Forbes Israel Logo
העלות של הפולים זינקה השנה, והותירה את קולי הקפה עם חששות שמא יצטרכו לגלגל זאת אל הלקוחות. צילום: shutterstock
העלות של הפולים זינקה השנה, והותירה את קולי הקפה עם חששות שמא יצטרכו לגלגל זאת אל הלקוחות. צילום: shutterstock

מחירי הקפה עולים והרשתות במשבר: "לא יודעים איך נשרוד"

נזקי אקלים בברזיל וצווארי בקבוק במשלוחים ממדינות נוספות הביאו לעלייה חדה במחיר פולי הקפה. בעוד שסטארבקס אומרת שזה לא ימשך יותר משנה, בתי קפה קטנים לא יוכלו לעמוד בזה כל כך הרבה זמן

לקולי הקפה ברחבי העולם יש בעיה. העלות של הפולים שהם מייבאים זינקה השנה, והותירה אותם עם חששות – אם הלקוחות שלהם, מחנויות מכולת דרך בתי קפה ועד אנשים שמחפשים את הלאטה היומי שלהם – יהיו מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר.

מזג אוויר קיצוני שפגע ביבול בברזיל, יצואנית הקפה הגדולה בעולם, נוסף על צווארי בקבוק הקשורים למגפה ומחאות פוליטיות שעצרו את היצוא מקולומביה, העלה את מחירם של פולי הקפה בכמעט 43% ב-2021.

זו עדיין לא בעיה עבור תאגידים כמו סטארבקס או נסטלה, ענקיות קפה שקונות את האספקה ​​שלהן זמן רב מראש ולא יצטרכו להתמודד עם עליות המחירים במשך שנה או יותר. אבל כמה לקוחות קטנים יותר כבר נאלצו להעלות מחירים, ואחרים מצפים לכך – כל הזמן מודאגים מהתנכרות של צרכנים.

מאחורי הזינוק בעלויות עומדת עלייה במחיר הפולים, שיסופקו לקולים בעוד חודשים. צילום: shutterstock
מאחורי הזינוק בעלויות עומדת עלייה במחיר הפולים, שיסופקו לקולים בעוד חודשים. צילום: shutterstock

"העליות הללו מעוררות בי פחד מכיוון שאחד העקרונות העיקריים שאנו פועלים לפיהם הוא היכולת להכין קפה מיוחד ולהפוך את התמחור לנגיש", אמר קווינסי הנרי, בעלים משותף של Campfire Coffee בטאקומה, וושינגטון, שנפתחה במרץ 2020 עם תחילת המגיפה. "זה גרם לי לחשוב איך אנחנו הולכים לשרוד".

הלקוחות רגישים למחיר

ייתכן שהנרי יצטרך להעלות מחירים או לקצץ בעלויות במקום אחר, כמו שימוש באספקה ​​זולה יותר לקליית קפה. אם הוא אכן יחליט לגבות יותר מ-4.39 דולר, המחיר הנוכחי עבור ה-340 גרם לאטה שלו, הוא אומר, הוא צריך מחיר ש"לא יבריח אנשים" כשהכלכלה תתאושש. "אנחנו עדיין בשלב במגפה שבו אנשים רגישים למחירים", אמר.

מאחורי הזינוק בעלויות עומדת עלייה במחיר הפולים, שיסופקו לקולים בעוד חודשים. סוחרים קוראים לזה "חוזים עתידיים על קפה", והם משמשים כבסיס לקונים ברחבי העולם. חצי קילו של פולי ערביקה בשוק החוזים העתידיים, נע בדרך כלל בין 1.20 ל-1.40 דולר, עלה מעל 2 דולר בסוף יולי, המחיר הגבוה ביותר מאז 2014. בשבוע שעבר מחיר החוזים העתידיים על קפה עמד על כ-1.83 דולר לחצי קילו.

שדות פולי קפה. צילום: shutterstock
שדות פולי קפה. ענקיות קפה, כמו סטארבקס למשל, שקונות את האספקה ​​שלהן זמן רב מראש, לא יצטרכו להתמודד עם עליות המחירים במשך שנה או יותר. צילום: shutterstock

המחירים עלו מעל 1.40 דולר בסוף אפריל, כאשר שבועות של מחאות פוליטיות הרעידו את קולומביה, יצואנית הקפה השלישית בגודלה בעולם. המדינה ייצאה 345 אלף שקיות קפה של 60 ק"ג במאי, רק שליש מהמשלוח החודשי הרגיל שלה, על פי נתונים של הפדרציה הלאומית של מגדלי הקפה של קולומביה.

היצוא של קולומביה התאושש מאז, אבל זה של יצרנים גדולים אחרים, כמו וייטנאם, הואט בגלל צווארי בקבוק במשלוחים, כאשר הכלכלה העולמית נאבקת להיפתח מחדש לאחר שנה של סגרים. מחסור במכולות שילוח הגביל את היצוא, אומרים אנליסטים, והוביל לעלייה חדה גם בעלות המשלוח.

עלייה של יותר מ-10%

סלומון שמוש, מנכ"ל Boicot Café במקסיקו סיטי, קונה את הקפה שלו אך ורק ממקסיקו, אך אמר שהמחירים שם עולים בגלל הבעיות בברזיל. "יש כל כך הרבה ביקוש לקפה בארצות הברית ובאירופה, המפיצים המקסיקניים מעלים את המחירים שלהם", אומר שמוש. "אנחנו צריכים לשלם על זה", הוסיף, כי אם לא, "אז המוצר לא יישאר במקסיקו".

עלות פולי הקפה ממדינות מקסיקו – וראקרוז, אוחאקה וצ'יאפס – עלתה בין 10% ל-15% בשלושת החודשים האחרונים. שמוש אמר כי ייתכן ש-Boicot Café תצטרך להעלות את מחיר משקאות הקפה הקר שלו, שמתחילים ב-49 פזו, או כ-2.50 דולר, עד ינואר. רק בסוף עונת הקטיף של השנה, בחודש הבא, יחליטו היצרנים בברזיל מה לעשות, ומה שיקרה אחר כך יכול לקבוע אם אפילו היצרנים הגדולים ביותר מסוגלים לעכב את עליות המחירים.

עלייה גם בעלות המשלוחים

הייצוא של יצרנים גדולים, כמו וייטנאם, הואט בגלל צווארי בקבוק במשלוחים, כאשר הכלכלה העולמית נאבקת להיפתח מחדש לאחר שנה של סגרים. מחסור במכולות שילוח הגביל את היצוא, אומרים אנליסטים, והוביל לעלייה חדה גם בעלות המשלוח

"עד ספטמבר נדע כיצד נזקי האקלים עלולים להשפיע על היבול של השנה הבאה", אמרה קונה האק, ראש מחקר ב-ED&F Man, סוחר בסחורות חקלאיות.

אם המחירים יישארו גבוהים מספיק זמן, אפילו סטארבקס ונסטלה יצטרכו לשקול העלאת מחירים, אם כי הם צפויים להמנע מלעשות זאת. "רוסטרים יחשבו פעמיים אם יעבירו את העלות הזו על הצרכנים ומשפיעים על הצריכה", אמרה האק. "אם הם יחשבו שאנשים מודאגים מאינפלציה, משכנתאות או מה יקרה לעבודות עתידיות, אז הם לא יעשו זאת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן