנד סלאם). ברשימה הכללית של הספורטאים המרוויחים, מדורגת שראפובה רק במקום ה־26, והיא האישה הראשונה ברשימה, בזכות חסויות מחברות ענק.

סגניתה בדירוג היא הטניסאית הסינית לי נה (מקום 81 ברשימת המאה), שאטרקטיבית למפרסמים בעיקר בזכות המאסה האדירה של מעריציה במולדתה. שלוש האסיאתיות ברשימה, לעומת אחד בין הגברים (המתאגרף הפיליפיני מני פקאיו, מקום שני עם 62 מיליון דולר, בעיקר מהטלוויזיה) מובילות למסקנה שאטרקטיביות במזרח הרחוק יכולה לחפות על היעדר מראה מצודד בסטנדרטים מערביים. חמש הטניסאיות האירופאיות מחזקות את ההנחה שאין קשר ישיר בין ביצועים ספורטיביים להצלחה כלכלית. 

גם אצל הנשים ניתן למצוא סיפורי סינדרלה על אודות הנערה שהתחילה את חייה בשכונת מצוקה וטיפסה אל המיליונים בזכות כישורים פיזיים נדירים, אך נדמה שכשאת אישה – גם אגדות כאלה לא מספיקות כדי לסגור חוזה שערורייתי עם "נייקי״, "סמסונג״ או "קוקה קולה״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.