Forbes Israel Logo

תוכנית אובמה: הפצצות מהאוויר וסיוע ללוחמים נגד דאע"ש על הקרקע

"עם ממשלה חדשה בעיראק במקומה ובעקבות התייעצויות עם בעלות ברית מבחוץ ועם הקונגרס בבית אני יכול להצהיר שאמריקה תנהיג קואליציה רחבה במטרה להוציא מכלל פעולה את איום הטרוריסטים הזה", הצהיר לפנות בוקר נשיא ארה"ב ברק אובמה בנאום לאומה שנשא ובו הציג את תוכניתו למלחמה בארגון "המדינה האיסלמית".

"האסטרטגיה שלנו ברורה", אמר אובמה, "אנו נחסל טרוריסטים המאיימים עלינו ובמקביל נתמוך בשותפים בקווי החזית. זאת אסטרטגיה שביצענו בהצלחה בתימן ובסומליה במשך שנים", אמר הנשיא. "אנו נפגע ונשפיל ולבסוף נהרוס את 'המדינה האיסלמית' על ידי איסטרטגיה אנטי טרוריסטית מקיפה ומתמשכת".

הנשיא פתח את נאומו בסקירה של הצלחות אמריקאיות במלחמה נגד טרור בשנים האחרונות. הוא הזכיר את ההתנקשות בחייו של אוסמה בין לאדן והריגתם של מפקדים בכירים באל-קאעידה. "וכל זה נעשה תוך החזרתם הביתה של 140 אלף חיילים אמריקאים מעיראק", אמר. "אבל עדיין אנו מתמודדים עם איום של טרוריסטים. אנו לא יכולים למחוק כל סימן של רוע שטני בעולם ולקבוצות קטנות של רוצחים, היכולות לגרום לנזק גדול. כך היה לפני ה-11 בספטמבר וכך זה היום".

"אני רוצה להבהיר שני דברים", אמר אובמה, "ארגון 'המדינה האיסלאמית' איננו איסלמי. שום דת איננה תומכת בהרג של חפים מפשע והרוב הגדול של הקורבנות הם מוסלמים. דאע"ש גם איננה מדינה. דאע"ש הוא פשוט ארגון טרור, ואין לארגון הזה שום מטרה אחרת מאשר לטבוח בכל מי שעומד בדרכו".

אובמה, בלי מגפיים אמריקאים על הקרקע | צילום: רויטרס

הנאום לאומה, שנישא ביום השנה ה-13 להתקפת הטרור הקטלנית ביותר שבוצעה בתחומי ארה"ב, עורר בימים האחרונים דריכות ומתח בדעת הקהל האמריקאית והצית גל של הערכות ופרשנויות באמצעי התקשורת הכתובה ובערוצי הטלוויזיה. הנשיא נראה ונשמע נחרץ והחלטי והורגש מאמץ מצדו להבהיר לעם האמריקאי ולעולם החופשי כי הוא מתחייב ומתכונן להנהיג קואליציה של ארצות ולנווט מאבק עולמי במטרה "למיגור וחיסול של דאעש בכל מקום שימצא".

עם זאת, הדגיש הנשיא והבהיר כי "הפעולה (נגד דאעש) לא תכלול חיילים אמריקאים שילחמו בשטח זר". כנשיא שמראשית תקופת כהונתו בבית הלבן פעל באובססיביות לשים קץ להתערבות ולנוכחות חיילים אמריקאים בעיראק וקבע תאריך יעד לנסיגה אמריקאית מאפגניסטן הבהיר הנשיא, "אני רוצה שהציבור האמריקאי ידע ויבין עד כמה המלחמה הזאת תהיה שונה מהמלחמות בעיראק ובאפגניסטן. לא תהיה פעולה קרקעית נגד דאעש".

שוב השוטר של העולם

הנאום האחרון לאומה שנשא ברק אובמה היה לפני שנה, ב-13 בספטמבר 2013. בנאומו אז דיווח הנשיא לעם האמריקאי כי בדעתו לבקש את אישור הקונגרס לפעול צבאית נגד סוריה כתגובה לגילויים שהצבא הסורי השתמש בנשק כימי נגד אזרחים.

הנשיא קיבל אז את אישור הקונגרס, אך נמנע מהפצצת מאגרי הנשק הכימי של סוריה בעקבות הסכמתו של הנשיא בשאר אסד לשתף פעולה עם האו"ם ולפנות את המאגרים ולהשמידם. בנאומו לפני שנה הכריז אובמה, "אמריקה איננה השוטר של העולם. דברים נוראים מתרחשים ברחבי העולם. אבל זה מעל ומעבר לאמצעים שלנו להפוך כל דבר לא נכון לנכון".

הנאום לאומה הבוקר ביטא יותר את התמורה שהחלה להסתמן באחרונה בדעת הקהל האמריקאית שלפי סקרים מעודכנים הקדימה את הנשיא בהכרת והבנת האיום המתעצם לבטחון ולשלום ארה"ב והעולם החופשי שמהווה הטרור האכזרי של 'המדינה האיסלמית'.

הפעם היה זה הציבור האמריקאי שדחק בנשיא לפעול. לפי סקר דעת קהל של ערוץ NBC, שפורסם אתמול, 61 אחוז מקרב האמריקאים תומכים בפעולה צבאית נגד דאע"ש. 40 אחוז אמרו שיש להגביל את הפעולה הצבאית להפצצות מהאויר. אבל למעלה משליש מהנשאלים, 34 אחוז הביעו תמיכה מוצהרת בשיגור כוחות רגלי אמריקאים למלחמה בדאע"ש.

"אני יודע שאמריקאים רבים דואגים מהאיומים", אמר אובמה לאזרחים, "הלילה אני רוצה שתדעו שארה"ב מתייצבת מול איומים אלה נחרצת וחזקה, אבל המאבק הזה איננו רק שלנו.הכוח של אמריקה יכול לעשות הבדל גדול, אבל אנו לא יכולים לעשות למען העיראקים מה שהם חייבים לעשות בעצמם, ואנו לא יכולים למלא את מקומם של שותפים ערביים לאבטח את האיזור. לכן התעקשתי שעל עיראק להקים ממשלה שתכלול את כל הנציגים וזה מה שהם עשו".

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.