פיד החדשות בפייסבוק השתנה באופן דרמטי במהלך השנים האחרונות. אם בעבר היה ניתן לראות מה החברים ובני המשפחה עשו, לפי סדר כרונולוגי – נראה שפיד החדשות העכשווי של פייסבוק מציג עכשיו סוג תוכן שנועד להתסיס אנשים.
זוהי אחת מנקודות המחלוקת העיקריות בתיק ההדלפות מפייסבוק, כאשר מנהלת בפייסבוק לשעבר, פרנסס האוגן, אמרה שהאלגוריתם של הרשת החברתית דוחף תוכן קבוצתי רעיל, ומציב אותו בראש הניוז פיד. הסיבה? כדי להשאיר את הקהל מעורב ולגרום לו להישאר בפייסבוק זמן רב יותר, כך שהרשת החברתית תוכל להציג לו מודעות.
המחוקקים מודאגים, ורבים אומרים שהם חושבים שמשתמשי פייסבוק צריכים לקבל את האפשרות להשבית את מערכת הדירוג האוטומטית הזו. זה נושא להצעת חוק שהוגשה לבית הנבחרים, וקובעת שחברות מדיה חברתית לא צריכות להסתמך על אלגוריתמים כדי לשלוט במה שהקהל רואה.
פייסבוק עומדת על רגליה האחוריות
דיווח ב"וושינגטון פוסט" מראה מדוע פייסבוק לא תסרב לבטל לחלוטין את הדירוג. דוח פנימי של החברה מתאר כיצד כשאנשים יכבו את האלגוריתם, הם יבלו פחות זמן בניוז פיד שלהם, ופחות מפרסמים יקיימו איתם אינטראקציה. בסופו של דבר הם יתחברו לפייסבוק פחות, ואולי אפילו ישקלו למחוק את פייסבוק.
אין ספק בכך — פחות מעורבות היא חדשות רעות עבור פייסבוק, שנשענת על הכנסות מפרסום. הרשת החברתית גם נאבקת למשוך משתמשים צעירים יותר; היא לא יכולה להרשות לעצמה שהבסיס שלה יתכווץ.
מודל הרווח המבוסס על מודעות ורעב לנתונים אישיים הוא גם אחת הסיבות לכך ש-Metaverse בהובלת פייסבוק יכולה להיות סיוט פרטיות שכזה.
אז מה בכל זאת ניתן לעשות?
אפשר לשנות את פיד החדשות בפייסבוק בכדי שיציג את העדכונים האחרונים. בגלישה דרך מחשב בגרסה האנגלית של פייסבוק ניתן למצוא את האפשרות בסרגל הכלים משמאל הפיד. שם יש ללחוץ על See More"" ואז לחיצה על "Most Recent". החדשות הרעות – יש להגדיר את ההגדרה הזאת מחדש בכל פעם שמתחברים.
באופן כללי, על ידי שינוי ההעדפות של הפוסטים המובילים אפשר לשלוט קצת יותר על איזה פוסטים נראה ושל מי. לחיצה על החץ מטה בפינה הימנית העליונה של המסך, "Settings & Privacy", מעבר ל-"News Feed Preferences". תחת ההגדרה "Manage Favorites" אפשר לבחור את החברים והדפים שפוסטים שלהם יקבלו עדיפות בניוז פיד שלכם.
זה לא מושלם, וזה לא פתרון כולל, אבל זה עוזר לקחת בחזרה קצת את השליטה על הפיד בפייסבוק, ולמעשה לראות פוסטים מאנשים וקבוצות שאתם רוצים לעקוב אחריהם.