לקחת או לתת: הקשר ההדוק בין קרדיט ליכולות מנהיגות

מה בין מנהיגות לנתינה? כך תפיקו תועלת מנתינת קרדיט לעובדים | צילום: Shutterstock
מה בין מנהיגות לנתינה? כך תפיקו תועלת מנתינת קרדיט לעובדים | צילום: Shutterstock
מנהיגים גדולים הבינו שהדרך הבטוחה להשיג מטרות היא לדאוג להעצים את האנשים שסביבם כדי שירצו לסייע להם בתהליך. היכולת לייצר אווירה בונה בצוות ולתת קרדיט במידת הצורך היא קריטית למנהלים בעידן המודרני. כך תעשו זאת נכון

Contributors

מנהיגות פירושה, בין היתר, נתינה. המנהיגים הגדולים ביותר הבינו שכדי להנהיג, יש לדאוג לאנשים סביבם בצורה הטובה ביותר. לא פעם במהלך ההיסטוריה, מנהיגים היו מוכנים לשלם מחירים כבדים ולוותר אפילו על חייהם לטובת הקבוצה אותה הנהיגו. אין ספק שמדובר בדוגמה קיצונית למה שמנהיג אמתי יהיה מוכן לעשות עבור אנשיו, אך ישנם היבטים ויכולות אחרות שמנהיג יכול לתת לסובבים אותו.

קרדיט הוא אחד מהדברים אותם מנהיג גדול מחלק בשפע. הוא לא יחפש לצמוח 'על גב' האנשים שלו או על חשבונם, אלא יבין שעל מנת לצמוח – עליו להעצים את האנשים תחתיו ובכך לצמוח בעצמו.


אנדרו קרנגי, מאנשי העסקים הבולטים במאה הקודמת, אמר בעבר: "לעולם לא תהיה מנהיג גדול אם תעשה הכל בעצמך, או אם תיקח לעצמך את כל הקרדיט". על פי היגיון זה, אם אתה מכוון להיות מנהיג גדול, מנהל מוערך או אפילו רק חבר טוב – נתינת קרדיט היא ללא ספק אבן דרך משמעותית בדרך להשגת היעד.

אחד הכלים החשובים ביותר עבור מנהלים בעידן הנוכחי הוא היכולת לפרגן, לבנות ולתת קרדיט לאנשים שלהם. מנהל טוב מבין שאם יצליח לפרגן לאנשים שלו, לסייע להם להתקדם ולטפח אותם, הוא יהיה המרוויח העיקרי מהסיטואציה. הדברים שתחת ניהולו יתבצעו בצורה טובה יותר, איכותית יותר, והוא יוכל להתפנות לניהול הדברים הגדולים והאסטרטגיים, מתוך ביטחון שהאנשים שלו נלחמים לצידו ויתנו את המקסימום עבורו.

אז האם כדאי לתת קרדיט או לקחת אותו? נסקור מספר היבטים חשובים של נתינת קרדיט, ומהן הסיבות שהופכות את הפרקטיקה לכלי אפקטיבי שמנהלים צריכים ללמוד במאה ה-21.

כלי להעלאת מוטיבציה

אחד הדברים החשובים ביותר ביכולת של מנהל להוביל צוות היא היכולת לשמור על חברי הצוות במוטיבציה גבוהה. סביבה שבה אנשים מקבלים קרדיט עבור העבודה שלהם היא סביבה שבה העובדים נמצאים במוטיבציה תמידית, כיוון שברור להם שהם יקבלו הכרה על המאמצים שלהם.

שלב התכנון הוא שלב מכריע ב-90 הימים הראשונים שלכם כבכירים בחברה | צילום: Shutterstock
שמרו על הצוות שלכם עם מוטיבציה גבוהה | צילום: Shutterstock

כאפשרות להתמקד באסטרטגיה

מנהל שנותן קרדיט לעובדים תחתיו, מאפשר להם לסייע לו בהיבטים הטקטיים של העבודה ומפנה את הזמן שלו לניהול האסטרטגיה. תפקידו של מנהל הוא לנווט את הצוות ולהוביל אותו קדימה וכאשר ידיו של המנהל 'כבולות' בביצוע 'משימות קטנות', הוא לא מאפשר לעצמו להתפנות לדברים חשובים יותר.

כהזדמנות לשיפור ביצועים

מחקר שנערך בשנת 2019 בארה"ב מצא כי במקומות עבודה בהם ניתן קרדיט לעובדים על עבודתם, תפוקתם של העובדים הייתה גבוהה ב-12% בממוצע לחברות מקבילות באותו תחום בהם לא ניתן קרדיט כלל על ביצועים. נתון מעניין נוסף שעלה במחקר הוא שבשונה משני סוגי החברות הראשונים, בחברות בהן מנהלים לקחו קרדיט של עובדים אחרים, הביצועים היו נמוכים ב-23% מהחברות בהן לא הייתה שום התייחסות לקרדיט. מטרתו של המנהל היא להגביר את הביצועים של הצוות שלו, וללא ספק נתינת קרדיט היא אחת מנקודות המפתח לשיפור ביצועים.

מלבד הדברים שהזכרנו עד כה, נתינת קרדיט ממצבת את המנהל כמנהיג בעיני עובדיו, הם רואים בו אדם שאפשר לסמוך עליו, מישהו ששווה 'להקריב' בשבילו כיוון שטובת החברה והעובדים לנגד עיניו, ולא טובתו האישית. הנקודה הזאת חשובה מאוד, במיוחד למנהלים בתחילת דרכם שרוצים לבנות אופי ניהולי בצורה נכונה.


דביר כהן הוא בוגר רשימת Forbes 30Under30 שותף מייסד ומנכ"ל חברת StartPlan – מחקר וייעוץ לסטארט-אפים. במסגרת תפקידו הוא מנהל את פעילותה הגלובלית של החברה, ואחראי על צמיחתה המואצת בשנים האחרונות.

ה-Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן