Forbes Israel Logo
מאז הימים האפלים של סגרי המגפה – Airbnb גדלה | צילום: Shutterstock
מאז הימים האפלים של סגרי המגפה – Airbnb גדלה | צילום: Shutterstock

למרות המגפה: כך צמחה Airbnb לשווי של 100 מיליארד דולר

סגירת השמיים בעקבות הקורונה פגעה אומנם בתחום התיירות, אך שירות התיווך בין שוכרי יחידות נופש לבין בעלים של דירות כאלה חישב מסלול מחדש והצליח להתגבר על המשבר. עכשיו מבקשת החברה להתיידד עם הרשויות המקומיות שבשטחן היא פועלת
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

באביב 2020, נייט בלצ'רזיק, המייסד השותף והבוס האסטרטגי של Airbnb – שירות התיווך בין שוכרים לבעלי יחידות נופש – הלך על חבל דק.

מגפת הקורונה זעזעה את הבסיס של Airbnb, אחת החברות הפרטיות הצומחות ביותר בעולם. בן לילה מיליוני לקוחות ביטלו הזמנות. ההכנסות של Airbnb ירדו בכ-80%. כדי לשמור על האורות במשרדיה דולקים, החברה גייסה 2 מיליארד דולר במימון חירום ממשקיעים קיימים.

המייסד והמנכ"ל, בריאן צ'סקי, רצה לחלק 250 מיליון דולר למארחי Airbnb שנפגעו קשה. "בריאן הוא מנהיג נועז שתמיד דוחף אותך מעבר לאזור הנוחות שלך", אומר בלצ'רזיק וצוחק. "הוא רצה לעשות משהו סופר משמעותי עבור המארחים והרגיש ש-250 מיליון דולר זה הסכום הנכון". הסכום לא התאים לצוות הפיננסי של Airbnb, שנזהר מבעיות בלתי צפויות שעלולות לנבוע מאותם תמריצים כלכליים. בלצ'רזיק, נאלץ להפוך את הרעיון הגדול של צ'סקי לתוכנית ישימה.

לתת 250 מיליון דולר ל-4 מיליון מארחים פוטנציאליים היה מסובך יותר ממה שזה נשמע. Airbnb הייתה זקוקה למדיניות שתציע איך להזרים את הפיצויים בצורה מאוזנת שלא מרכזת את המזומנים למעט מדי מארחים ולא תפזר מעט מדי כסף להרבה מארחים – עד שהמחווה תהייה חסרת משמעות. הוא צלל לתוך נתונים ומודלים ממוחשבים, ניתח את מספר העסקאות שבוטלו, חזה כמה ביטולים צפויים, חישב את כמות ההכנסות שאבדו ותיעדף מארחים לפי הקפדה על מדיניות הביטולים והגודל שלהם (מארחים קטנים קיבלו עדיפות עליונה). בלצ'רזיק פרס את חלוקת 250 מיליון הדולר בשלושה שבועות. יותר מ-650 אלף מארחים קיבלו 25% מההכנסה שאבדה להם.

מפרק כל בעיה לחתיכות

בלצ'רזיק הוא מנהל פיתוח הדיגיטל של Airbnb. התואר המקורי שלו ב-Airbnb היה המנהל של כל הדברים הטכניים, ובמהלך 13 השנים האחרונות, הוא הפך את הרעיונות השאפתניים של המייסדים שלו למוצרי Airbnb מתפקדים. המנכ"ל צ'סקי הוא המנהיג שמנחה את חווית הלקוח, גיוס הכספים והפרסום. המייסד השותף ג'ו גביה הוא האמן שמנהל את סטודיו העיצוב החדש של Airbnb Samara וארגון הצדקה Airbnb.org. בלצ'רזיק, שממעט להתראיין, חופר עמוק בנתונים ובמודלים כדי לעצב מדיניות ותוכניות שהפכו את אפליקציית גלישת הספות למעצמה של 110 מיליארד דולר.

בלצ'רזיק. "תמיד הייתי טוב בלקחת משהו ברמה גבוהה ומופשטת ולהכין ממנו תוכנית" | צילום: Airbnb
בלצ'רזיק. "תמיד הייתי טוב בלקחת משהו ברמה גבוהה ומופשטת ולהכין ממנו תוכנית" | צילום: Airbnb

מאז הימים האפלים של סגרי המגפה – Airbnb גדלה. היא פעלה במהירות כדי לצמצם עלויות (פיטרה 25% מעובדיה ב-2020) ומיקדה מחדש את האסטרטגיה שלה. כדי להסתגל לעולם ההיברידי החדש, Airbnb הוסיפה גמישות רבה יותר להזמנות שלה ובנתה מלאי עצום של נכסים מקומיים הרחק מערים המותאמות יותר לשהייה ארוכה יותר ולעבודה מרחוק. בדצמבר 2020, הנפקת Airbnb זינקה ב-112% ביום המסחר הראשון שלה, ומאז טיפסה ב-13% (מדד S&P 500 עלה ב-27%).ל-Airbnb יש שווי שוק של 100 מיליארד דולר – יותר ממריוט, הילטון והיאט ביחד. הודות לזינוק במניות, בלצ'רזיק מתגאה בהון של 10 מיליארד דולר.

מגיל קטן הוא לימד את עצמו לתכנת. מאוחר יותר למד מדעי המחשב בהרווארד. בין לבין הקים עסק בעצמו. "זה נתן לי ביטחון אדיר והוביל אותי לדרך הזו של יזמות". עד מהרה הוא הצטרף לגביה ובריאן צ'סקי בחממת הסטארט-אפ המפורסמת Y-Combinator שיצרה מוצר שיעזור לאנשים להזמין – ולבטוח – בשהייה בבית של זר. "כמהנדס, תמיד הייתי טוב בלקחת משהו ברמה גבוהה ומופשטת ולהכין ממנו תוכנית", אומר בלצ'רזיק, "עליך לפרק את הבעיה לחתיכות ולפעול". בלצ'רזיק כתב את הקוד המקורי, בנה מודלים פיננסיים, יצר את מערכת התשלומים של Airbnb ופרץ עבורה את הדרך.

שיתוף פעולות עם רשויות מקומיות

החברה המשיכה לגדול. בלצ'רזיק עבר מתפקיד מנהל ההנדסה למנהל אסטרטגיה ראשי. "אתה תמיד צריך לשאוף לשכור מישהו טוב יותר כדי להוציא את עצמך מהתפקיד, במיוחד בארגון שצומח במהירות שבו לא חסר דברים לעשות".

Airbnb יצרה אלגוריתם לחסימת השכרות בסיכון גבוה והגדירה מדיניות שמטילה מגבלות על הנכסים שאנשים מתחת לגיל 25 יכולים לשכור. "ל-Airbnb יש ציונים גבוהים להפליא של משפיעני רשת, והסקרים שלנו מראים שהלקוחות שלהם מאוד מרוצים", אומר קווין קופלמן מחברת ההשקעות Cowen.

בלצ'רזיק בנה לאחרונה תוכנה שתסייע בקשר עם רשויות שמדיניות הדיור שלהן יכולה להפריע לעסקים של Airbnb. מאז השקתה, Airbnb הייתה מסוכסכת עם ראשי רשויות בנוגע לבטיחות, רגולציה, אספקת דיור ומיסים. כל קונפליקט יצר בעיה מיוחדת במינה עבור Airbnb, וגזל זמן, כסף ומשאבים. ככל שהחוקים והמנהיגים השתנו לעיתים קרובות, Airbnb מצאה את עצמה מתחפרת בקרקע.

המייסד השותף ג'ו גביה הוא האמן שמנהל את סטודיו העיצוב החדש | צילום: Airbnb

כדי ליצור תהליך אחיד ויעיל יותר, בלצ'רזיק אסף מנהלים בכל החטיבות של Airbnb ובילה שנה ביצירת מוצר דיגיטלי עם תכונות שמאות רשויות מקומיות רצו. בסתיו האחרון השיקה Airbnb את לוח המחוונים שמראה לעיריות את כל המארחים באזור שלהן, מהיכן אורחי Airbnb מגיעים, מי הם המארחים וכמה דולרים המבקרים מביאים לכלכלה המקומית. ישנם גם כלים המאפשרים לעיריות לתת אישורים, למצוא השכרות לא חוקיות ולדווח על הפרות.

כיום יותר מ-100 עיריות שנמצאות במערכת. "אנחנו רוצים שרשויות מקומיות ירגישו מועצמות ולא מתוסכלות מאיתנו", אומר בלצ'רזיק. "זה חשוב לטווח הארוך. ככל שנהיה פלטפורמה משמעותית בעולם, ערים ירצו את רמת השליטה הזו. זה רק עניין של זמן — הכי טוב להיות פרואקטיבים לגבי זה".

שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא