באפריל השנה חווה דילן פילד את היום הכי מטורף שהיה לו מאז שפרש מאוניברסיטת בראון כדי לנסות את מזלו בעולם הסטארט־אפ לפני כמעט עשור. בכנס הווירטואלי של חברת תוכנת העיצוב שלו, Figma, הפופולרית בקרב לקוחות ביניהם Airbnb ,BMW ו־Zoom, הוא הכריז על המוצר השני שפיתח, כלי למפגשי סיעור מוחות מקוונים שנקרא FigJam. שעות לאחר מכן, הוא גילה שאשתו אלנה בהריון עם ילדם הראשון.
פילד בן ה־29 הקדיש את רוב זמנו במהלך התפרצות הקורונה לשיחות עם משתמשי Figma. הוא הגיע עד אוקראינה וניגריה כדי לבקר לקוחות באופן אישי, ובזמן הסגרים קרא פידבקים של לקוחות ומשובים של נציגי מכירות, והגיב למשתמשים בטוויטר. באוקטובר כבר היתה לו תוכנית.
המוצר המרכזי של Figma מספק קנבס וירטואלי עליו מעצבים ואחרים מייצרים תוכן ויזואלי בזמן אמת. אבל לא היתה להם דרך להשתמש ב־Figma כדי לתאר רעיונות מוקדמים או ליצור תרשימי זרימה. כאן נכנסת FigJam, ומשמשת כגרסה דיגיטלית של לוח מחיק המכוסה בפתקי תזכורת. "במפגשי סיעור מוחות, אתה מנסה ליצור את החלל הזורם הזה ולהכניס את כולם למרחב חשיבה של 'האם אנחנו בזרימה? אנחנו הולכים ליהנות ואנחנו לא דואגים עכשיו לדיוק של פיקסלים'", אומר פילד.
לאחר ספרינט של שישה חודשים, ל־Figma היה מספיק מידע מלקוחות כמו Discord, Netflix ו־Stripe כדי להשיק את גרסת הבטא הציבורית של FigJam; פילד אמר כי היא היתה גמורה ב־25% וציפה שהיא תתפתח עם הזמן. "כשאתה עושה את זה מספיק פעמים, זה כמעט כאילו השוק הולך לחלץ ממך את המוצר", הוא אומר. כבר עכשיו, Figma הוסיפה תמיכת אודיו לצ'אט עם חברי צוות; ועוד בקשה שהועלתה לעיתים קרובות – טיימר.
עיצוב מחדש
תוכנות Adobe פופולריות בקרב מעצבים עוד משנות השמונים; עד הגעתה של Figma (מקום שביעי ברשימת 100 חברות הענן המבטיחות של פורבס) מעצבים פנו אל תוכנות עיצוב מתחרות כמו Sketch מחוץ לאירופה ו־InVision (מס' 52 ברשימה). ל־Figma, שהושקה בשנת 2016, יש כבר מיליוני משתמשים והיא צופה שההכנסות החוזרות השנתיות שלה יותר מיוכפלו השנה (מ־75 מיליון דולר בשנת 2020, על פי מקורות).
הנהלת הקמפיין של ג'ו ביידן ניהלה את כל הנכסים הוויזואליים שלה באמצעות Figma. בנוסף, כאשר נגמר נייר הטואלט ברחבי ארה"ב בשנת 2020, קימברלי־קלארק ניסחה טפסי הזמנה מחדש בעזרת הכלים של Figma.
ביוני גייסה החברה 200 מיליון דולר ממשקיעים, וכעת Figma מוערכת ב־10 מיליארד דולר. פורבס מעריך כי פילד והמייסד אוון וואלאס, בן ה־31, מחזיקים כל אחד בכ־10% מ־Figma, מה שהופך אותם לכמעט מיליארדרים. (פורבס מוריד 10% מהערכות שווי של חברה פרטית).
המשימה כיום פשוטה: מה ש־scoD Google עשתה למעבד התמלילים ו־GitHub לקוד, Figma תעשה לעולם העיצוב. "כל המשק עובר מפיזי לדיגיטלי, עיצוב הוא רק הפרק האחרון", אומר פילד. "ועיצוב הוא ספורט קבוצתי – הוא שיתופי מטבעו".
כתלמיד תיכון בבית ספר ממוקד טכנולוגיה במחוז סונומה שבקליפורניה, בנה פילד רובוטים ואתרים לחבריו. מאוחר יותר הוא הדהים בכירים בהתמחות קיץ ב־LinkedIn כשעזר בפיתוח תוכנית חברתית. כחבר בקבוצת בוגרי מדעי המחשב של אוניברסיטת בראון, הוא פגש את וואלאס, שהרשים את המנהלים ב־Pixar, שם עשה התמחות קיץ, כשתכנן אלגוריתם להדמיית כדור צף בבריכה תלת ממדית. לאחר התמחות שעשה ב־Flipboard, פילד פרש מהלימודים בשנת 2012 כדי לקחת 100 אלף דולר ולהקים עסק עם מענק של המיליארדר פיטר ת'יל (וואלאס הצטרף אליו בקליפורניה לאחר שהשלים את לימודי התואר שלו).
במהלך השנים הם ניסו כמה רעיונות, כולל תכנות מזל"טים' ובאחת מתקופות השפל גם עבדו על מחולל smeme. לבסוף, הם חקרו את יישומי עריכת התמונות של Adobe, ובנו כלי לתומכי הנשיא דאז, ברק אובמה, שאפשר להם להדביק עצמם בתמונות שלו.
לאחר מכן פילד פנה לתוכנת פוטושופ של Adobe, לעריכת תמונות, וניסה ליצור גרסה מתחרה מבוססת דפדפן ווב שניתנת לשיתוף. הרעיון הזה הספיק לקרן Index Ventures של חבר הדירקטוריון של Flipboard, דני רימר; למנכ"ל LinkedIn באותה התקופה, ג'ף ויינר ולאחרים כדי להוביל סבב סיד של 4 מיליון דולר בשנת 2013.
הדחייה של מנכ"ל Mozilla לשעבר, ג'ון לילי, משקיע ב־Greylock Partners, היתה אולי חיובית: פילד לא נרתע וביקש להמשיך להיפגש עם לילי לקבלת משוב; לאחר שלילי אמר כדרך אגב כי מנכ"ל Adobe לשעבר, ברוס צ'יזן, עשוי לספק עצות מועילות, פילד איתר אותו ודיבר איתו. "דילן מראה את האיכות המדהימה הזו של חיפוש מנטורים ואמת", אומר לילי, אשר הוביל את השקעת סבב A של Greylock ב־Figma בשנת 2015. "הוא מעולם לא נרתע מאנשים שחושבים שהוא לא עושה את הדבר הנכון – הוא רק רוצה לקבל את המידע".
מה שהיה קשה עבור פילד הוא לנוע בנחישות על פני כל המידע. לקח שנים עד שהושקה גרסת הבטא של Figma, ועובדים מתוסכלים רבים עזבו בדרך. לשאול שאלות זה נהדר, אמר המורה של פילד, ויינר, אך לא במחיר של פקפוק באינסטינקטים שלך.
בכל הנוגע למדיניות החיוב ב־Figma, האינטואיציה של פילד אמרה לו לחכות עם זה ולהמשיך להתעסק עם המוצר. אך כאשר משתמש מחברת מיקרוסופט הזהיר כי האימוץ של Figma בענקית הטכנולוגיה איטי דווקא כי עלו ספקות האם ניתן לסמוך על כלי חינמי של סטארט־אפ, פילד פעל מהר. הוא בחר במודל תשלום בהשראת חברת התוכנה האוסטרלית Atlassian, בתמחור פשוט של שתי אופציות – 12 דולר או 45 דולר למשתמש (משתמשים רבים עדיין בוחרים בגרסה החינמית).
מאוחר יותר, כאשר כמה לקוחות בעלי שם עולמי, ובמיוחד גוגל, ביקשו הנחות למספר גבוה של מנויים, פילד מיהר להסביר מדוע Figma לא תזוז מהמודל שלה. "אנשים מבינים את זה, או שהם לא הולכים איתנו", הוא אומר.
כיום, עם מימון חדש של 200 מיליון דולר, Figma צריכה להחליט כיצד לתעדף את ההתרחבות הבינלאומית (כבר 80% מהמשתמשים נמצאים מחוץ לארה"ב, והסבב האחרון שלה כלל משקיעים אסטרטגיים בעלי חשיבה גלובלית, כמו Base Partners היושבת בברזיל), את הרכישות האפשריות (היא רכשה שני סטארט־אפים, כולל אחד שחידש את האפליקציה לנייד של Figma) ואת פיתוח התכונות החדשות שיעזרו לה להשיג את מטרתה להפוך לפתרון מקצה לקצה.
FigJam, הנמצאת תחת תהליך פיתוח בעצמה, עוזרת בפרונט אנד. יש צורך בעבודה נוספת בצד השני, מה שיהפוך את העיצובים למוצרים מוגמרים. השלב הבא הוא עתידה של החברה, אך פילד מקפיד לא להסתכל רחוק מדי קדימה. עם קהל לקוחות רחב וצומח, פילד אומר שיש "מיליון" דברים שהמשתמשים שלו היו רוצים שהוא יבנה. אם יתן מענה על יותר מדי בקשות, הכלים של Figma עלולים להפוך ללא מאורגנים.
ברוב ימי העבודה, פילד בודק בטוויטר אזכורים של Figma ועיצוב, או קורא בקשות של לקוחות. "לא כולם מרוצים, כי הנה הדבר הזה שהם רוצים לתקן, וזה משקף לי את מה שקורה", הוא אומר. "והאנשים שמרוצים, זה מה שאני ממש מתלהב ממנו. וזה פשוט מניע אותי קדימה".