בשנים האחרונות נפתח עולם ההשקעות בסטארט-אפים טכנולוגיים, שהיה שמור לקרנות הון סיכון ואנג'לים אמידים בלבד, לקהל חדש של משקיעים המביאים איתם ניסיון וכסף שלאו דווקא מגיעים מעולם ההייטק. שינויי חקיקה ופיתוחים טכנולוגיים הביאו להקמה של פלטפורמות אינטרנטיות רבות בישראל ובעולם, אשר מאפשרות לחלק גדול מהאוכלוסייה להיכנס למשחק של "אומת הסטארט-אפ" ואפילו להרוויח ממנו. אבל כמו כל הזדמנות מבטיחה – יש גם סכנות.
אחד האתגרים הכרוכים בהשקעה דרך פלטפורמות אלו הוא נגישות למידע לגבי הסטארט-אפים והערכתו. מידע זה הכרחי כדי לקבוע האם כדאי לקחת את הסיכון ולהשקיע בסטארט-אפ. האתגר הזה התעצם ככל שנפתחו הפלטפורמות החדשות, מאחר והמשקיעים דרכן לא תמיד מקבלים גישה ישירה אל היזמים שמגייסים כסף ואל מסמכי החברות, ולא יכולים לבצע להם בדיקת נאותות ראויה. זאת בנוסף לאתגר שהיה קיים תמיד לגבי השקעות בחברות פרטיות בשלבים מוקדמים, בכך שכמעט ולא קיים עליהן מידע.
חשוב לבדוק בשביל להגדיל את הסיכוי לרווח | צילום: Shutterstock
כפלטפורמה המאפשרת למשקיעים גישה ייחודית להשקעה בסטארט-אפים, מבלי שתהיה להם גישה ליזמים ולהנהלות החברות, נתקלנו ב-EquityBee בצורך מצד המשקיעים בכלים לביצוע בדיקת נאותות, וזיהינו מספר דרכים יעילות לגשר על פער המידע, להגדיל את הסיכויים להרוויח, ולצמצם את הסיכון.
השקיעו בחברה שפועלת בשוק גדול וצומח, שאין בו תחרות
אחד הגורמים החשובים ביותר, שישפיעו על החלטת ההשקעה שלכם, הוא השוק בו החברה שאתם בוחנים פועלת. הפרמטרים שחשוב לבחון הם גודל השוק, הפתרונות הקיימים, קצב צמיחת השוק, והיתרון היחסי של החברה מול שחקנים אחרים בשוק. למשל, אם תשוו שתי חברות בגודל זהה שפועלות בשוק בו גם התחרות זהה, סביר שתעדיפו את החברה אשר פועלת בשוק שצומח בקצב גבוה יותר על פני חברה שפועלת בשוק מתכווץ. תוכלו להגיע באופן עצמאי למידע על השוק באמצעות חיפוש במקורות שקיימים באינטרנט.
הטיפ שלנו: אם המחקר שלכם על החברה מגלה, שכבר השקיעו בה קרן הון סיכון מובילה או אנג׳ל מנוסה, תוכלו לחסוך חלק גדול מהמחקר שלכם בנוגע לשוק, ולסמוך על קבלת ההחלטות שלהם, בייחוד אם ההשקעה בוצעה לאחרונה. אם לא, תוכלו להשתמש במחקרי שוק שביצעו חברות הייעוץ הגדולות בתחום, כמו Deloitte, CB Insights, PwC ואחרות, המפרסמות דו״חות בנוגע לתחומים טכנולוגיים צומחים.
השקיעו בחברה שאתם סומכים על הצוות שלה
צוות מיומן, מנוסה וחדור מוטיבציה הוא המפתח להצלחת החברה. בלעדיו החברה לא תצליח גם אם המחקר שלכם העלה כי היא פועלת בשוק ענקי שלא קיימת בו תחרות. חשוב לבדוק האם לצוות הבכיר של החברה יש ניסיון מקצועי בתחום בו היא פועלת, והאם יש לו ניסיון ביצועי מתאים. לדוגמה, סביר להניח כי חברה, שהצלחתה תלויה בשיווק ובמכירות אך הצוות הבכיר בה מגיע עם ניסיון מעולם הכספים והתוכנה, תתקשה לייצר מומנטום בלי תוספת מתאימה לצוות.
הטיפ שלנו: חיפוש זריז בגוגל ולינקדאין ייתן לכם תמונה טובה לגבי ניסיון המייסדים. בדקו האם לצוות הבכיר יש ניסיון בהקמת סטארט-אפ או בעבודה בשלביו המוקדמים של סטארט-אפ, וכן האם הם הגיעו לאקזיט בעבר. בניית סטארט-אפ היא מסע מפרך, אליו יגיעו יזמים מנוסים מוכנים יותר.
צוות מיומן ומסור הוא מפתח להצלחת החברה | צילום: Shutterstock
השקיעו בחברה שהלקוחות אוהבים
אחת הדרכים הטובות ביותר להבין האם החברה שאתם שוקלים להשקיע בה נמצאת בדרך הנכונה להצלחה, היא פשוט לבדוק האם יש משתמשים או לקוחות למוצר שלה. אם לקוחות החברה הם עסקים אחרים, נסו לבדוק האם היא הכריזה על חוזים גדולים שנחתמו איתם ומה גודלם. אם החברה מוכרת למשתמשים פרטיים, נסו לבדוק כמה הורדות יש לאפליקציית המובייל שהוציאה או מה טרנד הביקורים באתר שלה.
הטיפ שלנו: תוכלו לבדוק כמה אנשים ביקרו באתר של החברה באמצעות אתר Similar Web, ואת מספר ההורדות של האפליקציות שלה בכלי של AppAnnie. אם מדובר במוצר צרכני – הורידו את האפליקציה והתנסו במוצר בעצמכם. בנוסף, חברות נוהגות להתגאות בציוני דרך, שותפויות, ובחוזים שנחתמו עם לקוחות משמעותיים. מידע בנוגע לאלו עשוי להופיע באתר החברה ובהודעות שפרסמה בתקשורת.
השקיעו בחברה שכבר קיבלה חותמת איכות ממשקיעים קודמים
אם אתם בוחנים השקעה בחברה שכבר גייסה בעבר הון ממשקיעים פרטיים (אנג'לים) או מקרנות הון סיכון, אז בדיקה זריזה של היסטוריית הגיוסים שלה תשפוך עוד אור עליה ועל הפוטנציאל שלה להצליח. חפשו סימנים חיוביים כמו השקעה מאנג'לים שבאו מעולם הסטארט-אפים או מהשוק הספציפי בו פועלת החברה או השקעות מקרנות הון סיכון מובילות. בדקו גם מתי בוצעה ההשקעה האחרונה בחברה.
הטיפ שלנו: אם החברה גייסה כסף יותר מפעם אחת, בדקו האם משקיעים שהשקיעו בה בשלב מוקדם המשיכו להשקיע גם בשלבים מאוחרים יותר. זכרו כי המשקיעים הללו מכירים את החברה הרבה יותר טוב מכם או מכל גורם חיצוני אחר, ולכן ההחלטה שלהם להמשיך או להפסיק להשקיע יכולה להוות סימן חיובי (או שלילי) חזק ביותר.
מומלץ היעזר בחישובים שכבר עשות משקיעים קודמים | צילום: Shutterstock
אל תחששו להשקיע בחברה בשלב מוקדם אם אתם מאמינים בסיכויי ההצלחה שלה
השקעה בשלב מוקדם בחיי חברה כרוכה בסיכויים ובסיכונים גבוהים. לרוב, השקעה בשלב מוקדם תיתן למשקיע במעמד האקזיט תשואה גבוהה יותר מאשר השקעה בשלב מאוחר. זכרו כי כשאתם משקיעים בשלב מוקדם בחיי החברה, יש לכם פחות מידע עליה ועל הסיכויים שלה לאקזיט. הסיכון פוחת כאשר מדובר בהשקעה בחברה בוגרת, אך גם התשואה לרוב תהיה נמוכה יותר. כך למשל, קרן סקויה, שהשקיעה בחברת דרופבוקס בשנה בה הוקמה, גרפה רווח של קרוב ל-2 מיליארד דולר בהנפקה. לעומת זאת, קרן בלקרוק, שהשקיעה שבע שנים מאוחר יותר מעל ל-100 מיליון דולר בחברה, לא הרוויחה דולר בהנפקה.
הטיפ שלנו: אם אתם מאמינים בחברה, אבל רוצים לחכות עוד קצת כדי לקבל עוד מידע עליה או לחכות שהיא תעבור סיבוב מימון נוסף, נסו להבין כמה המידע החדש שאתם מחכים לו באמת שווה. כמו כן בחנו כמה ההמתנה הזו "תעלה" לכם. יכול להיות שהשקעה מוקדמת עם פחות מידע תביא אתכם לתוחלת רווח גבוהה יותר.
* אורן ברזילי הוא מנכ״ל ומייסד שותף ב-EquityBee, פלטפורמה לחיבור בין עובדים בעלי אופציות בסטארט-אפים ומשקיעים.
|