למארק צוקרברג יש את ה-Metaverse על הראש – וזה עומד להיות מאוד יקר. על פי תחזית הרווחים וההוצאות שפייסבוק הציגה למשקיעים בדו"ח הרווח שלה לרבעון השלישי, נראה שזה יעלה לפייסבוק לפחות 10 מיליארד דולר רק השנה. והנתון הזה, אמר צוקרברג לאנליסטים מאוחר יותר בשיחת ועידה, רק יגדל ככל הנראה בשנים הבאות.
בעיניי צוקרברג, ה-Metaverse, אותה תפיסה הגורסת שרשתות חברתיות עתידיות יסתמכו על טכנולוגיה של מציאות מדומה ורבודה, רחוקה מהבעיות הקיימות של החברה שלו: פייסבוק עשויה להיות גדולה מאי פעם עם יותר מ-3 מיליארד משתמשים ברחבי העולם. אבל הפופולריות שלה בקרב צעירים נשחקה בעשור האחרון, ותשומת הלב הגוברת של הרשות האמריקאית להגבלים עסקיים סביב פייסבוק פירושה שהיא לא יכולה לצאת מהבעיה הזו על ידי רכישת יריבה חדשה ומבטיחה (כמו שעשתה עם אינסטגרם ושקלה לעשות עם TikTok ו-Snapchat). כתוצאה מכך, פייסבוק חייבת להבין כיצד לבנות בעצמה שירות חדש שיעזור למשוך משתמשים צעירים.
באותה שיחת ועידה אמר צוקרברג: "אנחנו מחדשים את הכלים שלנו כדי להפוך את את הצעירים שבקהל המבוגר לכוכב הצפוני שלנו", אך הכיר בכך שזה יבוא על חשבון משתמשים מבוגרים יותר. (הקהל האחרון הוא בסיס תמיכה בעייתי עבור פייסבוק – מצד אחד הוא מיושן מדי עבור המפרסמים ומצד שני הוא נוטה לשתף חדשות כוזבות שהכניסו את החברה למים רותחים בתקופה האחרונה).
צפויה דרך ארוכה
אומנם תג המחיר הוא גילוי חדש, אבל פייסבוק כבר התייחסה בפומבי לגבי שאיפותיה המטאברסיות. צוקרברג עשוי לקשור את התקוות הללו לחברה שלו באופן ישיר עוד יותר, ולפי הדיווחים הוא שוקל את שינוי שמה של החברה כדי לשקף את המיקוד בתחום החדש.
פייסבוק כבר מציעה כמה משקפי מציאות מדומה תחת המותג Occulus שרכשה עוד ב-2014 והציגה גרסת בטא להזמנה בלבד של פלטפורמה בשם Horizon Worlds, שהיא מקווה שתמשוך משתמשים להוטים לעצב עולמות ופריטים וירטואליים.
"אם אתה ב-Metaverse, תצטרך בגדים דיגיטליים וכלים דיגיטליים וחוויות שונות", אמר צוקרברג לאנליסטים. "המטרה שלנו היא לעזור ל-Metaverse להגיע למיליארד אנשים ולמסחר של מיליארדי דולרים בעשור הקרוב. יש עוד דרך ארוכה להקמת פלטפורמת היסוד הזו", הזהיר צוקרברג.
שינוי מבני?
בנוסף לכל זה, פייסבוק מתכננת לשנות את מבנה הדיווח הכספי שלה, ולהעביר את הצוות הפנימי המוביל את פרויקטי ה-Metaverse שלה, Reality Labs, ליחידה עצמאית. זה משרת מטרה כפולה: אם ה-Metaverse יתממש, הנתונים הפיננסיים המדווחים בנפרד יתנו למשקיעים תחושה ברורה של הצמיחה שלו לאורך הדרך. אם לא, פייסבוק תשמור על ההזדמנות להראות את המשך הרווחיות של האפליקציות שלה (פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם). שמירה על המבנה המאוחד תקשה קצת יותר על פייסבוק, וזו תצטרך להסביר באופן עקבי את ההרכב של הנתונים המשולבים למשקיעים – שמא בעלי המניות יטעו בחוסר רווחיות בצוות ה-VR כחולשה חדשה באינסטגרם או בפייסבוק.
כדי לנהל את ה-Metaverse הזה, צוקרברג הקצה מנהל בכיר בפייסבוק: אנדרו בוסוורת', חבר ותיק של צוקרברג שבנה בעבר הרבה מתכונות הדגל של פייסבוק, כמו ניוזפיד. בתפקידו כאחראי על Reality Labs, בוסוורת' הוא כיום סגן נשיא ובשנה הבאה יקודם לתפקיד מנהל הטכנולוגיות הראשי.
עמוד תווך?
לאורך זמן רב משכה ה-Metaverse תשומת לב מיותרת מפייסבוק. ביסודו של דבר, טכנולוגיית המציאות המדומה הוכיחה את עצמה כקשה למסחור. Occulus פיתחה את משקפי המציאות המדומה הראשונים שלה לפני יותר מעשור. אבל הגרסאות הראשונות שהופקו לאחר רכישת פייסבוק היו יקרות, מגושמות וחסרות כל אפליקציה פופולרית. גם מתחרות כמו סמסונג וגוגל ניסולקחת חלק בהרפתקה, ומיקדו את המשקפיים שלהן סביב טלפונים חכמים שלא היו חזקים מספיק כדי לייצר חוויה מקיפה לחלוטין.
"אנחנו מאמינים שה-Metaverse תהיה היורשת של האינטרנט הנייד. אנחנו חושבים שהיא תפתח כלכלה יצירתית גדולה יותר ממה שקיים היום", אמר צוקרברג, "הטכנולוגיה הזו תקים עמוד תווך חשוב בחברה שלנו בעשור הבא". עמוד שהוא עשוי גם להרגיש שאין לו ברירה אלא לנסות ולבנות.