חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

תוצאות ראשוניות במצרים: ניצחון גורף וצפוי לעבדל פתח א-סיסי

עבדל פתח א-סיסי, שר ההגנה לשעבר של מצרים, מסתמן הלילה (ד') כמנצח בבחירות לנשיאות המדינה. הנתונים שהחלו לזרום ממצרים בשעות האחרונות, עם סגירת הקלפיות, אינן מפתיעים – א-סיסי נחשב למועמד הבטוח, אשר נהנה מתמיכת מנגנוני השלטון במדינה.

על פי התוצאות הראשוניות, א-סיסי גרף 97.7% מקולות הבוחרים והנחיל מפלה מוחצת ליריבו, חאמדין סבאחי, שהצליח להשיג עד כה רק 2.2%.

תוצאות אלו מגיעות לאחר שלושה ימים מתוחים במיוחד במצרים – ועדת הבחירות הוסיפה יום הצבעה, ככל הנראה על מנת להימנע משפל של כל הזמנים בשיעור המצביעים. טראק א-שיבי, חבר ועדת הבחירות, מסר לכלי התקשורת במדינה כי 44.4% מתושבי המדינה הגיעו לקלפיות. מדובר בירידה משמעותית ביחס לבחירות 2012, אז נבחר מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, לאחר ש-52% מתושבי המדינה הגיעו להצביע.


א-סיסי ביציאה מהקלפי. צילום: רויטרס

מותר לצייר לב על פתק ההצבעה

כאמור, גם הארכת הבחירות ביום נוסף, צעד חסר תקדים בתולדות מצרים, לא סייעה לשלטונות המדינה להביא את ההמונים לקלפיות. על פי דיווחים בלתי תלויים, בודדים בלבד הגיעו כדי לממש את זכות ההצבעה.

– מצרים מצביעה: איומי טרור, אבטחה כבדה ורוב נשי בקלפי

כלי תקשורת במדינה פרסמו במהלך היום את דברי המופתי של מצרים, שקרא להמונים לצאת ולהצביע. בנוסף, ניתנה אפשרות למצביעים לכתוב על פתקי ההצבעה "אני אוהב אותך", ואף לצייר לב – כל זאת מבלי לפסול את ההצבעה.


מותר לכתוב על הפתק – "אני אוהב אותך". צילום: רויטרס

הממשלה, המואשמת על ידי האופוזיציה בתמיכה גלויה בא-סיסי, אף איימה בקנסות בגובה 500 לירות מצריות (70 דולר) לכל מי שלא מגיע להצביע.

במקביל החליט המועמד השני, חמאדין סבאחי, הכי נציגיו לא יקבלו את פני הבוחרים בקלפיות והסביר כי הוא חושש לשלום אנשיו. סבאחי, המועמד הנאצריסטי, אף איים להפסיק את התמודדותו בשל החלטת ועדת הבחירות להאריך את ההצבעה ביום נוסף. אנשיו של סבאחי טענו כי הוא צפוי לזכות בנשיאות, והיום הנוסף נועד להציל את סיכוייו של שר ההגנה, א-סיסי, אשר כל מנגנוני המדינה תומכים בו.

סבאחי הודיע בשעות הבוקר: "לא נבזבז את קולות המיליונים שהצביעו עבורנו. ההחלטה להפסיק את המרוץ תשרת את הטרוריסטים, ולכן החלטנו להמשיך בהתמודדות".

גם א-סיסי, שעל פי כל ההערכות והסקרים יהיה הנשיא הבא של מצרים, מתח ביקורת על ההחלטה. בוועדת הבחירות דחו התלונות וטענו כי הוסיפו יום הצבעה נוסף, משום שהחום הכבד מנע ממצביעים רבים להגיע לקלפיות.


לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן