לעתים מצליחה יצירת אמנות אחת להעצים את כוחה באמצעות התכתבות עם יצירות אחרות מתקופות אחרות וגם באמצעות בעליה – והקשר שלו ליצירה. כזה הוא סיפורו של הציור Buste d'homme dans un cadre של פבלו פיקאסו משנת 1969.
משמעות שם היצירה -"Buste d'homme dans un cadre"- בעברית, היא 'חזה של גבר במסגרת'. הוא נמכר בשבועות האחרונים תמורת 22 מיליון דולר במכירה פומבית בהונג-קונג. ההצעה הזוכה הפתיעה ועלתה על ההערכות הראשוניות של בית המכירות הפומביות כריסטי'ס, שניהל את המכירה וציפה כי "Buste d'homme" יימכר 'רק' ב-19 מיליון דולר.
היצירה היתה בבעלותו של שון קונרי – השחקן הסקוטי המנוח שהיה הראשון לגלם את ג'יימס בונד בסדרת הסרטים המצליחה. מדובר בדיוקן מופשט של mosquetero, מוסקטר, מוטיב חוזר ביצירתו של האמן הספרדי הנודע במיוחד במהלך העשור האחרון לחייו.
המוסקטרים היו חיילים צרפתים שנשאו רובי מוסקט (ומכאן שמם). רומן ההרפתקאות הקלאסי "שלושת המוסקטרים" של אלכסנדר דיומא, היה נושא פופולרי עבור אמנים ותיקים כמו רמברנדט ודייגו ולאסקס, אשר מומחים מאמינים כי פיקאסו קיבל מהם השראה לסדרת ציורי המוסקטרים שלו.
יצירה זו של פיקאסו לא הייתה הראשונה בבעלות קונרי, אם כי השחקן העדיף יצירות מוקדמות יותר בקריירה של האמן הספרדי. ההכנסות מהמכירה נתרמו לקרן שהוקמה על-ידי משפחת קונרי כדי לתמוך בפילנתרופיה במולדתו, סקוטלנד ובאיי בהאמה, שם הוא חי יותר משלושה עשורים עד יום מותו.
קונרי נמשך ל"כוח הביטוי והחופש של הציור", אמר בנו של השחקן סטפן קונרי. הוא הוסיף כי לאביו היה "חוש יוצא דופן לאסתטיקה, קומפוזיציה ותנועה" ואהב במיוחד את המשטח העבה והשימוש בצבע סמיך, והאופן שבו הוסיף פיקאסו מסגרת זהב מצוירת לתוך הדיוקן.
מוסקטר מודרני
המסגרת המדוברת היא מסגרת זהובה בעלת עיטורים שפיקאסו צייר כקריצה בתוך הציור עצמו (ישנה גם מסגרת ממשית מסביב). זהו מהלך די ייחודי ביצירתו של האמן ומרמזת על מידה של חשיבות המוטבעת בדיוקן הזה כראויה ליראת כבוד. השימוש באמצעי הזה, ובוודאי המשטח העבה, הוא לא מעט בזכות האמן ואן גוך. מערבולות הצבע העשיר מזכירות את אלה שהאמן ההולנדי ידוע בהם – וניתן לראות אותן בכל אזורי הציור.
בניגוד דרמטי לוואן גוך, שבתקופתו זכה להכרה מועטה, פיקאסו היה כבר אמן מפורסם בימים ששקד על Buste d'homme"". במבט לאחור על חייו הארוכים, רצופי הישגים משמעותיים, הוא גם שואב השראה מהעבר והכניס את עצמו להיסטוריה על ידי ניכוס ציורי ניצחון.
"Buste d'homme"- שהגיע לראשונה למכירה פומבית – מתואר על ידי אדריאן מאייר, יו"ר משותף של כריסטי'ס, כ"אחת היצירות הטובות ביותר בתקופתו המאוחרת של פיקאסו שאי פעם הגיעו לשוק האמנות". פיקאסו עצמו נפטר ארבע שנים לאחר מכן בגיל 91.
"זהו ללא ספק אחד מציורי ה"מוסקטרים" הטובים ביותר של פיקאסו", מוסיפה איליין הולט, סגנית יו"ר ומנהלת בינלאומית בכריסטי'ס אסיה. "מה שאף מחזק את חשיבות הציור הוא מוצאו הבלתי מתפשר, המחבר בין שני אייקונים של המאה ה-20 – פיקאסו הגדול וסר שון קונרי, ענק של מסך הכסף ואנין אמנות יוצא דופן".
ההצטלבות הנדירה של בעלי היצירה, האמן, גיבוריו האמנותיים והנושאים אשר עסק בהם הפכו גם את אירוע המכירה להתרחשות בפני עצמה. ג'יימס בונד, הזהות המפורסמת ביותר של סר שון על המסך הייתה הרפתקנית, חדשנית ונחושה; חזון רומנטי של הגיבור המודרני. חזון גדלות אייקוני זה מתייחס למיקומו של פיקאסו עצמו בהיסטוריה של האמנות של המאה ה-20.
מודל זה של גבריות מהדהד דרך אבותיו האמנותיים להם הוא נותן כבוד, ונושא המוסקטרים המשותף להם, המייצג את אותן שאיפות. הדימוי של סר שון עצמו נותר אייקוני בתרבות החזותית של המאה ה-20 כמו המוסקטרים של פיקאסו בזמנם. הפילנתרופיה הנדיבה של קונרי משלימה את המעגל האבירי.
המכונית של בונד
שון קונרי הלך לעולמו לפני כשנתיים בביתו באיי בהאמה. הוא היה בן 90 ו"חש לא טוב במשך זמן מה", סיפרה משפחתו ל-BBC. הוא היה ידוע בעיקר בזכות היותו השחקן הראשון שגילם את המרגל הבריטי ג'יימס בונד, לראשונה בסרט Dr. No ב-1962, לפני שהמשיך לככב בשבעה סרטי בונד נוספים.
סר שון זכה לתואר אבירות על ידי המלכה אליזבת בארמון הולירוד באדינבורו בשנת 2000. בשבוע שעבר הודיעה משפחתו של קונרי כי היא מוציאה למכירה פומבית גם את מכונית האסטון מרטין DB5 של השחקן המנוח משנת 1964. הדגם ידוע בשם "מכונית בונד" בה נהג קונרי בסרט Goldfinger מ-1964, וב-2018 הוא רכש אחת לעצמו. היא צפויה להימכר בסכום של עד 1.8 מיליון דולר באוגוסט, וחלק מההכנסות יעברו גם הם לקרן הפילנתרופיה של משפחת קונרי.