בשנים האחרונות, טכנולוגיות מתקדמות בתחום הבינה המלאכותית והאינטרנט של הדברים החלו לעצב מחדש את תעשיית הטכנולוגיה, ובתוך כך שינו את ההזדמנויות המקצועיות בתחומים רבים. השינויים כבר הגיעו ועיצבו מחדש תחומים שונים, ביניהם עולם הרפואה, עריכת הדין, האדריכלות, ההנדסה ועוד.
לצד השינויים המקצועיים, לטכנולוגיות הללו יש השפעה מהותית גם על חיי היום יום. מוצרים שונים מסייעים לנו לשוחח עם חברים ובני משפחה רחוקים, אחרים מאפשרים לנו לעקוב אחר המדדים הבריאותיים שלנו וגאדג'טים חכמים שממלאים את הבתים שלנו עוזרים לנו בביצוע מטלות שונות שהופכות את השגרה היומיומית לקלה הרבה יותר.
חלק מהפתרונות הללו מגיעים בצורת מוצרים שנראים 'גדולים מהחיים', כמו למשל, טלוויזיה בגודל 100 אינץ' שעולה אלפי דולרים ומציגה ברזולוציה של K8, אבל חלקם קטנים וניידים יותר, כמו שעונים חכמים שניתן לענוד מדי יום ועוד. גם ענקיות הטכנולוגיה שמות לב לאן נושבת הרוח ולא נשארות אדישות. כך צפויות חברות כמו אפל, סמסונג וסוני לשנות את כללי המשחק בשנה הקרובה.
היי רובוט
הרובוטים הביתיים נמצאים בסביבה מזה זמן, וניתן למצוא בקלות מכשירים כמו שואבי אבק רובוטיים שנפוצים כיום כמעט בכל משק בית. עם Astro – הפיתוח החדש מבית אמזון שיהווה רובוט־עוזר־אישי שמסוגל להסתובב בבית ולשמור עליו בהיעדרנו – נראה כי השוק הספציפי הזה צפוי לעבור טלטלה משמעותית שתסחוף אחריה את החברות המתחרות.
הרובוט של אמזון משמש לא רק למטרות פונקציונליות, והוא מתאפיין גם באישיות ייחודית ויכולת לנהל שיחות סלון קלילות ולספק בידור לבעליו. מוצרים דומים אחרים מסייעים גם הם במטלות בית שגרתיות, בעוד שאחרים משמשים למטרות חשובות יותר, כמו ניטור מדדים רפואיים עבור קשישים שגרים לבדם ועוד.
חוויה חושית
כשאנו משתמשים בשירותים דיגיטליים, אנחנו עושים שימוש עיקרי בשני חושים: ראייה ושמיעה. עם זאת, היום כבר לא מדובר באמת מוחלטת שניתן להכיל על כל מוצר ושירות. עם ההתפתחות הטכנולוגית, התשתיות החדשות שנוצרו מספקות לנו חוויות שמערבות מספר חושים נוספים, כמו חוש המישוש. במקרים מסוימים ניתן למצוא מוצרים שמאפשרים עירוב של חוש הטעם והריח, מה שיוצר חוויה צרכנית מקיפה מאוד.
בעתיד אנו צפויים לראות עוד ועוד מוצרים שמערבים את החושים שלנו ויוצרים סוג של יקום דיגיטלי שבו ניתן לנהוג ולהרגיש חוויות ממש כמו בעולם האמיתי, בעיקר באמצעות טכנולוגיה של מציאות רבודה ו־וירטואלית. בשוק משחקי הווידאו, למשל, מאפשרים לשחקנים לחוות חוויית משחק הכוללת שימוש במספר חושים, באמצעות לבישה של חליפות ייעודיות או שימוש במשקפיים מיוחדים, כמו משקפת 2 Quest מבית Oculus של פייסבוק.
נכון לרגע זה, פייסבוק מכרה כשני מיליון יחידות של המשקפת הייחודית ברחבי העולם, והמתחרים שלה מנסים להדביק את הפער. חברת HTC וענקית הטכנולוגיה סוני מנסות גם הן לייצר יתרון בשוק הפורח, לצד חברת Nvidia שנכנסה למרוץ והחלה להשתמש במחשבים אולטרה־ריאליסטיים מבחינת סאונד ותמונה, דבר שמספק חוויית שימוש מקיפה במיוחד. ההערכות הן שבשנה הקרובה נראה את מירב המאמצים בתחום מתמקדים בעיקר במוצרים הקשורים בשוק הבידור והגיימינג.
היכונו למטאוורס
נדמה שבחודשים האחרונים כולם מדברים על המטאוורס, אותו עולם דיגיטלי אלטרנטיבי שצפוי לתפוס נתח משמעותי משוק הטכנולוגיה בשנה הקרובה. חברות ענק, לרבות פייסבוק, Nvidia ומיקרוסופט חשפו השנה את תוכניותיהן להשיק את המטאוורס כדי לייצר סביבה וירטואלית שתציע המשך ישיר של העולם האמיתי.
על פי חזון זה, העולם הווירטואלי יכלול היבטים הקשורים בחיים הפרטיים, בחיי החברה, בשוק העבודה ועוד. חברת פיתוח משחקי המחשב Epic כבר נכנסה לזירה באמצעות המשחק הפופולרי שלה פורטנייט, בו משחקים כ־15 מיליון משתמשים פעילים שבונים קהילות, הולכים יחד להופעות מוזיקליות של זמרים פופולריים כמו אריאנה גרנדה וג'סטין ביבר ויוצרים קשרים חברתיים זה עם זה – כל זאת על גבי מסך המחשב.
חכם יותר
הדור הראשון של המוצרים החכמים היה למעשה דור של מוצרים "מחוברים". הטלפון החכם איפשר לנו לגלוש באינטרנט וגם לצפות בטלוויזיה תוך כדי, ולבצע אינספור פעולות נוספות שבעבר הצריכו שימוש במכשירים שונים.
טכנולוגיית למידת המכונה הגיעה בשלב מאוחר יותר והיא אפשרה לטלפונים להאריך את חיי הסוללה שלהם, לשפר את איכות הצילום ועוד. החידושים הללו סייעו לנו כצרכנים לתפקד בצורה מהירה ויעילה יותר. בהמשך זה הוביל גם לפיתוחים בתחומים אחרים, כמו תחום הרכב שבו עובדים כעת על פיתוח מכוניות שנוהגות באופן עצמאי.
כיום, מוצרים חכמים – לרבות טלפונים, מחשבים, טלוויזיות ועוד – מתבססים על טכנולוגיית בינה מלאכותית שמסייעת להם להתאים את התמונה והסאונד לסביבה שבה הם נמצאים. מוצרים אחרים מאופיינים בפיצ'רים לזיהוי שפה באופן אוטומטי ועוד. בשנה הקרובה צפויים הצרכנים ליהנות ממוצרים נוספים בתחום, רק שהפעם התחזיות מעידות שהמוצרים הללו יתנו מענה לאתגרים מורכבים יותר.
מהיר יותר
תקן 5G, הדור החמישי של התקשורת הסלולרית, יהפוך השנה לשכיח ולנפוץ יותר ונוכל ליהנות ממנו, כצרכנים, במכשירים הניידים והחכמים שלנו, ולא רק תחת שירות פרימיום. לפי אנליסטים, בהמשך יאפשר רוחב הפס הגבוה ייצור נרחב של מוצרים נוספים שעוסקים בעיקר בשירותי וידיאו, לרבות שידורים ברזולוציה של K8, שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה ועוד.
בתחום הווידאו מדובר במהפכה של ממש משום שמשמעות הדבר היא שהמוצרים יהפכו קטנים וקלים יותר בהתאם ולא יזדקקו עוד למעבדים גדולים ומיושנים או לשבבים גרפיים מתוחכמים.
שוק בזינוק
כיום פועלות ענקיות הטכנולוגיות במרץ כדי להפוך את כלל המוצרים הביתיים לחכמים ולמקושרים יותר, כך שיוכלו לתקשר זה עם זה ולשמש יחד לצרכים שונים. מגמה זו צפויה להמשיך להיות נוכחת בחיינו, ואנליסטים מעריכים שהבית הממוצע יכלול יותר מ־500 מכשירים חכמים בשנת 2022.
נכון להיום, מכשירים של יצרנים שונים לא מתקשרים זה עם זה באופן אינהרנטי, למרות שרובם מתוכננים באופן שיהיה "ידידותי" למכשירים אחרים. כדי לתקוף את הבעיה הזו, יושק השנה שיתוף הפעולה בין אפל, גוגל ואמזון שייקרא Matter, פרויקט־על שיערב בין המוצרים והשירותים של כלל החברות בתחום הבית החכם ויחולל מהפכה בשוק. על פי ההערכות האחרונות, החיבור צפוי להזניק את שווי שוק המוצרים הביתיים החכמים לכ־53 מיליארד דולר.
התאומים הדיגיטליים
טכנולוגיית הבלוקצ'יין, המאפשרת אחסון טוקנים של NFT, הופכת את שני התחומים החדשים לסוג של תאומים דיגיטליים שמגיעים תמיד בצמד זה לצד זה. הטכנולוגיות החדשות שפרצו לחיינו בסערה מטריפות כיום את העולם הטכנולוגי והכלכלי, והתחזיות מעידות שהן לא צפויות להיעלם בזמן הקרוב.
מותגי ענק כמו סוני, קוקה־קולה ועוד אותתו על כוונתן להשיק השנה קולקציות NFT שינצלו את הפריחה חסרת התקדים של התחום וישלימו את החוויה הצרכנית על ידי כך שיתלוו למוצרים הפיזיים של החברה. כתוצאה מכך, מתכוננות החברות לראות צמיחה במידת המעורבות הדיגיטלית של הצרכנים, וזו החלטה בעלת חשיבות לאסטרטגיה העסקית שמניבה יותר ערך מאשר מכירת מוצרים פיזיים בלבד.