Forbes Israel Logo
"יתכן שטסלה תצטרך להיכנס לכרייה ולזיקוק אלא אם יחול שיפור בעלויות". אילון מאסק | צילום: Flickr
"יתכן שטסלה תצטרך להיכנס לכרייה ולזיקוק אלא אם יחול שיפור בעלויות". אילון מאסק | צילום: Flickr

"ייתכן שטסלה תיכנס לעסקי הכרייה": אילון מאסק במרדף אחר הליתיום

מנכ"ל ומייסד טסלה רמז בציוץ על כך שהם עלולים להיכנס לעסקי כריית הליתיום אם מחירו ימשיך לעלות. מאסק, שלא מבזבז זמן, כבר רכש זכויות כרייה בנבאדה ונראה שגם את החלום השאפתני הזה, כמו יתר התכניות איתן השתעשע בשנים האחרונות, הוא הולך לממש
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

בציוץ שפורסם ביום שישי, בעל המניות הגדול ביותר של טוויטר, מייסד ומנכ"ל טסלה אילון מאסק, רמז שעלויות "מטורפות" של מינרלים קריטיים המשולבים בייצור קו מוצרי המכוניות שלו, גורמים לו לחשוב על להיכנס לעסקי הכרייה והעיבוד בעצמו.

"מחיר הליתיום עלה לרמות מטורפות", צייץ מאסק, כרגע במקום הראשון ברשימת המיליארדרים העולמית של פורבס. "יתכן שטסלה תצטרך להיכנס לכרייה ולזיקוק ישירות ובקנה מידה רחב, אלא אם יחול שיפור בעלויות. אין מחסור באלמנט עצמו, שכן ליתיום נמצא כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ, אבל קצב המיצוי/העיבוד שלו הוא איטי".

מאסק הגיב לציוץ שפורסם על ידי עולם הסטטיסטיקה, שתיעד את העלייה האקספוננציאלית במחירי הליתיום בשנים האחרונות. המחיר עבור המינרל הקריטי הזה עלה ב-1,200% במהלך השנתיים האחרונות, מציאות שבחלקה הובילה להכרזה של טסלה מוקדם יותר השבוע כי תעלה את המחיר לדגם 3 EV שלה ב-7,000 אירו, לשווי הערך שלו בארה"ב שעומד על 54,838 דולר.

העלייה במחיר תביא לכך שלקוחות החברה הגרמניים לא יוכלו לגשת לחלק משמעותי מהסבסוד למחיר בסך 9,000 אירו שמציעה ממשלת גרמניה, מה שיהפוך את דגם 3 לעוד פחות תחרותי במחיר בשוק. עליית המחירים של דגם 3 באה בעקבות עליות מחירים בחלק מהדגמים האחרים של החברה, ועל ידי יצרניות רכב מתחרות. עליית מחירים מהירה של ליתיום ומינרלים קריטיים אחרים כמו נחושת, קובלט ואחרים היו בין המניעים העיקריים לעליות אלו במחירי רכבי רכב.

הביקוש לסוללות ליתיום עלה

חשוב לזכור שהעולם נמצא בשלבים מוקדמים מאוד של הסבב האחרון לדחיפה של רכבים חשמליים (EV) לפני פחות משנה פרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית דו"ח שהזהיר שכדי לעמוד ביעדים השאפתניים, שעלולים להיות לא מציאותיים, שהוגדרו לפיתוח EV על ידי ממשלות בארה"ב ובאירופה, הביקוש לליתיום יעלה ב-4,000% עד 2040, כשהביקוש למינרלים אחרים עולה במהירות.

מכירות EV בעולם עלו משמעותית בשנים האחרונות, והגיעו ליותר מ-6.8 מיליון במהלך 2021. במקביל, הביקוש לסוללות ליתיום-יון המשמשות את תעשיית ה-EV עלה גם בהקשר למגוון יישומים אחרים. כל זה מתרחש בתקופה של שיבושים מסיביים בשרשרת האספקה ​​שנגרמו על ידי מגיפת הקורונה וגורמים אחרים, ולכן העלייה במחיר של מינרלים קריטיים אלה רחוקה מלהיות מפתיעה.

מאסק: "הבעיה היא שכריית הליתיום נמשכת זמן רב ומצריכה תהליך עיבוד ארוך". מפעל עיבוד במכרה ליתיום במערב אוסטרליה | צילום: Shutterstock

בציוץ מאוחר יותר באותו שרשור, מאסק הוסיף כי "יש לנו כמה רעיונות יצירתיים למיצוי ועיבוד ליתיום בר-קיימא". ראוי להזכיר כאן שהמנכ"ל בעל החזון משתעשע בצורך הפוטנציאלי של החברה שלו לבצע מאמצי כרייה משלה מאז לפחות 2020, כאשר מגזין Fortune דיווח כי טסלה הצליחה להבטיח את זכויות הכרייה שלה בנבאדה לאחר שעסקה פוטנציאלית לרכישת חברת כרייה נכשלה.

לפי הדיווח, טסלה "קיימה דיונים בחודשים האחרונים עם .Cypress Development Corp, המבקשת להפיק ליתיום ממרבצי חימר בדרום מערב נבאדה, אך הצדדים לא הגיעו להסכם, אמרו גורמים בענף, וביקשו לא להזכיר את שמם מכיוון שהמידע אינו פומבי. יצרנית המכוניות החשמליות, שנשבעה להפחית את עלויות הסוללה שלה ב-50%, התמקדה במקום זאת בתוכנית שהמנכ"ל אילון מאסק התווה בשבוע שעבר – לחצוב ליתיום בעצמה".

שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא