בתחילת שנות ה־2000, הייתה לקבוצת אספני אומנות ואילי נדל"ן תוכנית נועזת: להביא את יריד האומנות השוויצרי הנחשב לעיר המסיבות שטופת השמש, מיאמי ביץ'. לא כולם התלהבו: "חשבתי שזה רעיון מטורף", אומר מארק שפיגלר, המנהל העולמי של יריד Art Basel Miami Beach ב־15 השנים האחרונות. באותה התקופה, לפני 20 שנה, הוא שימש ככתב לענייני אומנות. "ואני לא הייתי הסקפטי היחיד", מוסיף שפיגלר. "הייתה התנגדות גדולה בעיר – אף אחד לא האמין שהיריד יוכל למלא מלונות". כיום, מחירי המלונות מרקיעים שחקים בתקופת זו של השנה.
היריד נפתח לראשונה בשנת 2002. השתתפו בו 200 גלריות והוא הפך באופן מיידי לאחד מירידי האומנות החשובים באמריקה. במהלך 20 השנה התהעאחרונות, החשיבות שלו רק הלכה וגדלה: כמות המבקרים שפקדו את היריד הייתה בעלייה מתמדת עד לפריצת מגפת הקורונה. ב־2018 ביקרו בו 83 אלף איש – נתון העולה על אוכלוסיית מיאמי ביץ' כולה.
קרייג רובינס, מפתח נדל"ן מקומי ומייסדו של היריד Design Miami, היה אחד התומכים הראשונים של יריד ארט באזל. "מיאמי נודעה כעיר מסיבות, כזו שבאים לבלות בה. עכשיו, אנשים מקשרים את מיאמי עם אומנות, ארכיטקטורה ועיצוב", אומר רובינס. "יש פה שילוב של הכוח של ארט באזל עם הסקס אפיל של מיאמי. יחד הם יוצרים הפנינג תרבותי עולמי".
יריד ארט באזל פירושו מכירות. הערך הכולל של היצירות המוצגות בו אינו ידוע, אך לטענת שפיגלר, מבטחים העריכו אותו בכ־2 מיליארד דולר. Ruffians, יצירה בשווי 20 מיליון דולר של ז'אן־מישל בסקיה, הוצגה בדוכן של גלריית Van de Weghe. הציור משנת 1982 מציג שלוש דמויות עם כתר לראשן ונחשב לפסגת יצירתו של בסקיה. ממולו תלו ציור של פיקאסו משנת 1936, חלק מאוסף פרטי, בשווי 11 מיליון דולר. דיוקן של דורה מאר, המוזה של הצייר המפורסם.
התותחים הכבדים
לרגל חגיגות ה־20 שנה, שבר היריד שיא בכמות התערוכות (282 מ־38 ארצות). ביקרו בו אספנים מפורסמים, כולל הראפר פארל, הטניסאית ונוס ויליאם וכוהנת הלייפסטייל מרתה סטיוארט, שנהרו לדוכנים של יקירי תעשיית האומנות – כמו אלה של האוצר וסוחר האומנות האמריקני ג'פרי דייטש ושל גלריית White Cube הבריטית. בדוכן של דייטש, המוקדש לנושא "אלות", הוצגו עבודות של אומניות כמו ג'ודי שיקגו ונדיה לי כהן. במרכזו הוצב פורטרט רקום ענק של שלישיית ההיפ־הופ האמריקנית סולט־אנ'־פפה, מעשה ידיה של ביסה באטלר. שווי היצירה: 175 אלף דולר.
גם הגלריה בת־זמננו White Cube לא חסכה בשמות גדולים, כולל הפסל Bowl of Eggs של ג'ף קונס, ששוויו 7.5 מיליון דולר. מדובר ביצירה שהיא אחת מחמש מהדורות, היחידה בצבע צהוב. "הצהוב מהדהד את החלמון, היא מדברת על חיים חדשים ותחייה", אומרת ליילה אלכסנדר שעובדת בגלריה. "זו הקערה של הפוטנציאל". לצדה הוצגו גם בסקיה בשווי 2 מיליון דולר ויצירה בשם Fish Cabinet של האומן הפרובוקטיבי המצליח דמיאן הירסט, מתוך אוסף העבודות שלו Natural History, שמציג חיות שונות באקווריומים מלאים בפורמלין.
ואלה אינם השמות הידועים היחידים ביריד. באחד החללים ליצירות גדולות ניצבה עבודת הגובלן Birth של ג'ודי שיקגו. יותר ממיליון תכים המשרטטים את צורתה של אישה הכורעת ללדת. "זאת דרכה של שיקגו לנסח מחדש את חשיבותה של האישה בהיסטוריית האומנות המסורתית", מסבירה מגאלי אריולה שאוצרת את התערוכה בחלל זה. "לדעתי, זו אחת היצירות שפותחת סקטור שלם".
בחלל המרכזי הוצבו שני פסלי ברונזה של האומן שון קלי (בשווי 175 אלף דולר) ופורטרט של הדוגמנית סוקניה דיוף (700 אלף דולר). נמצאות בו גם יצירות רבות של קהינדה ויילי. אחת מהן, מהגלריה הצרפתית Templon, נקראת Morpheus: דיוקן של הדוגמנית נדיי פאטו מבאיי שעונה על מיטה מכוסה בפרחים ועלים.
גם לפסל המנוח אלכסנדר קלדר הייתה נוכחות גדולה, תרתי משמע, עם עבודה משנת 1962, Clouds Over Mountain, המתפרסת על פני יותר מארבעה מטרים ונושאת תג מחיר של 7.5 מיליון דולר. בדוכן של הגלריה הניו יורקית Edward Tyler Nahem, הוצגה עבודה ללא כותרת של אומן הפופ ארט המנוח קית' הרינג, אשר השתתפה בתערוכת היחיד הראשונה שלו. שוויה: 4.5 מיליון דולר. ברחבי היריד אפשר היה להיתקל בעבודות רבות נוספות של הרינג.
הכוכבים החדשים
אבל ארט באזל הוא לא רק מקום לשמות המוכרים והידועים. יש בו נוכחות רבה גם לכישרונות עולים. קחו לדוגמה את כדור הדיסקו בצורת נפרטיטי, מעשה ידיו של האומן האמריקני־אתיופי, אוול אריזקו. אריזקו, בן ה־34, התפרסם כצלם מאחורי הכרזת ההיריון המפורסמת של ביונסה, אשר הרעידה את הרשת ב־2017. כעת הוא מנסה למתג את עצמו מחדש ומקווה שיצירותיו – בציור ובפיסול – יביאו לו קהל חדש. בינתיים נראה שזה עובד: פסל נפרטיטי שלו נמכר תמורת 70 אלף דולר.
בדוכן של הגלריה הבלגית Rodolphe Janssen, הוצגה יצירה של פטריציו די מאסימו, שמחירה 35 אלף דולר. על פי דיווחים, (Monsters) Untitled, המתארת מה שנראה כאינטראקציה מינית מזוויעה בין אדם למפלצת, צדה את עינו של האספן המכובד ליאונרדו דיקפריו.
אך נראה שהיצירה מעוררת הפרובוקציה ביותר ביריד היא דווקא זו שבמבט ראשון נראית הפשוטה ביותר. המיצג של קולקטיב האומנות MSCHF ניצב בדוכן של הגלריה הצרפתית Perrotin: כספומט פעיל וחינמי. אבל יש לו מחיר: כל מי שמושך ממנו כסף מצולם בעת המשיכה ומאזן העובר ושב שלו נותר גלוי לעיני כל על גבי הצג. הכספומט נמכר תמורת 75 אלף דולר לאספן מקומי, שמתכנן להציג אותו לקהל הרחב. "זה קצת משעשע, שמישהו קנה דבר שעושה צחוק מאנשים שקונים דברים", מציין גייב וואלי, אחד מחברי MSCHF. "כשמסתכלים סביב, כולם עונדים שעונים מעוצבים. כשהולכים בחוץ, מכוניות למבורגיני ופרארי. אין מה לעשות. אנחנו כולנו פה בשביל השואו".