Forbes Israel Logo
יותר ויותר חברות משקיעות באנרגיה מתחדשת כדי להניע את פעילותן ולקזז את פליטת הפחמן שלהן. צילום: shutterstock
יותר ויותר חברות משקיעות באנרגיה מתחדשת כדי להניע את פעילותן ולקזז את פליטת הפחמן שלהן. צילום: shutterstock

פחות גזי חממה, יותר חיסכון בחשמל: אלו החברות הירוקות והרווחיות בעולם

מגפת הקורונה והאקטיביזם הסביבתי השפיעו על תאגידי הענק שהחלו להזרים סכומי עתק לטובת פרויקטים ירוקים. איזו רשת מתהדרת בתואר החברה הירוקה ביותר והאם יש קשר בין הפחתת פליטת הפחמן לעלייה ברווחים?

איביי (eBay) בבסיסה הייתה חלוצה של גישת הכלכלה המעגלית (גישה כלכלית החותרת למניעת בזבוז, על ידי ניצול מרבי של חומרי גלם או אנרגיה) – מציאת בתים חדשים לאוצרות שאם לא היו נמכרים בפלטפורמה שהיא מספקת – היו מגיעים אל פח הזבל. "מניעה מחפצים להגיע לפח הזבל חשובה מאוד ללקוחות שלנו", אומר סטיב פריסט, סמנכ"ל הכספים של איביי. "הנעת הכלכלה המעגלית היא חלק מכל מה שאנחנו עושים". אבל מציאת מדפים חדשים עבור הבובות הפופולריות Beanie Babies, למשל, היא רק מרכיב קטן במאמצי הקיימות של איביי, אשר נותנים עדיפות לצמצום פליטת גזי חממה. במקרה של איביי, אלה קשורים בעיקר לחשמל המשמש להפעלת מרכזי נתונים עצומים. מאז 2017 איביי צמצמה את פליטת הפחמן שלה ב-29% ל-88 אלף טון בשנה. ענקית המסחר האלקטרוני הפכה השנה לנטולת פחמן, והיא שואפת להשיג אספקת חשמל מתחדשת של 100% לכל משרדיה ומרכזי הנתונים שלה עד 2025.

מטרה זו עשויה להיות ניתנת להשגה בשנים הקרובות, מכיוון שפרויקטי האנרגיה הנקייה הגדולים ביותר של איביי טרם עלו לרשת. פרויקט White Mesa Wind בטקסס (מיזם משותף עם אפל, ספרינט וסמסונג) החל לפעול השנה, והפיק 75 מגה-וואט עבור ארבע החברות, מספיק כדי להפעיל 20,000 בתים. בינתיים, Ventress Solar Project בלואיזיאנה, הסכם רכישה וירטואלי של חשמל בין איביי, מקדונלד'ס וחטיבת Lightsource של BP, יפיק 345 מגה-וואט. "אנחנו משתפים פעולה עם עמיתים טכנולוגיים שלנו כשעולות כמה בעיות קיימות, שבהן החיבור הזה הגיוני יותר", אומרת רנה מורין, מנהלת הקיימות הראשית של איביי.

נאמנות הלקוחות גוברת

מאמצים אלה זיכו את איביי במקום ה-11 ברשימת 50 החברות הירוקות הצומחות של פורבס (Green Growth 50). באמצעות נתוני פליטות מ-Sustainalytics ונתונים פיננסיים מ-FactSet Research Systems, הגענו לחברות אמריקאיות בעלות שווי שוק של יותר מ-5 מיליארד דולר, שהתחילו עם יותר מ-100 אלף טון פליטות פחמן דו חמצני ב-2017, ומאז הפחיתו בהצלחה את הפליטות שלהן במקביל לרווחיות הגדלה (כפי שנמדד על ידי עלייה מוחלטת ברווח הנקי או ברווח התפעולי בין השנים 2017-2020). כשהתחלנו, חשבנו שהקריטריונים האלה יפיקו רשימה של יותר מ-100 חברות. אבל צמיחה ירוקה קשה יותר ממה שהיא נראית – גם Weyerhaeuser וגם Edison International, שמדורגות במקום ה-21 ובמקום ה-10 ברשימה שלנו, צמחו ברווחים בפחות מ-2% מאז 2017.

האם יש קשר בין הפחתת פליטת פחמן לצמיחה ברווחים? סטיב פריסט מאיביי חושב שהגענו לנקודה שבה חברות שלא דואגות לסביבה ימצאו את זה כמעט בלתי אפשרי להציג צמיחה. "לקוחות רוצים להיות משויכים לתאגידים שלוקחים ברצינות רבה את האחריות הסביבתית שלהם. אלו שעושות זאת ימשיכו להניע נאמנות מבסיס הלקוחות שלהם".

הר של בקבוקי פלסטיק באתר הטמנה בארה"ב. צילום: shutterstock
הר של בקבוקי פלסטיק באתר הטמנה בארה"ב. צילום: shutterstock

זהו דגש אסטרטגי שמקבל זרקור מסטפן טנדה, מנכ"ל Aptar, שתפסה את המקום ה-1 ברשימת 50 החברות הירוקות הצומחות. Aptar מייצרת אינספור מערכות לאספקת תרופות ומיכלים ניתנים למחזור עבור מוצרי צריכה, במיוחד מזון וקוסמטיקה. "אנחנו מסתכלים על כל מה שאנחנו עושים דרך עדשת קיימות". רוב המתקנים של Aptar באירופה כבר מאושרים ללא הטמנה. עד סוף השנה Aptar מחפשת להשיג "80% פחות זבל לסביבה". זה עסק שמשלב סתירות – רוב המוצרים שלהם עשויים מפלסטיק, שלדבריו, בעל טבעית רגל פחמנית די נמוכה ביחס למיכלים חלופיים. מוצר חדש ש-Aptar חשפה לאחרונה הוא משאבת קרם "חד-חומרית" ללא חלקי מתכת, ניתנת למחזור לחלוטין.

"מוצרים ירוקים"

הביקוש של הצרכנים למוצרים חדשים שכאלו משפיע יותר, ככל הנראה, על חברות, מאשר "קרקס המדיניות הממשלתי" שהוצג בפגישות COP26 האחרונות בגלזגו, סקוטלנד. "ממשלות לא משפיעות כל כך על מה שאנחנו עושים. צרכנים, מטופלים ולקוחות דורשים את מה שאנחנו עושים", אומר טנדה. הם ישלמו על המעבר מפחמן דו חמצני כי זה מה שהם רוצים. הקשבה לצרכנים היא הדרך שבה טנדה שואף "לנהל את החברה גם בעתיד".

גישה זו עבדה עבור ענקית החשמל AES, שהגיעה למקום ה-15 ברשימה, לאחר הפחתת פליטות ב-22%, החלפת תחנות כוח פחמיות ברוח, שמש וסוללות – "שילוב מנצח שיכול להפחית פליטה של 90% פחמן", אומר כריס שלטון, נשיא AES Next. מכיוון שעלויות האנרגיה המתחדשת המשיכו לרדת, הם הצליחו להעביר לקוחות תחת תוכנית "להפוך לירוק יותר, למזג ולהתרחב".

סטפן טנדה, מנכ"ל Aptar

"ממשלות לא משפיעות כל כך על מה שאנחנו עושים. צרכנים, מטופלים ולקוחות דורשים את מה שאנחנו עושים. הם ישלמו על המעבר מפחמן דו חמצני כי זה מה שהם רוצים. הקשבה לצרכנים היא הדרך הנכונה"

AES מפעילה גם סוג של פעילות הון סיכון פנימית. המיזם המשותף שלה לסוללות פלואנס עם סימנס יצא לאחרונה להנפקה וכעת הוא מציג שווי שוק של 6 מיליארד דולר – החברה עומדת מאחורי כמה מהתקנות הסוללות הגדולות בעולם.

בעבר הייתה קבוצה גדולה של חברות "בהכחשה" לגבי הפחתת פליטת גזי חממה. "הקבוצה הזו הולכת ונעלמת", כאשר חברות עוברות לקבוצת "מיקוח", כאשר הן רוצות רוצות לדעת את המינימום שעליהן לעשות כדי להסתדר ולהרחיק את פעילי איכות הסביבה מהגב שלהן – זו התובנה של כריס רומר, מייסד שותף של Project Canary, המתקינה חיישנים מבוססי לייזר באתרי תעשייה לניטור דליפות מתאן. רגע ה-ESG (השקעה ירוקה) המובהק, הוא אומר, היה האסיפה השנתית של ExxonMobil בשנה שעברה, שבה בחרו בעלי המניות בחברי דירקטוריון ידידותיים יותר לסביבה ירוקה. אין דרך חזרה. רומר אומר שיצרנים כבר יכולים להרוויח כפול מעלויות הניטור וההסמכה שלהם על ידי מכירת מוצרים "ירוקים" במחירי פרמיום.

שותלות מיליוני עצים

אפילו ברשימת החברות הירוקות הצומחות, חברות מסוימות נלהבות פחות מאחרות. ענקית הניקוטין אלטריה למשל, ממוקמת במקום ה-35 ברשימה שלנו, ונראה שהיא עושה את המינימום, לאחר שהפחיתה את הפליטות ב-10% בתקופת הזמן הנחקרת. אבל על פי דו"ח הקיימות האחרון שלה, השימוש באנרגיה מתחדשת של אלטריה הוא רק 2.3% מסך הכל, יחס זעום באופן מפתיע. אלטריה גם מדגימה כמה קשה זה יכול להיות לדבוק בתוכנית עם כוונות טובות. החברה עשתה צעדים גדולים לקראת הפחתת כמות הפסולת שהיא שולחת לאתרי הטמנה. ב-2018 היא כמעט הגיע ליעד של 21 מיליון פאונד. אבל 2019 הרסה את המגמה, כאשר אלטריה סיפקה 87 מיליון טון פסולת – בעיקר הריסות משיפוץ המטה. האתגר הבא שלהם: הפחתת פסולת מבדלי סיגריות.

ביצועים חזקים יותר כללו את אלי לילי (Eli Lilly), שדורגה במקום השמיני ברשימה שלנו לאחר שחברת התרופות החליפה נורות ישנות לנורות לד בשלושה מפעלים, וחסכה 330 מגה-וואט לשעה, בשנה. ובריסטול מאיירס סקוויב, המחממת את בניין המשרדים שלה במינכן, גרמניה עם 100% אנרגיה גיאותרמית, מצאה את עצמה במקום ה-13. Church & Dwight, חברת האם של Arm & Hammer, הגיעה בינתיים למקום השלישי ברשימה, לאחר שהשיגה את יעדיה: אין יותר PVC באריזות, וקיזוז פליטת הפחמן על ידי שתילת מיליוני עצים בעמק נהר המיסיסיפי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.