חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

תשכחו מיבשת אחת: אירופה היא ארבע כלכלות שונות שחוברו יחדיו

אירופה כולה שרויה במיתון. אולם לא מדובר ביישות אחת כי אם בארבעה אזורים, שכל אחד מהם מאופיין בדפוסים כלכליים שונים. כל אחד מהאזורים ממלא תפקיד שונה ביחס לשווקים אחרים בעולם: צרכנים, מתרים וספקים. 

על פי תחזית הצמיחה באירופה לשנת 2012 של קרן המטבע, נראה כי הכלכלה החזקה ביותר היא של מזרח אירופה, האזור היחיד בו המשק צפוי להמשיך לצמוח השנה. האזור בו ההאטה היא החמורה ביותר הוא דרום היבשת, הכולל את הכלכלות הקורסות של  יוון, איטליה וספרד.

תחזית הצמיחה של שווקי אירופה לשנת 2012 | גרף: קרן המטבע העולמית

חברות בינלאומיות שיש להן קשרי מסחר עם מדינות אירופה צריכות לקחת בחשבון את תפקידן בכלכלה הגלובלית. יש לנתח את תפקידה של מדינה בנפרד וגם כחלק מהאזור ביבשת אליו היא שייכת. אם רוב הצרכנים של החברה נמצאים במזרח אירופה, מצבה טוב. כך גם במקרה שרוב הספקים שלה ממוקמים בדרום היבשת. אולם, עבור חברות שצרכניה הם דרום אירופיים, לא מדובר בחדשות טובות כל כך שכן, זהו השוק החלש ביותר ביבשת. 

במידה וגוש היורו ישרוד עוד שנה במבנהו הנוכחי, סביר להניח שהבחירות הקרובות לפרלמנט הגרמני בסתיו 2013 יביאו בסופו של דבר לפרישת המדינה ממנו. יתרה מכך, התבטאויותיו של נציג האופוזיציה הגרמנית וולקר קאודר הרומזות על תמיכה בפרישת יוון מגוש היורו, מעידות על האפשרות שגרמניה תצא ממנו עוד קודם. שר האוצר הגרמני צוטט בתוכנית חדשות באתונה באומרו: "אין זה אחראי לזרוק כסף לבור ללא תחתית". דברים אלה ללא ספק מפעילים לחץ כבד על קנצלרית המדינה אנגלה מרקל ובסופו של דבר הם עלולים להביא לכך שגרמניה תדחוף את יוון אל מחוץ ליורו או תצא משם בעצמה. 

תחזית הצמיחה של שווקי אירופה ל-2013 | גרף: קרן המטבע העולמית

למרות זאת, תחזיות הצמיחה באירופה ל-2013 מראות תמונה אופטימית בהרבה. על פי תחזיות קרן המטבע, בעוד שהשוק במזרח אירופה ימשיך להוביל עם שיעור צמיחה של 4%, המצב ישתפר גם בשוקי צפון היבשת, הצפוי לרשום צמיחה של כ-2% וגם במערב עם צמיחה של 1.5%. חדשות טובות גם לדרום אירופה, שם אמנם לא יירשמו נתוני צמיחה חיוביים גם בשנה הבאה אך ניכר כי ההאטה תעצר כמעט לחלוטין. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן