Forbes Israel Logo
פייסבוק במיתוג מחדש. האם המהלך יצליח לה? | צילום: Shutterstock
פייסבוק במיתוג מחדש. האם המהלך יצליח לה? | צילום: Shutterstock

פייסבוק שינתה את שמה – והיא לא היחידה. אלו חברות הענק שמיתגו את עצמן מחדש

לאחר חודשים מטלטלים במיוחד, מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה הודיע על שינוי שם החברה ל-Meta. אילו חברות נוספות צלחו מהלך דומה בעבר, ובכמה זינקה מניית פייסבוק לאחר ההכרזה?

לאחר חודשים מטלטלים במיוחד, הכוללים סדרת תחקירים מכפישים ותקלת ענק ששיתקה את האפליקציות המובילות בעולם למספר שעות, בסוף השבוע האחרון עשתה פייסבוק מהלך. בצעד דרמטי, היא הודיעה על מיתוג מחדש ובתוכו שינוי שם שמטרתו להסיט מעט את האש שספגה ענקית הטכנולוגיה בשנים האחרונות ובשבועות האחרונים בפרט.

תחילה, רבים הרימו גבה על החלטת החברה לשנות את שמה, המוכר למאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם והפך לכינוי נרדף לרשתות חברתיות בכלל. עם זאת, לא מדובר בחברת הענק היחידה שעשתה את המהלך הדרמטי מסיבות שונות ומגוונות.

כאמור, מייסד פייסבוק מארק צוקרברג הכריז לפני ימים אחדים כי התאגיד הענק יתהדר בשם החדש Meta, על שם הפרויקט הענק להקמת עולם וירטואלי משוכלל שאמור להפיח חיים מחודשים בחברה ולהחזיר מעט מהמוניטין החיובי שלה.

רבים השוו את המהלך למהלך דומה שעשתה גוגל משנת 2015, עם השקת Alphabet, תאגיד המכיל תחתיו את כל שירותי גוגל. בדומה למהלך זה, גם Meta תכיל את כלל השירותים והחברות שפייסבוק מציעה כיום: אינסטגרם, וואטסאפ, משקפי המציאות הרבודה Oculus ועוד.

חברות רבות החליטו לשנות את שמן לאורך הדרך, כאשר הסיבה המרכזית הייתה דומה לזו של פייסבוק והייתה קשורה בעיקר בגל של פרסומים שליליים ומוניטין שהולך ומידרדר מידי יום. אילו חברות נוספות עשו את המהפך הדרמטי ועברו אותו בשלום? איגדנו מספר תאגידים מובילים שצלחו את התהליך.

ניסאן

מותג הרכב היפני המוכר הפך לפופולרי במיוחד ומוכר כמעט בכל מדינה ברחבי העולם. עם זאת, רבים שוכחים שבשנת 1981, היצרנית החליטה החלטה דרמטית ויקרה במיוחד לשנות את שם החברה שהיה אז Datsun לשם בו היא מוכרת כיום. המהלך עלה לה מיליונים ונתקל בהתנגדויות קשות של בכירים בחברה. הסיבות לשינוי היו בעיקר שינויים פנימיים במבנה החברה ובסגל הבכיר שחשב כי בכל זאת יש לעשות שינוי כיוון תדמיתי.

ניסאן. שינוי שם שעלה מיליונים | צילום: Shutterstock
ניסאן. שינוי שם שעלה מיליונים | צילום: Shutterstock

WWF

ארגון הספורט וההתאבקות המוכר, ששמו המלא היה: World Wrestling Federation, החליט לשנות את שמו בשנת 2002 לשם בו הוא מוכר כיום: World Wrestling Entertainment, ובכך הפך לקיצור המוכר ברחבי העולם כ- WWE. אחת הסיבות לשינוי השם הייתה התנגשות בין המותג לבין מותג מוכר אחר, World Wildlife Fund, ארגון המוקדש לזכויות בעלי חיים ופועל תחת השם WWF עד היום. סוגיית שינוי השם הגיעה כל הדרך לתביעה ארוכת שנים בבית המשפט, תביעה בה ארגון הספורט הפסיד בשנת 2001, מה שהוביל לשינוי בשמו שנה לאחר מכן.

Philip Morris

ענקית הטבק פיליפ מוריס שינתה את שמה מ-Altria בשנת 2003. החברה שינתה מספר שמות לאורך גלגוליה ההיסטוריים, בעיקר בשל פרסום שלילי שהחברה זכתה לו בשל מעורבותה הכספית בלחימה בעיראק, סוגיות בריאותיות בהן הייתה מעורבת ועוד. מה ששבר את קש הגמל בפעם האחרונה היה כאמור סוגיית המימון של צבאות שונים במסגרת הלחימה בעיראק, מהלך שזכה לאש רבה מצד הצרכנים ומצד כלי התקשורת, כאחד, מה שהוביל את בכירי החברה לחשוב על שינוי השם ומיתוג מחדש. המהלך הצליח, וענקית הסיגריות פועלת עד היום תחת השם שהוענק לה לפני כ-18 שנה.

Aunt Jemima

חברת המזון האמריקאית שנוסדה בשנת 1889, ידועה בעיקר בתור יצרנית סירופים ואבקות פנקייק להכנה מהירה שהפכו לפופולריות במיוחד בצפון אמריקה. החברה האהובה נאלצה לשנות לאחרונה את שמה לאחר גל של מהומות והפגנות הקוראות לשוויון גזעי ברחבי העולם ובארה"ב בפרט.

השם הבעייתי והלוגו המציג אישה שחורה – גררו אש רבה וביקורת מצד הצרכנים שחשבו שאין זה ראוי לקרוא למותג בשם שמרפרר לתקופות חשוכות יותר בהן היה דיכוי בקרב האוכלוסייה האפרו-אמריקאית בארה"ב. בשנה שעברה הודיע המותג הוותיק כי ישנה את שמו ואת הלוגו שלו כך שיהיו תואמים יותר את רוח התקופה. כיום המותג נקרא Pearl Milling Company והוא מציג לוגו ניטרלי אך בצבעים שמזכירים את המותג המקורי.

Aunt Jemima | צילום: Shutterstock
Aunt Jemima. החברה האהובה שפנתה למיתוג מחדש בשל הפגנות ברחבי העולם | צילום: Shutterstock

החלטה משתלמת?

נראה כי נכון להיום, ימים אחדים בלבד לאחר ההכרזה הדרמטית של הרשת החברתית, מדובר בהחלטה שעומדת להשתלם לה ובגדול. טוקנים הקשורים ב-Metaverse זינקו לאחר הכרזת פייסבוק על כוונתה להתמקד בהקמת העולם הווירטואלי. השוק כולו זינק ב-262.9% במהלך 18 השעות שלאחר ההכרזה, סכום של כ-13.4 מיליארד דולר כך לפי מאגר המידע העוסק בקריפטו – CoinGecko. כמו כן, המנייה של פייסבוק עלתה ב-1.5% לאחר ההכרזה.

מייסד החברה צוקרברג טען כי בכוונתו להשקיע כ-10 מיליארד דולר בשנה הקרובה כדי לקדם את הפרויקט החדש וכי החברה תעסיק כ-10,000 עובדים חדשים ברחבי העולם לצורך הגברת מאמצי הפיתוח. החברה החדשה תתחיל להיסחר בבורסה ב-1 לדצמבר תחת הסימול MVRS.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.