Forbes Israel Logo
עופר גולדנברג. צילום: הדס אדלר
עופר גולדנברג. צילום: הדס אדלר

המקצועות שנעלמים מהעולם: יצרן אופנועים בהזמנה אישית והמוסכניק שהפך לאומן

עופר גולדנברג הלך אחרי החזון והחל לייצר אופנועים באופן ידני ובהזמנה אישית. שמוליק מזרחי מצא את החדווה האמנותית שלו והחל לייצר פסלים מחומרים ממוחזרים - אלו הסיפורים מאחורי המקצועות הנדירים של השניים

הכירו את מפעל אופנועי הקאסטום העברי הראשון: לא מדובר בדיוק במקצועות נעלמים, אלא יותר במקצועות הנדירים, אך עדיין מאוד מסקרן. קבעתי פגישה בסדנא עם הבעלים, האיש והחזון עופר גולדנברג.

כבר לפני השיחה הסתנוורתי מהעושר במקום, שבו מספר אופנועים בשלבי בנייה או תיקון שונים, כאלו שרואים רק בסרטים, כולם פזורים על רצפת הייצור וממתינים ללקוחות מאושרים.

הגעתי לעופר כדי לשמוע על החזון המיוחד שהביא אותו להקים את סדנת האופנועים שלו. עופר (56), גדל בנצרת עלית ומספר שכבר בגיל 14 נדבק בחיידק האופנועים. בהעדר כסף וידע מקדים, אבל עם חוש טכני מפותח מאוד ובעיקר הרבה חזון – רכש עופר כבר בגיל ההתבגרות את האופנוע הראשון שלו, שהיה אופנוע אנגלי עתיק ומפורק.

למידה עצמאית

עופר החל להרכיב את האופנוע הישן והתאהב ברעיון של הרכבה ובניית אופנועים באופן עצמאי. בלי תעודת לימודים רשמית בתחום ובהיעדר מחשבים באותה התקופה, עופר הזמין מגזינים מחו"ל כדי ללמוד על המלאכה והמתין בהתרגשות לדואר שיגיע.

כך למעשה למד עופר את העבודה בכוחות עצמו ולא באופן פורמלי. אחרי השירות הצבאי, עופר התקבל לנהל את המוסך של הארלי דווידסון, שם עבד משנת 1989 ועד 1992.

כשעזב את המשרה, החליט לפנות לדרך עצמאית ופתח מוסך מומחה לאופנועי הארלי דיווידסון. פעילות החברה שהקים גדלה בהדרגה ועופר התחיל לחלום על התרחבות לעבר תחום בניית האופנועים בהתאמה אישית.

עופר גולדנברג. צילום: מיכל אדלר
עופר גולדנברג. צילום: הדס אלדר
ללא תחרות

בשנת 1997 יצר קשר עם חברה גרמנית שעסקה בבנייה ומכירה של חלקים מיוחדים, אז  החל להבין באופן סופי ומוחלט שזה הכיוון המקצועי שפניו מועדות אליו. לכן, הוא החליט לטוס לגרמניה והתחיל לחיות על הקו שבין ישראל לגרמניה כדי ללמוד את התחום.

בסוף תקופת הלימודים, חתם על חוזה עם החברה הגרמנית, אך למרות שרכש את המקצוע שחלם עליו – החיים לא כל כך היו קלים. שנים רבות עופר נלחם כדי לקבל את האישורים הדרושים כיצרן כלי רכב ממשרד התחבורה עד שבשנת 2008, חלומו התממש והוא הפך ליצרן הישראלי הראשון בתחום האופנועים בהזמנה ובהתאמה אישית, ונכון להיום – ברשותו החברה היחידה בישראל שפועלת בתחום.

מה הם למעשה השלבים בייצור אופנוע בהתאמה אישית?בדרך כללי, מסביר עופר, הלקוח מגיע עם דוגמא קיימת שראה בקטלוג או רעיון כללי שהתפתח אצלו, אך הרעיון הראושני הזה משתנה מהר מאוד ככל שהשיחה בין השניים מתפתחת.

"יש כמובן את העניין של הנראות של האופנוע, איזה מנוע יהיה לו, איזה כידון, גלגלים או כל פרט אחר, קטן או גדול ככל שיהיה, והכל פתוח לדיון. אפשר לבוא עם רעיון התחלתי, ואפשר לחפש רעיונות חדשים ביחד, במקום. אפשר באמת להיות מעורבים עד רמת הבורג, בסופו של דבר, יש אלפי חלקים לבחירה וזו מלאכה מורכבת" אומר עופר.

כמה זמן יכול לקחת התהליך משלב הרעיון ועד שהאופנוע מוכן לרכיבה?"תהליך של ייצור והרכבת אופנוע יכול לקחת כחצי שנה, אבל ביצירות מורכבות יותר זה עלול לקחת אפילו יותר זמן".

ולסיכום, כמה עולה התענוג?

"מרבית האופנועים בהזמנה אישית עולים בין 150 ל-200 אלף ש"ח".

אם גם לכם יש חלום לרכוש אופנוע שעוצב ונבנה אך ורק עבורכם וידכם משגת, תוכלו לבקר את עופר בסדנת אומנות אחזקת האופנוע שלו בחולון.

עופר גולדנברג. צילום: מיכל אדלר
עופר גולדנברג. צילום: הדס אלדר

איש הפח – סיפורו של שמוליק מזרחי

עוד יום של עבודה במוסך הרדיאטורים הסתיים אצל שמוליק מזרחי, אך החלק הכיפי של היום רק מתחיל, ולא מעט חלקי מכוניות ואופנועים שאמורים היו להיזרק לפח יהפכו תחת ידיו ליצירות אומנות.

"זה לא תמיד היה כך" מספר שמוליק, "היה לי ייעוד. הייתי אמור להמשיך את בי, שלום מזרחי, שהיה בעלי מוסך רדיאטורים ונחשב ממש לד"ר בתחום" .ואכן, כבר כשהיה ילד עבד שמוליק עם אביו ודודו, ולאחר מכן המשיך לעבוד במוסך שלהם גם במהלך החופשות שקיבל מהצבא. אחרי שסיים את שירותו הצבאי, המשיך לעבוד במוסך לסירוגין אך בו זמנית גם טייל לא מעט בעולם.

בשנת 2000 אביו ודודו נאלצו להפסיק את עבודתם במוסך עקב בעיות בריאות ושמוליק נותר לבד במוסך.עד שנת 2006 עבד שמוליק מסביב לשעון, ללא פועלים שיסייעו לו וגם ללא פקידה. באותה השנה, שבר את הרגל באופן חמור שאילץ אותו לעבור חמישה ניתוחים שהשביתו את פעילותו במשך שנה. כך, ללא עבודה  מסודרת ועם לחץ כלכלי הולך וגובר, החל שמוליק לחשב מסלול מחדש.

שמוליק מזרחי. צילום: מיכל אדלר
שמוליק מזרחי. צילום: הדס אלדר
חישוב מסלול מחדש

במקביל למחשבות על שינוי הכיוון בקריירה, הוא קיבל הצעה ממוסך ענק שנהג לתת לו שירותים בעבר, שביקשו שיפתח במוסך מחלקה המתמחה ברדיאטורים ואגזוזים. הוא מחליט ללכת על ההצעה, וכך, מעובד עצמאי שעבד ללא הפסקה – הפך לשכיר עם זמן פנוי שהחל לפתח תחביב של טיפוח עציצים, תחביב שהופך אותו בסופו של דבר למומחה בתחום.

מרבית העציצים שטיפח היו עציצים שהיו אצלו בבית מלכתחילה, ואת חלקם הוא העביר למוסך שהיה תחילה אפרורי והחל להראות יותר ויותר מטופח. לקוחות שלא היו מורגלים בגידול צמחים והיו "הורגי צמחים סדרתיים", החלו להביא את העציצים העקשנים שלהם לטיפול מציל חיים. בגלל כמות העציצים ההולכת וגוברת ומתוך צורך לפתור את בעיית המקום במוסך, הוא החל לבנות מעמדי עציצים, שולחנות ועוד, וכך מצא למעשה את חדוות היצירה שלו.

בשלב הבא הוא בנה פסל הארלי דיודסון, שיצא יפה ומושקע. מאותו רגע ואילך – היצירתיות התפרצה ממנו ללא שליטה, ומאז הוא לא מפסיק ליצור. גיטרות, כלי רכב, פסלי חיות בדמות דג, נחש, עקרב… כל רעיון מוליד את הרעיון הבא והדחף ליצור הולך וגדל. חומרי הגלם הם חלקי חילוף של אופנועים, אופניים וכלי רכב ולעיתים אפילו כלי מטבח.

שמוליק מזרחי. צילום: מיכל אדלר
שמוליק מזרחי. צילום: הדס אלדר
מצא את חדוות היצירה

העבודה הראשונה שמכר הייתה פסל בצורת גיטרה שנמכר לבעל מוסך שכן, שרצה לרכוש מתנה לחבר. בשנים האחרונות עבודותיו של שלומי מוצגות בתערוכות שונות, אך הרעיון שיצירותיו יוצגו בגלריה מפוארת עדיין נותר זר לו.

כמו רבים מהיוצרים ובעלי המלאכה הלוקחים חלק במיזם שלנו ה"בעקבות המקצועות שנעלמים מן העולם" יש משהו בלתי אמצעי ומרגש הרבה יותר לפגוש בו במקום בו הוא חולם ויוצר – במוסך.

רוצים לפגוש את שמוליק? הוא לוקח חלק מהסיור שלנו "הזבל שהפך לזהב" -שעוקב אחר אומנים שמשתמשים במחזור. 


הכותבת מיטל כץ בעלת מיזם הסיורים החברתי “בעקבות המקצועות שנעלמים מן העולם” – תיעוד בצילומים. צילום המיזם: Hadas Elder.

עבודות הסיקור והיח"צ ניתנים לאומנים ובעלי מלאכה חינם, ומתאפשרים אודות לכרטיסים שנרכשים לסיורי המיזם. הסבר והזמנת סיורים – https://www.mk-artour.com/shop

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.