ביל גייטס, מהאנשים העשירים ביותר בעולם, הוא בעל תחביבים יקרים וחיבה מובחנת לאמנות ובייחוד לאיש האשכולות לאונרדו דה וינצ'י. ברשותו של מייסד מיקרוסופט מספר פריטים נדירים שהיו שייכים במקור לרב האמן, מספר מגילות ומחברות, בשווי המוערך במיליוני דולרים.
במהלך חמשת העשורים האחרונים, מחברת ספציפית שהייתה בבעלותו של הצייר והממציא האגדי עברה מספר ידיים של אספנים עשירים, עד שבשנת 1994 התגלגלה היצירה לבעליה החדשים. גייטס, שהיה אז בן 39, שילם תמורת המגילה המכונה Codex Leicester, סכום יוצא דופן של 30.8 מיליון דולר במהלך מכירה פומבית של בית המכירות המוכר כריסטיז, אך כמה שווה היצירה היום?
כדי להבין את ערך המחברת הנדירה, מגזין פורבס ערך מחקר מעמיק הכולל ראיונות עם מומחים מתחום ההיסטוריה ותולדות האמנות, השוואה עם מומחי מכירות של יצירות אמנות ועתיקות מבתי המכירות המובילים בעולם וכן אספני אמנות מובילים בתחומם שהיו בין היתר שותפים במכירת יצירה אחרת של דה וינצ'י, Sallvator Mundi, שהיא גם היצירה היקרה בעולם נכון להיום.
ערך סובייקטיבי
בשנת 1994, כשגייטס היה כאמור בן 39, הוא היה בראש רשימת המיליארדרים של מגזין פורבס העולמי. יזם הטכנולוגיה, שגילה כאמור חיבה רבה לתחום האמנות, לספרות ולעתיקות, החל להביע עניין גם ברכישת פרטי אספנות נדירים ויקרים.
הפריט שברשותו כיום, ה- Codex Leicester, הוא למעשה מחברת מלאה בכתב ידו של דה וינצ'י עצמו, המכילה כ-360 איורים ורישומים וממצאים ממחקר מקיף שערך בתחום המים. מספר אמנים איטלקיים מוכרים נוספים שמרו על המחברת לאחר מותו של דה וינצ'י, מה שהעלה את ערכה לאורך השנים.
רגע לפני שהגיעה לידיו של גייטס, המחברת הייתה ברשותו של מיליארדר אחר: טייקון הנפט והפילנתרופ ארמנד האמר שהיה גם הוא אספן אמנות ידוע. בשלב מסוים, האמר מכר את המחברת לבית המכירות כריסטיז, ו-14 שנה לאחר מכן, לאחר קרב צמוד במהלך המכירה הפומבית, המחברת הגיעה לבעליה הנוכחיים.
מדובר במחברת היחידה של דה וינצ'י שנמצאת כיום בבעלות פרטית כאשר יתר הפריטים מצויים במוזיאונים שונים ברחבי העולם. הגרסה המקורית של המחברת שנמכרה לגייטס נמכרה כאשר כל דף ממוסגר בנפרד ולא כמחברת שלמה.
אז כמה בעצם שווה הפריט הנדיר כיום? ערכן של יצירות אמנות הוא קשה במיוחד להערכה משום שהוא כל כך סובייקטיבי. דארן וינסטון, ראש מחלקת הספרים והמפות במוזיאון Freeman, הסביר כי ספרים ומחברות לרוב נחשבים ליוצאי דופן בתחום האספנות ולכן ערכם עולה בהתאמה.
"מדובר בפריטים נדירים יותר, ויש להם ערך היסטורי רב יותר משום שהם מכילים לרוב תיעוד ממשי של התקופה בה הם נכתבו והם מספקים לנו הצצה של ממש לשם. ערכו של ספר או מחברת כזו נמדדים על ידי האיכות שלהם, כמה הם נשמרו לאורך השנים. השאלה המרכזית היא גם מי כתב את זה? זה קובע את ערך של היצירה. אם מדובר למשל במחברת כזו או במהדורה המודפסת הראשונה של מובי דיק, זה יכול להיות שווה מיליוני דולרים".
רוברט סיימון, אספן והיסטוריון אמנות מוביל מניו יורק ומומחה ביצירות עתיקות, העריך את המחברת לפני מכירתה בכריסטיז לפני מספר עשורים וגם היה חלק מהערכת היצירה היקרה Salvator Mundi בשנת 2005, שנמכרה בסופו של דבר בסכום של 450 מיליון דולר.
"ההערכה שנתתי אז למחברת הייתה גבוהה מאד כי הבנתי שיש לה ערך יותר מכל ציור נפרד של דה וינצ'י, זה היה העיקרון הראשון שפעלתי לפיו בהערכת המחיר", הוא מסביר.
"השוויתי בין המחברת לבין יצירות אחרות אך דומות של דה וינצ'י ושל אמנים נוספים מהתקופה, כמו מיכלאנג'לו וציירי רנסנס אחרים. בסופו של דבר, החלטתי שהשווי של היצירה הוא 50 מיליון דולר בשנת 1993, אבל הערך הסופי נמדד על פי ההצעה במכירות הפומביות", הוא מוסיף.
"כיום, המצב די שונה. היום נדיר יותר למצוא ציורים לא מוכרים של דה וינצ'י מאשר רשומות ומחברות שלו. הוא בילה יותר זמן בכתיבה ובמחקר מאשר בציורים ולכן מדובר בפריט נפוץ יותר מבחינה זו, ואנשים הופתעו מהמחיר ששילמו עבור הפריט בסופו של דבר", הוא מסייג.
כיום, להערכתם של מומחים שונים בתחום, שוויה המוערך של היצירה זינק ל-130 מיליון דולר, מה שהופך את יצירת האמנות לבין החשובות והיקרות בעולם נכון להיום.