Contributors
ב-2021 הכל היה נראה אחרת. הכלכלה העולמית צמחה בקצב מואץ, ובראשה עמדה התעשייה הטכנולוגית שנהנתה מזינוק חסר תקדים. חברות יחסית צעירות הגיעו לשוק הציבורי, חברות בשלבי צמיחה ראשוניים עם הכנסות מעטות בלבד גייסו מאות מיליוני דולרים בשווי מנופח וסטארט-אפים צעירים הצליחו לסגור סבבי סיד גדולים במיוחד מבלי להידרש להוכחות היתכנות עמוקות דיו – הכל ברוח הכסף האינסופי שהיה בשוק, תחושת ה-״FOMO״ וסביבת הריבית הנמוכה. קוראים לזה הייפ, וסופו להסתיים.
ועכשיו, כשהעולם כולו נמצא בפתחו של מיתון ומשבר כלכלי, התעשייה הטכנולוגית חוטפת קשה. חברות שמיהרו להגיע לבורסה איבדו עשרות אחוזים משוויין בצלילה מהירה, סטארט-אפים נאלצים לגייס בשווי נמוך יותר מסבבים קודמים וגל הפיטורים עובר כחוט השני בכל ענפי ההייטק במטרה להאט את קצב שרפת המזומנים כדי להתמודד עם הלא נודע. המצב המטריד בשוק מאיים על כולם, אולם אחד החששות המרכזיים הוא קיפאון או דעיכה בקרב סטארט-אפים חדשים. איך עושים זאת נכון בתקופה מורכבת כזאת?
״חברות שבאמת מספקות ערך אמיתי ללקוחות שלהן יצליחו לקום או לחלופין להשתקם עם ההתאוששות של השוק״, אומר עומר דרור מנכ״ל הסטארט-אפ לינקס (Lynx.MD) הפועל בעולמות הדאטה הרפואית. ״להשקפתי, הרף להשקעה בחברות בשלבים מוקדמים הוא גבוה מלכתחילה, גם בהייפ וגם במשבר, תמיד חסרות הוכחות בשוק בשלב הזה. ולכן, העצות שלי נכונות בעיניי לכל תקופה: צריך לעשות שיעורי בית לפני פגישה עם קרן – להבין מה תזת ההשקעה בקרן ואיך הפתרון שאתה כיזם מציע מתיישב עם שאר האקוסיסטם״.
דרור, שהיה שותף להקמת טייקי ב-2008, הצליח יחד עם שותפיו לגייס את הסיד של החברה מאחת הקרנות המובילות בעולם, סקויה, בשיא המשבר הכלכלי שהחל באותה שנה, כך שהוא יודע דבר או שניים על הקמת סטארטאפ בעת משבר. הוא מוסיף ואומר: ״בתקופה כזאת, חשוב להסתכל על חברות בתחום שאתם פועלים בו, לנתח מה הן עשו טוב שעזר להן להצליח או היכן הן טעו״.
יזם אחר שהקים חברה בעת משבר הוא צביקה נטר, מנכ״ל ומייסד-שותף באינוביד (Innovid), הנסחרת בנאסד״ק ופועלת בעולמות הפרסום בווידאו ובטלוויזיות חכמות. ״אם התעשייה שלנו מופיעה בארץ נהדרת שבוע אחר שבוע, סימן שאנחנו באיזשהו מצב קיצון״, הוא אומר. נטר, שהקים את אינוביד ב-2007 והצמיח אותה להיות אחת מהחברות הבולטות בעולם בתחומה, לא נבהל מהמצב בשוק: ״וורן באפט אמר שכשמגיע השפל לאחר הגאות, אז רואים מי שחה ערום.
"החברות שמיהרו לשפוך עוד 10,000 שקל על מהנדסים שמגיעים בשביל מסיבות, יחטפו יותר. חברות שנהגו באחריות, או כאלה שמתחילות עכשיו ופועלות בצורה יעילה, יצליחו לשרוד את המשבר ולצאת ממנו מחוזקות. תרבות ארגונית בריאה וחזקה, כבר מההתחלה, היא קריטית כדי לצלוח את התקופה הזאת״. אגב, את טייקי שהקים דרור רכשה לא אחרת מאשר אינוביד ב-2017.
ד״ר צחון בנטואיץ׳ הוא מהיזמים הוותיקים בישראל, שהספיק לחוות גם את משבר בועת הדוט.קום עם תחילת המילניום הנוכחי וגם את המשבר הכלכלי ב-2008. כיום, הוא משמש כמנכ״ל וכשותף-מייסד של הסטארט-אפ קיוריס (Quris), הפועל לפיתוח יכולות חיזוי לסיכויי הצלחה של תרופות בשלב הניסויים הקליניים באמצעות בינה מלאכותית וטכנולוגיית ״איבר-על-שבב״.
בנטואיץ׳ מצביע על ארבע נקודות שעשויות לסייע לחברות צעירות וליזמים העומדים בראשם לצלוח את המשבר. ״קודם כל, חשוב להבין את השינוי בשוק. אם עד עכשיו היינו בירידה או במישור ויכולנו לנסוע על הילוך חמישי מבלי להתאמץ, כעת אנחנו בפתחה של עלייה משמעותית שמצריכה ירידה להילוך ראשון וביצוע התאמות.
"השינוי התפישתי, מצמיחה לרווחיות, הוא חדש עבור היזמים של הדור האחרון ששמעו מהקרנות רק על סקיילביליות וכיבוש שווקים בשנים האחרונות. מודלים שיראו חתירה מהירה לרווחיות, יעילות ויכולת שרידות גבוהה, יזכו לתמיכת השוק״, אומר בנטואיץ׳.
עוד הוא מוסיף כי ״בניגוד לטבע היזמי, בתקופה כזו מומלץ להיצמד להנחות שמרניות, אפילו פסימיות. החלפת ההילוך שציינתי קודם צריכה להתבצע מהר, והתבססות על הנחות שמרניות תסייע לביצוע התאמות מהירות יותר. עצה אחרונה שלי ליזמים – הקפידו על תקשורת עם המשקיעים שלכם, דווקא עכשיו, בשקיפות ובאחריות, כך הם ירגישו ויידעו שהחברה בידיים בטוחות ותוכלו להיעזר בעצות שלהם״.
איל שטרן הוא עיתונאי לשעבר, בעלים ומייסד של חברת ייעוץ התקשורת גאזטה, המלווה חברות וגופים שונים בתעשייה הטכנולוגית בכל הנוגע לנושאים אסטרטגיים-תקשורתיים.
ה-Contributors של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.