Forbes Israel Logo

חיים במציאות מדומה: כך עולם הגיימינג ישפיע על ה-Metaverse

משקפי מציאות מדומה | צילום: Shutterstock
משקפי מציאות מדומה - העיניים של העתיד? | צילום: Shutterstock
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook
ההנחה הרווחת היא שהיקום הווירטואלי החדש והתלת-ממדי עומד לשנות את העולם ולהשתלב לחלוטין בשגרת היום-יום. חברות ענק כמו גוגל, פייסבוק ואפל עומדות בתור כדי להשתלט על התחום ולבסס אף יותר את כוחן. כך עולם משחקי הווידאו משפיע על התחרות בענף

Contributors

ה-Metaverse, יקום וירטואלי תלת ממדי, משנה את העולם. לפני כעשרים שנה, אם הייתם מעוניינים להיפגש עם מישהו שמתגורר בקצה השני של העולם, הייתם צריכים לשלם על טיסה, מלון ולבלות כמה ימים במדינה זרה, כל זאת בשביל פגישה אחת בלבד.

בימינו, יש אינספור פתרונות חלופיים וניתן לקיים פגישות מרוחקות באמצעות פגישות זום חינמיות וקצרות. מהפכות טכנולוגיות כאלו הן נדירות, ולא כל פתרון או מוצר חדש משנה את העולם בין לילה. לתפיסתי, בשנים הקרובות נמשיך לראות התפתחויות בתחום הזה, והעולם יעבור להתנהל באופן שונה לחלוטין. ה-Metaverse יהיה הסיבה לכך.

מה זה בעצם Metaverse?

דמיינו מציאות שמרגישה זהה לחלוטין לזו שאנו חיים בה. מציאות בה אתם יכולים לתקשר עם כל אדם, בלי קשר למיקומו על הגלובוס, ולעשות כל פעולה אחרת שתרצו מבלי לזוז מהספה. זה הרעיון הבסיסי מאחורי היקום הדיגיטלי.

חברות שמשתמשות בטכנולוגיית מציאות וירטואלית יצרו פלטפורמות שמדמות לחלוטין את העולם האמתי. שימוש במציאות וירטואלית (VR) במשחקי וידאו כמו Super Hot יכולים לגרום למשתמשים להרגיש בסיור בתוך עולם דיגיטלי לחלוטין, והיא תעורר תגובה ראלית לגמרי.

אם מעולם לא יצא לכם להתנסות במשחק מסוג זה, דמיינו את הסיטואציה הבאה: אתם עומדים באמצע מסדרון שמוביל בסופו לחדר שינה ואתם רוצים להיכנס אליו. איך תבחרו להיכנס אליו? ככל הנראה דרך הדלת.

מה שהופך תרחישים כאלו למעניינים כל כך ב-VR היא העובדה שהקירות האלו כמובן אינם אמתיים. תוכלו ללכת ישר דרכם אם תחליטו לעשות כך, אבל מרביתכם יבחרו פשוט לפתוח את הדלת. הסביבה הדיגיטלית תרגיש כל כך אמתית שהמוח שלכם יפרש אותה כמציאותית לחלוטין, כאילו היא עשויה מחומר.

זו לא הפעם הראשונה שנטפליקס מתעניינת בתחום הגיימינג. צילום: shutterstock
היקום הווירטואלי החדש ישפיע לא רק על עולם הגיימינג | צילום: shutterstock

כשם שטכנולוגיית המציאות הווירטואלית הולכת ומשתכללת ומיושמת בתחומים מגוונים ובכך מתרחקת מתעשיית הגיימינג, ה-Metaverse צפוי להשפיע על היבטים אפילו רחבים יותר בחיי היום יום שלנו, עד שהוא לא ירגיש כמו פתרון וירטואלי כלל, אלא כמציאות ממשית לכל דבר ועניין. הסביבה הווירטואלית החדשה תרגיש לנו מציאותית כל כך, עד שתהפוך במהרה לאופן המרכזי שבו אנו מתקשרים זה עם זה וחווים את המציאות.

הרומן Ready Player One שנכתב על ידי ארנסט קליין והמותחן CGI של סטיבן שפילברג, שרטטו שניהם תמונת מצב עתידית לאופן שבו משחקי וידאו יובילו להקמת ייקום מקביל. בסרט של שפילברג, הדמות הראשית חיה בעולם דיסטופי שבו פיצוץ אוכלוסין ושינויי אקלים קיצוניים. המוצא היחידי ממציאות חייו המורכבת הוא ה-Metaverse, שמאפשר לו לרכוש חברים ולשכוח מהקשיים.

כשאנו חושבים על משחקי וידאו הם לרוב מתקשרים באופן אוטומטי לבידור ולהנאה, אך הפוטנציאל גדול הרבה יותר. לעולמות דיגיטליים יש את הכוח להעתיק סביבות המדמות בצורה טובה את המציאות, או אפילו מרחיבות את גבולות המציאות מעל לכל דימיון.

זו אחת מהסיבות שיצרניות המשחקים הגדולות ביותר בשוק כיום מחפשות לעשות את המעבר לתעשיות נוספות. החברה שעומדת מאחורי המשחק הפופולרי Fortnite למשל, חברת Epic Games, היא אחת מהחברות שעובדות ללא לאות כדי להפוך את אימפריית משחקי הווידאו שלהם ליקום Metaverse משוכלל.

בבסיסו, פורטנייט הוא משחק וידאו המדמה סיטואציות קרב בין משתתפים. בשנים האחרונות ובחודשים האחרונים בפרט, הם הרחיבו את פעילותם במשחק והחלו לארח קונצרטים והופעות של אמנים גדולים ומוכרים כמו הראפר טרוויס סקוט והזמרת אריאנה גרנדה. בסוף אוגוסט, החברה חברה למגזין Time כדי להפיח חיים בנאום המפורסם והידוע של מרטין לות’ר קינג במסגרת היקום של המשחק.

חברה נוספת שפועלת בתחום היא חברת Rolblox שעובדת על בניית  Metaverse משלה. החברה, המייצרת משחקים המיועדים לילדים למעלה מעשור, מאפשרת לשחקנים לבנות עולמות דיגיטליים בהם יוכלו לתקשר עם חבריהם.

לאחרונה החברה הונפקה ובעקבות הצהרותיהם על הכוונה להעמיק את הפיתוח של ה-Metaverse שלהם, זכו להערכת שווי של למעלה מ-39 מיליארד דולר. אין ספק שאלו עדויות מוחצות לכך שמי רוצה להתחיל להשתלט על היקום הדיגיטלי החדש המתהווה – חייב להתחיל עם תעשיית הגיימינג.

קרב הענקים

פייסבוק, גוגל, אמזון ואפל בטוחות כי גורלן נמצא בהשקעה ב- Metaverse. אפילו מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, לא יכול היה להתעלם מהתופעה החדשה ואמר במהלך ישיבת צוות בחודש יוני השנה כי “היעד של פייסבוק בכל היוזמות האחרונות שלה הוא לעזור להפיח חיים ב-Metaverse”.

מאחורי ההצהרה הזו עומדת העובדה הפשוטה שמי שישלוט ביקום החדש – ישלוט גם במציאות הלכה למעשה. פעילויות שוטפות בבתי ספר, קיום פגישות עסקיות, יציאה לחופשות, השתתפות במופעי בידור – כל אלו יוכלו להתקיים בעולם הדיגיטלי החדש. אם חברה אחת תשיג שליטה מובהקת בתחום ותצליח לתפעל אירועים ולספק מציאות מעניינת דיה ב-Metaverse שלה, היא תרכוש כוח אדיר, גם כלכלי, ויחאחזו בעצמה מעל לכל שיעור, כזו שטרם נראתה בימינו.

הטכנולוגיה המהפכנית של Tripp תשנה את עולם בריאות הנפש | צילום: Shutterstock
היקום הווירטואלי החדש יפתח שוק אדיר של מוצרים חדשים | צילום: Shutterstock

הדבר יפתח שוק אדיר של מוצרים, האפשרות למכור תכנות, לפתח קודים שייפתחו גישה לחלקים מסוימים ביקום הווירטואלי, יצירת מפות מותאמות אישית, תלבושות, משאבים דיגיטליים, שטחי פרסום ועוד – אלו רק חלק מהאופציות שייפתחו בפני ענקיות הטכנולוגיה אם יצליחו להעמיק את שליטתן בתחום החדש.

כלל החברות הטכנולוגיות שצוינו נוסדו לאחר פריחת האינטרנט, או תרמו לפיתוחו. לכן, חברות כמו גוגל או פייסבוק מודעות היטב לעצמה שיש לטכנולוגיה והיכולת שלה לייצר עולמות ולרומם חברות לסטטוס כמעט על-טבעי. הם גם יודעים היטב שהשינויים האלו יכולים להותיר במהרה מאחור את מי שלא מסתגל למצב החדש.

כדי לנסות ולהימנע מלהפוך לחברה ששייכת לעבר, בדומה ל’בלוקבאסטר’ המיתולוגית למשל, על הענקיות למצב את עצמן כשחקניות משמעותיות בתחום ה-Metaverse. הכוונה היא שעליהן לתרום לבנייתו ופיתוחו, מה שמצריך מהן להתמקד בראש ובראשונה בהשקעה בעולם הגיימינג, שיפתח להם את הדלת לעולמות נוספים בהמשך.


אור בריגה הוא Contributor, בוגר Forbes 30Under30, גיימר ותיק והמייסד השותף והמנכ”ל בחברת NOVOS.gg, פלטפורמת אימונים מקוונת לגיימרים.

ה-Contributers של פורבס ישראל הם כותבים עצמאיים שנבחרו על ידי מערכת פורבס, מומחים בתחומם, המספקים פרשנות וסקירת תופעות עכשוויות בתחום התמחותם. התוכן הוא מטעמם ובאחריותם והוא אינו תוכן ממומן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא