מליסה שי שוכרת בדרך כלל פרילנסרים שיקחו על עצמם את רוב המשימות הבסיסיות עבור הסטארט-אפ שלה הממוקד באופנה, ומשלמת להם 22 דולר לשעה בממוצע כדי שיפתחו אתרים, יתמללו אודיו ויכתבו תוכן שיווקי. בינואר 2023, היא קיבלה בברכה חבר חדש לצוות שלה: ChatGPT. במחיר של 0 דולר לשעה, הצ'אטבוט יכול ליצור יותר תוכן, הרבה יותר מהר מאשר פרילנסרים, והחליף שלושה כותבי תוכן שהיא הייתה שוכרת קודם לכן דרך פלטפורמת הפרילנסרים Upwork.
"אני באמת מודאגת שמיליוני אנשים יהיו בלי עבודה עד סוף השנה הזו", אומרת שי, מייסדת שותפה של Fashion Mingle בניו יורק, פלטפורמת שיווק לאנשי מקצוע בתחום האופנה. "מעולם לא שכרתי כותבי תוכן טובים יותר מ-ChatGPT".
שיי לא פרסמה אף משרה חדשה ב-Upwork מאז שגילתה את ChatGPT (אם כי עדיין יש לה חמישה פרילנסרים שעובדים אצלה). לאחר ששוחרר, בנובמבר 2022, צבר ChatGPT יותר מ-100 מיליון משתמשים, עורר מירוץ חימוש בענף הבינה המלאכותית בחברות כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון והוליד שלל סטארט-אפים בתחום.
עבור עסקים קטנים המעוניינים לצמצם עלויות, הכלי החינמי יכול להפוך חלק מהמשימות שלהם לאוטומטיות, ולספק אלטרנטיבה זולה יותר לעובדים עצמאיים. בהתבסס על ההתקדמות האחרונה בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, ChatGPT ואחיו מחולל-התמונות, DALL-E 2, יכולים לבצע עבודה המשתרעת על פני רוב עיסוקי הפרילנסרים, מכתיבת מאמרים ומחקרים ועד לעיצוב גרפיקה, קידוד ופענוח מסמכים פיננסיים.
מטילים ספק באותנטיות
כעת, פרילנסרים שהם פחות מנוסים ואינם מציעים כישורים מיוחדים עומדים לאבד את הלקוחות שלהם, לפי ראיונות שערך פורבס. אבל במקום להתרחק מכלי הבינה המלאכותית, דבר שעלול להפוך אותם מיושנים, יותר ויותר פרילנסרים מסתמכים על ChatGPT כדי שיעשה עבורם חלק אם לא את כל עבודתם. התופעה גורמת ללקוחות להטיל ספק באותנטיות של עבודה שהוגשה על ידי פרילנסרים וגורמת לחוסר אמון בקהילת הפרילנסרים.
Upwork, אשר רשמה הכנסות של כ-620 מיליון דולר ב-2022, חשפה בהגשת הדוחות הפיננסיים שלה שהשימוש המוגבר בבינה מלאכותית יהווה איום על עסקיה. "כל שימוש בבינה מלאכותית על ידי משתמשים בשוק העבודה שלנו עלול להוביל לתביעות נוספות על הפרת קניין רוחני", נכתב בדוח השנתי של Upwork. במהלך ראיון לפורבס סירבה החברה להגיב על האופן שבו ChatGPT השפיע על שיעור המחלוקות בעסקאות או בשורת הרווח התחתונה שלה.
"אנחנו רוצים שהלקוחות שלנו והטאלנטים שלנו יגייסו את כל החריצות שלהם כדי לוודא שהעבודה שלהם מאובטחת ושהדברים הם מהימנים", אומרת מרגרט לילאני, סגנית נשיא ב-Upwork.
מחפשים יותר עומק
בתחילת אפריל העלה היועץ העסקי שון אודאווד שתי מודעות דרושים ב-Upwork ותוך 24 שעות הוא קיבל קרוב ל-300 פניות מפרילנסרים שהסבירו מדוע כדאי להעסיק אותם. מתוך 300 ההצעות, הוא חושד שיותר מ-200 עושים שימוש ב-ChatGPT.
אודאווד – שבמהלך העשור האחרון הוא שכר "קרוב ל-100 אנשים שעושים עבודה ש-ChatGPT יכול להחליף" – אומר שהוא לא ישכור פרילנסרים שיעבירו לו עבודה שנעשתה על ידי ChatGPT כי הוא לא יוכל לסמוך עליהם, וזה יעיד על חוסר מאמץ. "אם רק רציתי את התשובה הבסיסית ברמת ChatGPT, הייתי עושה את זה בעצמי. כשאני שוכר מישהו, אני מחפש יותר פרטים, יותר עומק וחשיבה יותר מאשר ChatGPT מסוגל לעשות".
אוון פישר, שהוא גם לקוח וגם פרילנסר ב-Upwork, נתקל באותה הבעיה: תוכן באיכות נמוכה שנכתב על ידי ChatGPT. "הבעיה האמיתית ב-Upwork היא כמות ההצעות העצומה. אנחנו מדברים על חוזים מוקדמים שבהם לקוח פשוט מוצף בסוג של הצעות גנריות, תפלות, בלי מחשבה", אומר פישר לפורבס, שעד כה שכר 80 פרילנסרים ב-Upwork.
כתגובה, לקוחות ב-Upwork החלו לכלול כתבי ויתור כבר כשפרסמו את המשרה. פוסט אחד מתחיל ב"אם אתה משתמש בבינה מלאכותית עבור העבודה הזו, לא תקבל תשלום". למרות המאמצים הללו, חלק מהפרילנסרים משתמשים בכלי בינה מלאכותית מבלי לחשוף זאת. אודאווד אומר שהוא חשד פעם בעבודה שנעשתה על ידי ChatGPT מכיוון שהעבודה כללה מידע רק עד 2021 (השנה האחרונה בה התעדכן ChatGPT) והחמיצה כמה פרטים חדשים יותר שהיה קל לאדם למצוא באמצעות חיפוש פשוט. הוא מעולם לא שכר את הפרילנסר הזה שוב.
בסוף פברואר פרסם פרילנסר בפורום הקהילה של Upwork שלקוח מאשים אותו בשימוש ב-ChatGPT כדי לבצע את העבודה ודורש את כספו בחזרה. הטענה הביאה לבירור שנערך ב-Upwork. האחרונה סירבה להגיב על המחלוקת.
"הפלטפורמה שלנו מבוססת על מערכות יחסים מהימנות בין פרילנסרים, הטאלנטים שלנו והלקוחות שלנו", אומרת לילאני מ-Upwork. "בינה מלאכותית לא יכולה להחליף את הקשרים המשמעותיים והאישיים האלה".
הפרילנסרים אומרים אחרת. "הלקוחות הרבה יותר זהירים מבעבר. זה יוצר יתרון לאנשים עם חשבונות גדולים ב-Upwork לעומת החדשים כי בהם (החדשים) יחשדו בשימוש בבינה מלאכותית בעבודתם", אומר אורזי מינה, פרילנסר העוסק בעיצוב גרפי שמשתמש ב-ChatGPT כדי שיעזור לו לחשוב על רעיונות.
העיניים נשואות לגוגל
עבור חברות ששוכרות פרילנסרים כדי ליצור תוכן ולהגדיל את התנועה באתרים שלהן, הכל מסתכם באיך גוגל מדרגת תוכן שנכתב ב-ChatGPT. בפברואר הודיעה גוגל כי היא תתעדף תוכן מקורי באיכות גבוהה בתוצאות החיפוש שלה. "לגוגל יש שנים רבות של ניסיון בהתמודדות עם אוטומציה בניסיון להתל בתוצאות חיפוש", נכתב בבלוג.
זו הסיבה שחלק מהפרילנסרים אינם מודאגים מכך שבינה מלאכותית יכולה להוציא אותם מעבודתם. "בסופו של יום, 95% מהלקוחות שלי, שקונים ממני בלוגים ומאמרים, משתמשים בזה לקידום אתרים באתר שלהם. הם מודעים לכך שבלוג שנוצר על ידי ChatGPT לא בהכרח יעשה להם חסד עם הדירוג בגוגל", אומרת אלכס פאסולו, שבתשע השנים האחרונות משמשת כפרילנסר ב-Fiverr וטוענת שהיא מרוויחה משכורת של שש ספרות. כל שנה. "אז הם עדיין שמחים לשלם לי ולעבוד איתי כדי להשיג אחד שנוצר על ידי אדם".
ChatGPT גם יוצר מקומות עבודה חדשים, אם כי במחירים נמוכים יותר. רוב האנשים המעוניינים להעסיק פרילנסרים רוצים לבצע את עבודתם במהירות ובעלויות מינימליות, אומר ג'אקובו לומברארס, מנהל מוצר לשעבר ב-Upwork. חלק מהלקוחות מעודדים פרילנסרים להשתמש ב-ChatGPT אם זה אומר שהם מסוגלים להיות פרודוקטיביים ויעילים יותר. פרילנסרים ב-Upwork ו- Fiverr מוכרים את היכולת שלהם להשתמש ב-ChatGPT כדי ליצור תוכן ולערוך אותו עבור אופטימיזציה למנועי חיפוש במחיר נמוך של 5 דולר לשעה.
המחיר הנמוך משקף גם את איכות הפלט שנוצר על ידי ChatGPT, אומרת פרילנסרית אחרת. כמייסדת סוכנות שיווק תוכן, היא אומרת שהיא ראתה זרם של לקוחות אומללים שקיבלו עותק שנוצר על ידי בינה מלאכותית שהוא גנרי ואפרורי. "בעולם של בינה מלאכותית במיוחד, יש הרבה תוכן מחורבן שצף על פני השטח".
שם המשחק: עלייה במיומנויות
השימוש הרב בבינה מלאכותית קורא לפרילנסרים לשפר את מיומנויותיהם. Upwork מציעה לפרילנסרים אימון כיצד למצוא משרות ולנהל משא ומתן עם לקוחות ותוכנית מבוססת הזמנות כדי לעזור להם לאשר את כישורי פיתוח התוכנה והעיצוב היצירתי שלהם. "עלייה במיומנויות תמשיך להיות שם המשחק כשהטכנולוגיה תמשיך להתפתח", אומרת לילאני.
Fiverr, בינתיים, מאמצת את הבינה המלאכותית: בינואר 2023, יצרה הפלטפורמה אזור נפרד באתר המיועד לפרילנסרים המציעים שירותי בינה מלאכותית, כגון אומני DALL-E 2 ,Midjourney ופרילנסרים המשתמשים בבינה מלאכותית ליצירת קליפים או לעריכת תוכן. יואב הורנונג, ראש תחום החדשנות ב-Fiverr, אומר שהחברה ראתה עלייה בחיפושים אחר שירותים מבוססי בינה מלאכותית. בעוד שאין כלי שמוטמע במערכת שיעזור ללקוחות לנכות תוכן שנכתב בבינה מלאכותית, החברה שבסיסה בישראל מציעה ללקוחות יצירת סמלי לוגו וכלי קריינות לאומנים. באשר לתוכן שנכתב ב-ChatGPT, החובה לבדוק ולאמת את העבודה מוטלת כיום על המוכרים והקונים של השירותים.
"אנחנו כן מודיעים למוכרים שלנו שהם חייבים להיות בעלי הזכויות החוקיות להשתמש בכל אלמנט שהם משתמשים בו בעבודתם", אומר הורנונג.
כשהפרילנסרים בפאניקה מאובדן מקום עבודתם והלקוחות מתוסכלים מעבודה שנכתבה בבינה מלאכותית, ChatGPT הכניס את עולם הפרילנסרים לאי סדר, וחברות כמו UpWork ו-Fiverr עומדות להפסיד הרבה. כשמתפרסמות פחות משרות לעובדים עצמאיים זה עלול להוביל לירידה בהכנסות גם עבור הפלטפורמות מכיוון שהן לוקחות כ-10% עד 20% עמלה מהרווחים של הפרילנסרים.
"אם הייתי הם (Upwork או Fiverr), הייתי מבוהל מאוד עכשיו", אומר אודאווד.