Forbes Israel Logo

תקציב ארה”ב ל-2018: האם כך יוגשם החזון של “אמריקה תחילה”?

התקציב של דונלד טראמפ מבוסס על מספר הנחות מפוקפקות לגבי הגורמים לצמיחה כלכלית ועל אסטרטגיה של קיצוצים עמוקים ביותר במנגנונים רבים של הוצאה חברתית-ציבורית. תלושי מזון, תוכניות לשיקום וסיוע לאוכלוסיות עניות, הלוואות לסטודנטים וקצבאות נכים – כל אלו לא ייראו עוד כפי שנראו עד עתה תחת התקציב של טראמפ. אבל לגבי שני מישורים טראמפ טען מאז קמפיין הבחירות שלו כי לא יחוו צמצום – ביטוח לאומי וביטוח בריאות. והנה, שני התחומים יראו גם יראו קיצוצים במסגרת התקציב החדש.

תקציר המנהלים של התקציב חזר על הטענה שהביטוח הלאומי בטוח:

"התכנית הזו תכניס את התקציב הלאומי שלנו בחזרה לאיזון ותתחיל להפחית את החוב הלאומי באמצעות עקרונות פיסקאליים שמרניים שמכבדים את משלמי המסים האמריקאים – הכל תוך שמירה על הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות".

מספר גורמים, כמו הניו יורק טיימס למשל, לקחו את הטענה של טראמפ לגבי הביטוח הלאומי כפשוטה. אלא שכמו שכתב בחשבון הטוויטר שלו מנהל המדיניות הפיסקאלית במרכז לפיתוח הקדמה האמריקאית, הביטוח הלאומי יחווה בהחלט קיצוצים משמעותיים, במסגרת ביטוח אובדן כושר העבודה.

הדפסת ספרי התקציב שאמור להחיות את הכלכלה האמריקאית | צילום: יוטיוב

תשלומי מס הביטוח הלאומי מכסים מקרים של פרישה לגמלאות, קצבאות שארים ונכות. אנשים שמוצאים את עצמם מוגבלים לצמיתות וחסרי כל יכולת לעבוד – רק שליש ממגישי המועמדות עוברים את תהליך הבדיקה, לפי הסטטיסטיקה הממשלתית האמריקאית – יכולים ליהנות מהטבות הביטוח הלאומי. ב-2016 היה מדובר ב-8.8 מיליון בני אדם, ירידה של 1.13% בהשוואה לשנה הקודמת. ילדים ובני זוג יכולים באופן עקרוני להפוך לזכאים להטבות גם הם, מה שיכול להוסיף לספירה כ-2 מיליון בני אדם נוספים. ב-2016 ההוצאה הכוללת עמדה על 142.7 מיליארד דולר.

הקיצוצים אמורים לייצר חיסכון כולל של 72 מיליארד דולר בין 2018 ל-2027, שרשומים כסעיף תקציבי תחת השם "רפורמת תכניות הנכות". כפי שדיווחו חדשות NBC, מנהל התקציב מטעם הבית הלבן מיק מאלווני אמרק לעיתונאים בימים האחרונים שטראמפ התכוון להגן רק על החלק של תשלומי הפרישה בביטוח הלאומי, למרות שהוא לא עשה בעבר כל הבחנה מאין זו.

בנוגע לביטוח הבריאות, יש לזכור את הבטחתו של טראמפ שאיש לא יאבד את הביטוח שלו. התקציב מניח שהצעת חוק ביטוח הבריאות האמריקאי שניסח הבית הלבן תעבור ותהפוך לחוק ותוביל לקיצוץ של 839 מיליארד דולר מהתכנית לאורך זמן. לאחר מכן ממשל טראמפ רוצה לחתוך עוד 600 מיליארד דולר נוספים במהלך העשור הקרוב מתוך הנחה שההוצאה על ביטוחי בריאות תגדל בקצב נמוך יותר. רמת הפיחות הזו בהוצאה לא תתרחש בעקבות יעילות שתתגלה לפתע במערכות הבריאות הציבורית. אבל הכסף עבור קיצוצי המס המצופים הללו חייב להגיע מאיפשהו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן