בחודש מאי האחרון הרשתות החברתיות הסיניות עלו על גדותיהן מפוסטים הקשורים בבעלי חיים ובעיקר חיות מחמד חמודות. הטרנד שהחל היכן שהוא בחודש ינואר השנה, היווה תזכורת לדרך הארוכה שעשתה סין בכל הקשור לזכויות בעלי חיים. בשנים האחרונות המדינה שמה לעצמה מטרה להיאבק בהתעללות בבעלי חיים לאחר שלאורך השנים חטפה אש בשל תמונות מטרידות שהגיעו מחלקים שונים במדינה ומסורתיים יותר במדינה, בהם אוכלים חיות הנתפסות לרוב כחיות מחמד, כמו כלבים וחתולים.
בעשור האחרון, השינוי התפיסתי המהותי נותן את אותותיו גם בהיבט הכלכלי. אנליסטים בכירים בחברות מובילות ברחבי העולם טוענים כי זה בדיוק הזמן הנכון להמר על שוק חיות המחמד בסין, ששוויו עומד נכון להיום על 30 מיליארד דולר.
אחת מהסיבות לעלייה המטאורית של השוק הזה היא שבעשורים האחרונים, הצעירים הסיניים החלו לנפץ חלק מהמסורות הוותיקות ובתוך כך התרחקו משמעותית מצעדים מחייבים כמו חתונה או הבאת ילדים. הממשל הסיני מנסה כיום להיאבק בתופעות הללו באופנים שונים, לרבות החלת שינויי מדיניות כמו כינון מענקי ילודה לנשים.
נכון להיום, סין חווה מספר שינויים דמוגרפיים בולטים: ירידה בהיקף הילודה שעומד כעת על 1.3 ילדים למשפחה, עלייה בכמות הרווקים במדינה ועלייה בשיעור המתגרשים. לצד כל אלו – ישנה עלייה משמעותית בהיקף אימוץ חיות המחמד, פרקטיקה שככל הנראה מהווה אלטרנטיבה לתא המשפחתי המסורתי.
בתוך כך, היקף התיירות היוצאת מחוץ לסין שעלה משמעותית בשנים האחרונות הוביל לעלייה במידת הפתיחות של הצעירים הסינים למערב, מה שהוביל בין היתר לאימוץ מגמות מערביות יותר, כמו מתן תשומת לב מוגזמת ופינוק מופרז של החברים על ארבע רגליים.
מחקר שפורסם באתר China Buisness review מצא כי ביום הרווקים הסיני האחרון, אירוע הצרכנות המקוון הגדול והמשמעותי ביותר בעולם, הקטגוריה המובילה באתר אלי אקספרס הייתה קשורה במוצרים המיועדים לחיות: החל ממזון כלבים וכלה בקולרים צבעוניים ומותאמים אישית. כמו כן, באתר נרכשו גם מוצרים המותאמים לחיות אקזוטיות יותר הנפוצות במיוחד כחיות מחמד במדינה, כמו נחשים, קיפודים וצ'ינצ'ילות.
עליה של מאות אחוזים
בימים אלו, לא נדיר לראות כלבי פודל בעגלות או חתולים במנשאים ברחבי הערים הגדולות בסין. לא רק היקף הבעלות על חיות מחמד זינק משמעותית בשנים האחרונות, אלא גם היקף הבזבוזים.
בשנת 2013 נראה הנתון המשמעותי ביותר בתחום היה זה המצביע על עליה של כ-300 אחוזים בהיקף תעשיית בעלי החיים בסין כולה, הכוללת מגוון מוצרים כמו אוכל לחיות, צעצועים, תרופות, ביגוד ועוד.
בתקופה זו החלו להופיע גם תופעות דקדנטיות נוספות כמו אפליקציות שידוך בין כלבים, אפליקציות לקביעת פגישות משחק בין בעלי חיים ושירותי עיסוי עד הבית לבעלי חיים ששיחקו באופן נמרץ מדי.
התופעות הללו צפויות להמשיך להתעצם וההנחה היא כי עד שנת 2023, תעשיית בעלי החיים בסין תזנק ב-800 אחוזים מהיקפה בשנת 2013. בנוסף, הדוח הראה כי כ-90% מהמוצרים הנמכרים בתחום בסין נמכרים באופן מקוון. באופן טבעי, אוכל לחיות מחמד מהווה את הנתח הגדול ביותר מהקניות בשוק זה, כאשר 70% מהפירמות הן חברות סיניות והיתר חבורת זרות.