Forbes Israel Logo

תשכחו מתשלומים בסלולר ומכרטיסי אשראי – קבלו את כרטיס התשלומים של גוגל

עונת הקניות האמריקאית לרגל חג המולד הולכת ומתקרבת, ועבור רבים המשמעות היא גיהוצים חוזרים ונשנים של כרטיסי האשראי והדיירקט. ככל שגובר השימוש בסמארטפונים ועולה התלות בהם, גוברים גם הדיבורים על מערכת תשלומים דיגיטלית חדשנית ויעילה באמצעותם. אחת הטכנולוגיות בתחום נקראת תקשורת טווח אפס (Near Field Communications) או בקיצור NFC, והיו מספר השקות של מוצרים המבוססים עליה. לאחרונה הושק בספרד הארנק הדיגיטלי מבוסס ה-NFC של חברת וודפון, ובחודשים הקרובים יתחיל שיווקו גם בגרמניה, הולנד, בריטניה ואיטליה.

וודפון היא ממש לא היחידה שמשתמשת בתשלומים מבוססי תקשורת טווח אפס. סוויסקום, טלקום איטליה וחברות תקשורת נוספות מרחבי אירופה, הכריזו גם הן על הטמעת שיטת התשלומים החדשה בשבועות הקרובים. בדרך כלל, כשספקיות יוצאות בשירותים חדשים, נקודת תורפה מרכזית בדרך לאימוץ גורף היא הזמינות של מכשירים תומכים. אולם, בטכנולוגיה המדוברת אין בעיה כזו לאור מספר הסמארטפונים והטאבלטים שמכילים את הטכנולוגיה – מכשירים של חברות כמו סמסונג, אסוס, בלאקברי, Lenovo, גוגל, HTC, LG, מוטורולה, נוקיה ועוד.

ישנן צורות נוספות של תשלומים דיגיטליים, דוגמת הפייפאל (PayPal) מקבוצת איביי ואפליקציית Passbook של אפל, שמאפשרת תשלומים מהסמארטפון. לאחר השקת האייפון 5s עם טכנולוגיית זיהוי טביעת האצבע, התבטא מנכ"ל החברה, טים קוק, ואמר כמה מגניב זה יהיה לשלם באמצעות האצבע. אם כן, נדמה שגם לאפל יש מספר קלפים בשרוול. הודות לתדירות השימוש הגבוהה בכרטיסי אשראי בחנות המקוונת שלה iTunes, כמו גם למסד הנתונים הגדול שברשותה, כתוצאה מפופולריות מכשירי האייפון, אייפוד ואייפד שלה, לאפל יכולה להיות השפעה לא מעטה על תחום התשלומים הדיגיטליים בעתיד הקרוב והרחוק.

אולם, בשבוע שעבר, שוגרו לאוויר חדשות לא פחות ממרעישות. גוגל הודיעה שהיא תתחיל לשווק כרטיס אשראי משולם מראש, שיאפשר למחזיק בו למשוך כסף מהכספומט, לרכוש בעזרתו בחנויות רגילות וגם ברשת. הכרטיס, שמכונה כרגע כרטיס הארנק של גוגל (Google Wallet Card), יהיה מקושר לחשבון הארנק של גוגל, לא יהיו לו עמלות חודשיות או שנתיות, והוא יהיה זמין ללא תשלום. הארנק של גוגל היא אפליקציה לסמארטפון ושירות תשלומים, שמאפשר ללקוחות לקנות ולהעביר כספים מהאחד לשני. החיסרון המרכזי הוא שהארנק הדיגיטלי של גוגל יהיה זמין רק בארצות הברית, לפחות נכון לעכשיו.

זירה חדשה: כרטיס אשראי מבית גוגל | צילום: רויטרס

היבט נוסף בו בולט יתרונו של כרטיס הארנק של גוגל, מלבד היותי חינמי, ולפחות לעומת חברות כמו ויזה ואמריקן אקספרס, הוא שהארנק של גוגל נתמך על ידי חברת מאסטרקארד, מה שאומר שניתן להשתמש בכרטיס בכל מקום שבו מכבדים מאסטרקארד. שיתוף הפעולה הזה מציב סיכון פעוט לחברת האשראי, אולם גם טומן בחובו גידול אפשרי במכירות, ככל שמשתמשי הארנק של גוגל יעדיפו בכל זאת את הכרטיס הרגיל. אלא אם חברות האשראי המובילות האחרות יחתרו לשיתופי פעולה דומים, הן אלו שעשויות להיות המפסידות העיקריות מכל הצלחה של הארנק של גוגל.

למרות הכל, הכרטיס לא צפוי לשנות את דפוסי הקניות בעונת החגים הקרובה, שמשקפת בדרך כלל את הגידול בכח הקניה של האמריקאים. זאת מכיוון שלוקח בין 10-12 ימים לכרטיס להגיע מגוגל ללקוח, ועונת החגים הנוכחית ממילא קצרה יותר מקודמותיה.

האם כל זה יכול להוביל לעלייתם של כרטיסי אשראי ממותגים? אולי, אבל רק למעטים מהמותגים המובילים בשוק יש את התשתית הבסיסית לביצוע התשלומים, כמו אפל, גוגל ואמזון. מה שבטוח הוא שנראה את התחום הזה עוד ממשיך להתפתח, בדרך לנוחות התשלומים האולטימטיבית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.